تبیان، دستیار زندگی
هم اکنون بحث تیون از بدنه به سمت موتور تغییر یافته و در خصوص خودروهای داخلی نیز از خودروهای قدیمی موجود در خط تولید خودروسازان به سمت خودروهای وارداتی و لوکس سوق یافته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پراید17میلیونی و تیونینگ

پراید اسپرت

هم اکنون تغییرات ظاهری و فنی خودروها در تعمیرگاه‌های مختلف و متعدد اعم از مجاز و غیر مجاز در حال انجام است، این در حالی است که بعضا این تغییرات در تعمیرگاه‌هایی انجام می‌شود که ممکن است خودرو پس از تغییرات انجام شده ممکن است دچار مشکلات فنی شده و جان سرنشینان آن به خطر بیافتد.

شاید بتوان گفت دلیل انحرافاتی که در این خصوص رخ می‌دهد عدم توجه شرکتهای خودروساز به متقاضیان این قشر از بازار است که تعداد آنها کم نیست.

عدم تعریف تغییرات حساب شده و اصولی به لحاظ ظاهری و فنی از سوی شرکت عرضه کننده خودرو موجب شده تقاضاهایی که برای این امور شکل می‌گیرد، به انحراف کشیده شوند.

موضوع تیونینگ خودرو در کشور همواره با حرف و حدیث‌های زیادی مواجه بوده و هست. جهت‌گیری‌ها نیز به سمتی است که انگار قرار است خودروها با انجام تغییراتی غیر ایمن شوند؛ این در حالی است که تیونینگ ارتقای فنی، رفاهی و ایمنی خودرو و سرنشینش را دنبال می‌کند.

در کشور و در صنعت آپشن فقط ایران خودرو و تا حدودی گروه بهمن(آن هم به صورت محدود) دست به فعالیت‌هایی زده‌اند، ولی متاسفانه سایپا عملکردی در این زمینه نداشته و این در حالی است که چنین نیازی برای خودروهای آپشن در کشور به شدت وجود دارد.

هر نوع تغییری بر روی خودرو از رنگ گرفته تا تجهیزات زیبایی و تغییرات فنی برای نیروی انتظامی حساسیت برانگیز است و معمولا اجازه تردد به خودروهایی که مخصوصا ظاهر خودرو خود را از حالت طبیعی خود خارج کرده‌اند داده نمی‌شود

در چند سال اخیر نیاز مخاطبین به اصطلاح "ماشین باز" نیز تغییرات زیادی داشته به نحوی که حجم زیادی از تقاضا دیگر به زیبایی های ظاهری خودرو اکتفا نکرده بلکه خواهان تغییرات فنی و موتوری به لحاظ افزایش قدرت موتور هستند.

تغییرات اولیه ظاهری تاثیر چندانی در تحت تاثیر قرار دادن مسایل ایمنی یک خودرو ندارند ولی موضوع وقتی حساس می‌شود که عده‌ای بدون توجه به مسایل فنی و با مراجعه به مراکزی که هیچ مجوزی برای انجام کار تقویت موتور ندارند، تغییراتی روی موتور خودرو ایجاد می‌کنند. حتی در بعضی مواقع موتور خودرو را تعویض و به نوعی از مدل مسابقه‌ای استفاده می‌کنند که بدنه هیچ هم خوانی با موتور ندارد!

البته هر نوع تغییری بر روی خودرو از رنگ گرفته تا تجهیزات زیبایی و تغییرات فنی برای نیروی انتظامی حساسیت برانگیز است و معمولا اجازه تردد به خودروهایی که مخصوصا ظاهر خودرو خود را از حالت طبیعی خود خارج کرده‌اند داده نمی‌شود.

در این زمینه کلهر ـ کارشناس لوازم جانبی و آپشن خودرو ـ معتقد است پلیس اگر می‌خواهد با دارنده خودروهای تیونینگ شده برخورد کند، باید قانونی تعریف شده در این زمینه داشته باشد. به عنوان مثال تاکنون مشخص نشده که ارتفاع مجاز خودرو از سطح جاده باید چقدر باشد و از سوی دیگر ارتفاع مجاز سرعت گیرها نیز باید تعیین شود. متاسفانه با این‌که هیچ قانون مشخصی وجود ندارد، اما برخوردهای بی‌ضابطه و سلیقه‌ای بسیاری نیز در این زمینه صورت می‌گیرد.

چراغ ماشین

وی خاطرنشان کرد: در بحث تیونینگ اگر خودرویی با تغییراتی بسیار در شکل‌ خاص به حدی تغییر یابد که نام و مارک خودرو قابل شناسایی نباشد، این کار جرم محسوب می‌شود و به نظر من پلیس باید در اینجا وارد عمل شود؛ نه این‌که تنها به دلیل تغییرات در شکل ظاهر همانند تغییر شکل جلو پنجره یا اضافه شدن یک فلاپ، از حرکت آن ممانعت به عمل آورد.

وی در ادامه لوازم جانبی صنعت آپشن را مورد اشاره قرار داد و با عنوان این که استفاده از فرمان خلبانی ممنوع است و این نوع فرمان در مواقع اضطراری خطرناک است، تصریح کرد: فرمان‌های اسپرت خوبی با چسبندگی خوب و وزن سبک وجود دارد که 200 تا 400 هزار تومان قیمت دارد و با 8 پیچ با محل مورد نظر خود اتصال می‌یابد که تمام این ویژگی‌ها به معنی ایمنی بیشتر است، ولی جلوی نصب آن گرفته می‌شود، با این تصور که کمپانی سازنده خودرو چون بر روی محصولش نصب نکرده غیر استاندارد است. بله البته اگر بنا بود سایپا روی پراید فرمان اسپرت، رینگ ممتاز، لاستیک مرغوب، سیستم صوتی با تفکیک خوب صدا و چرم داخل و سان روف و امثال آن اضافه کند، این خودرو حداقل باید 17 میلیون تومان فروخته شود.

البته می‌توان اذعان کرد که در کشور جایگاه مناسبی برای خودرو های سفارشی تعریف نشده است تا بتوان یک برای کسانی که خواهان چنین خودروهایی هستند، تعریفی خاصی داشت.

با این حال موضوع مذاکره ایران خودرو با یکی از شرکت های تیونر بزرگ دنیا بر روی خروجی تعداد زیادی از رسانه‌ها قرار گرفت.

هم اکنون بحث تیون از بدنه به سمت موتور تغییر یافته و در خصوص خودروهای داخلی نیز از خودروهای قدیمی موجود در خط تولید خودروسازان به سمت خودروهای وارداتی و لوکس سوق یافته است

گویا این شرکت قرارست از طریق شرکت آپکو موضوع تیون حرفه‌ای در ایران را دنبال کند.

اگر چنین موضوعی در کشور شکل گرفته و آپکو بتواند به صورت برنده برنده با طرف اروپایی خود کار تیون موتوری را هدایت کند، می‌توان گفت که بسیاری از هواخواهان تیون موتوری که از هر کانالی برای تغییرات مورد نظر خود وارد عمل می‌شوند، جامعه عمل به خود خواهد گرفت.

کلهر در این خصوص به خبرنگار ما در خصوص مطرح شدن چنین بحثی در کشور برای اولین بار آن هم از سوی یک خودروساز داخلی گفت: کار تیون اگر قرار باشد با قطعاتی مثل فیبر کربن دنبال شود برای یک خودروساز صرفه اقتصادی ندارد به عنوان مثال قطعه‌ای مثل فیبر کربن با قیمتی معادل 200 هزار دلار را بر روی خودرو نصب کند. ولی هم اکنون بحث آپشن در دست خودروساز است.

او همچنین درخصوص نحوه شکل گیری و توسعه تیون در شرایط کنونی گفت: هم اکنون بحث تیون از بدنه به سمت موتور تغییر یافته و در خصوص خودروهای داخلی نیز از خودروهای قدیمی موجود در خط تولید خودروسازان به سمت خودروهای وارداتی و لوکس سوق یافته است. چرا که پلیس با تغییراتی که بر روی خودروهای خارجی به انجام می‌رسد آشنایی چندانی ندارد. در واقع می‌توان گفت که بازار تیونینگ در ایران بازار بسیار پرتقاضایی دارد ولی فشارهای نیروی پلیس در این خصوص مانع جدی برای توسعه این صنعت شده است.

منبع:خبرآنلاین

تنظیم:س.آقازاده