تبیان، دستیار زندگی
هنوز از بلوتوث3 به‌طور کامل پشیتیبانی نشده است که گروه بلوتوث از نگارش چهارم نیز پرده‌برداری کرد؛ نگارشی که نسبت به نگارش پیشین، در زمینه مصرف انرژی و برد بیشتر بهبود پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی بلوتوث4

هنوز از بلوتوث3 به‌طور کامل پشتیبانی نشده است که گروه بلوتوث از نگارش چهارم نیز پرده‌برداری کرد؛ نگارشی که نسبت به نگارش پیشین، در زمینه مصرف انرژی و برد بیشتر بهبود پیدا کرده است.

بلوتوث 3 قابلیت‌های بهینه‌ای داشت که باعث تولید دستگاه‌های مختلف ارزان و کاملا نوآورانه شد. این دستگاه‌ها که در زمینه‌های مختلفی از جمله سلامت، ورزش، امنیت و سرگرمی ساخته شدند، کاربردهای پیچیده بی‌سیم را تنها با منبع انرژی یک باتری سکه‌ای ساعت پیاده می‌کنند.

بلوتوث4 حالا پس از بلوتوث3 آمده است تا امکانات کنونی را بهتر کند. برخی از ویژگی‌های بلوتوث4 را با هم مرور می‌کنیم.

معرفی بلوتوث4

انتقال داده‌ها: فناوری کم‌مصرف بلوتوث از بسته‌های داده بسیار کوچکی استفاده می‌کند که با سرعت یک مگابیت‌برثانیه منتقل می‌شوند. تمام اتصالات از فناوری انتقال پیچیده‌ Sniff استفاده می‌کنند تا حد ممکن انرژی لازم برای انتقال داده‌ها کم باشد.

پرش فرکانس: بلوتوث از پرش فرکانس معمولی که در اختیار تمام نگارش‌های پیشین بلوتوث است استفاده می‌کند و این اقدام تداخل این سرویس را با دیگر باندهای فرکانسی از جمله ISM کمتر می‌کند.

کنترل میزبان: بلوتوث در کنترل‌کننده خود از هوش مناسبی استفاده کرده است تا میزبان تنها در صورتی‌که کنترل‌کننده نیاز داشته باشد، بیدار شده و به ارائه سرویس بپردازد. به این ترتیب بیشترین صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این سیستم‌ها وجود خواهد داشت چراکه میزبان بیشتر از کنترل‌کننده انرژی مصرف می‌کند.

تاخیر: فناوری بلوتوث انتقال داده و همچنین راه‌اندازی اتصال داده‌های با نرخ کمتر از 3میلی‌ثانیه را ممکن کرده است و هر برنامه می‌تواند طی چند میلی ثانیه اتصال را برقرار و نسبت به ارسال داده‌ها اقدام کند.

برد: برد بلوتوث4 بیشتر از 100متر پیش‌بینی شده است.

معرفی بلوتوث4

استحکام: تمام بسته‌های بلوتوث4 با رمزبندی 24بیتی کد افزونه چرخشی (CRC) رمزگذاری می‌شوند و نهایت استحکام را در مقابل شنود خواهند داشت.

امنیت بالا: به‌کمک CCM رمزنویسی AES-128 به‌طور کامل در این استاندارد پیاده‌سازی شده است و بسته‌های داده‌ای در این استاندارد دارای هویت می‌شوند.

توپولوژی: سیستم بلوتوث از آدرس‌دهی 32بیتی برای هر بسته و هر برد استفاده می‌کند، به این ترتیب میلیون‌ها دستگاه می‌توانند همزمان استفاده شوند. این فناوری برای اتصال یک‌به‌یک بهینه شده است ولی می‌توان با توپولوژی ستاره‌ای دستگاه‌های مختلف را به یک دستگاه وصل کرد. همچنین داده‌ها به‌کمک تکنیک اتصال و قطع سریع، می‌توانند در یک توپولوژی مشابه به تبادل داده بپردازند.

معرفی بلوتوث4

فناوری بلوتوث در مقایسه با فناوری دیگر بی‌سیم یعنی وای‌فای قرار دارد. از آنجا که هر دو این فناوری‌ها در زمینه راه‌اندازی شبکه، چاپ یا انتقال فایل‌ هستند، می‌توان این دو فناوری را با هم مقایسه کرد.

وای‌فای برای استفاده در دستگاه‌های ثابت و نرم‌‌افزارهای مرتبط با آنها است و در واقع، وای‌فای به‌عنوان جانشین شبکه‌های محلی فعلی که از کابل‌های اترنت استفاده‌ می‌کنند به‌وجود آمده است. اما بلوتوث برای دستگاه‌های متحرک است و کاربردهای خاص خود را دارد. یکی از همین کاربردها که به شبکه‌های محلی شبیه است، شبکه محیط شخصی (PAN) است. بلوتوث در حیطه فرد به‌شدت می‌تواند از وجود سیم جلوگیری کند. به‌عنوان مثال در هندزفری‌ها و چاپگرها، فناوری بلوتوث نقش زیادی دارد. همچنین بلوتوث را می‌توان در فناوری‌های خانه هوشمند از جمله ترموستات‌‌های کم‌مصرف نیز به‌کار برد. اما وای‌فای نگارش دیگری از شبکه‌های سنتی اترنت است و برای راه‌اندازی یک منبع مشترک میان چند گره، به پیکربندی نیاز دارد. وای‌فای و بلوتوث هر دو از یک فرکانس رادیویی استفاده می‌کنند اما توان وای‌فای بیشتر است و در نتیجه ارتباط سریع‌تری شکل گرفته و فاصله بیشتری از ایستگاه پایه پشتیبانی می‌شود.

بلوتوث سه پروفایل عمومی دارد که برای کاربردهای مختلف، استفاده‌های مختلفی می‌توان دریافت کرد.

معرفی بلوتوث4

بهینه‌سازی در انتقال اطلاعات: که همزمان با عرضه بلوتوث نگارش 1/2 انجام شد و حجم داده اضافی و سرآیند برای انتقال داده‌ها به حداقل کاهش پیدا کرد.

بالابردن سرعت: که همزمان با عرضه بلوتوث نگارش3 معرفی شد و سرعت اتصال بین دستگاه‌های بلوتوث را تا 24مگابیت برثانیه افزایش می‌‌دهد و از سوی دیگر، از استاندارد 802.11 نیز پشتیبانی می‌کند.

بهینه کردن مصرف انرژی: که همزمان با عرضه بلوتوث4 معرفی شد و طی آن، مصرف انرژی دستگاه‌های بلوتوث به حد قابل توجهی بین نصف تا یک‌صدم نگارش‌های قبلی کاهش خواهد یافت.

در پروفایل بهینه کردن مصرف انرژی، سرعت انتقال داده تا 1مگابیت بر ثانیه است و تنها 5/2میلی‌وات ساعت برق مصرف می‌کند.

برگرفته از کلیک

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی