تبیان، دستیار زندگی
باید توجه داشت که بین تفتیش عقاید و ارتداد تفاوت وجود دارد؛ زیرا اصل اصالة الصحه در فقه اسلام، اصلی محکم و متقن می باشد و بر همین اساس تفتیش عقاید در دین ممنوع است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفتیش عقاید ممنوع
آیت الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی بر عدم تفتیش عقاید در دین تاکید کردند.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، معظم‌له در چهارمین نشست از سلسله جلسات کلام اسلامی در مشهد با بیان این مطلب افزودند: دشمن برای ایجاد هسته های مخالف در جامعه، از ابزارهای مختلفی مثل ارتداد ، استفاده می کند کاری به اسلامی یا مسیحی شدن ندارد.

ایشان در ادامه بحث خود درباره حکم ارتداد در اسلام، تصریح کردند: امروزه برخی از ارتدادها و گرایش ها به مذاهب دیگر ، ارتداد ریالی و دلاری است و ارتداد واقعی نمی باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که فقه اسلامی، آزادی های کامل و فراوانی دارد، گفتند: برخی محدودیت ها به خاطر لطمه زدن بعضی از کارها به زندگی و آزادی افراد دیگر می باشد.

ایشان با اشاره به این که امور اعتقادی تسلیم پذیر نیست ، اظهارداشتند: پذیرش دین، بر اساس عقیده  و تصدیق است که این تصدیق با مقدماتی همراه است.

معظم له ادامه دادند: با توجه به این مطلب آیه « لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» ( البقرة : 256 )  حکم تشریعی نیست، بلکه خبر از تکوین و واقعیت دارد.

حضرت آیت الله سبحانی در سومین مقدمه مطلب خود با بیان این که اساس و پایه پیشرفت اسلام، وضع تبلیغی آن بوده است، خاطرنشان کردند: آیاتی مثل« ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ » ( النحل : 125 ) و .... نشان دهنده تأکید اسلام بر پذیرش منطقی و برهانی دین است.

تفتیش عقاید در دین ممنوع است

ایشان در ادامه ابراز داشتند: باید توجه داشت که بین تفتیش عقاید و ارتداد تفاوت وجود دارد؛ زیرا اصل اصالة الصحه در فقه اسلام، اصلی محکم و متقن می باشد و بر همین اساس تفتیش عقاید در دین ممنوع است.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان این که نظام های موجود در عالم چه الحادی باشد و چه اعتقادی و مذهبی، توطئه علیه خود را نمی پذیرد، اظهارداشتند: اگر فرد مرتد در کشورهای اسلامی فعالیت تبلیغی انجام دهد، این ارتداد نوعی توطئه علیه آن نظام می باشد و باید با او مقابله کرد.

ایشان تصریح کردند: ارتداد به این معنی برای نظام اسلامی مشکل ساز است و الا با مرتدی که علیه نظام اسلامی تبلیغ نکند،‌آن نظان هم به او کاری ندارد.

معظم له با شاره به این که  ارتداد یک ترفند و حیله یهودی در زمان پیامبر اکرم ص بوده است، تأکید کرد: امروز هم این حیله توسط صهیونیزم دنبال می شود.

آزادی واژه ای دلپذیر اما ...

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در میان انسان ها «آزادی» واژه ای دلپذیر و فرح بخش است، خاطرنشان کردند: بسیاری از فعالیت ها با این واژه انجام می گردد، اما علیه آزادی به کار برده می شود.

ایشان افزودند: آنچه تمام دنیا پذیرفته است، آزادی به شرط عدم تجاوز به حقوق دیگران  می باشد.

معظم‌له تفاوت بین آزادی در کشورهاس اسلامی را با نظام های لیبرال در این دانست که در این نظام ها آزادی معنای عدم تجاوز به حقوق دیگران است، ولی در نظام اسلامی علاوه بر این  سلب سعادت نیز مورد نظر می‌باشد.


تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه