تبیان، دستیار زندگی
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه رسانه‌های ما امروز به تحلیل‌های دقیق، جامع و دوراندیشانه احتیاج دارند، عنوان كرد: رسانه‌ها باید از تحلیل‌ها و فرمایشات جامع و دقیق رهبر معظم انقلاب بهره گرفته و تمامی احتیاجات خود را از تحلیل‌های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمدعلی رامین:

رسانه‌ها احتیاجات خود را از تحلیل‌های جامع رهبر معظم انقلاب مرتفع كنند

نشست خبری معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه رسانه‌های ما امروز به تحلیل‌های دقیق، جامع و دوراندیشانه احتیاج دارند، عنوان كرد: رسانه‌ها باید از تحلیل‌ها و فرمایشات جامع و دقیق رهبر معظم انقلاب بهره گرفته و تمامی احتیاجات خود را از تحلیل‌های ایشان مرتفع كنند.

به گزارش روابط عمومی، دكتر محمد علی رامین پیش از ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه خبرگزاری ها باید منبع اصلی خبر در عرصه ملی و نهاد اصلی رسانه ای در عرصه جهانی باشند، اظهار داشت: خبرگزاری ها باید با دقت، سرعت و صحت كار خود اعتبار رسانه ای ایران را در گستره ملی و جهانی تامین كنند.

وی با بیان اینكه خبرگزاری های ما می توانند با برقراری یك تعامل مثبت و دو سویه با علما، دانشمندان و فرهیختگان و كارگزاران حكومت اسلامی همه موانع موجود بر سر راه پیوند انسانی در گستره جهانی را از میان بردارند، تصریح كرد: اگر رسانه های غربی عمدتا به انفكاك عمومی روی می آورند یعنی افكار عمومی را متشتت و پیوند های انسانی میان جوامع را مخدوش می كنند و ملت ها را به جان هم می اندازند رسانه های ما باید با ایجاد یك فرصت نو شرایطی را برای رسانه های جهان فراهم کنند.

رامین در ادامه با بیان اینكه فرهنگ ملی و اسلامی ما یك نیاز جامعه جهانی است و ما باید بتوانیم این فرهنگ را در شیوه و نگاه رسانه ای خود ارائه دهیم، تصریح كرد: نگاه رسانه های ما به سوی نور و به سوی چشم اندازهای روشن و افق های بلند انسانی است بنابراین از این منظر رسانه ها باید دیپلماسی عمومی نظام اسلامی را تقویت كرده و پیوند میان ملت ها و نخبگان را برقرار كنند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه ما فرصت های بسیار خوبی با ایجاد حكومت جمهوری اسلامی به دست آورده ایم كه باید از این فرصت ها استفاده كنیم، افزود: امروز اگر چند قدرت سلطه گر با استبداد و با در اختیار گرفتن رسانه های فراگیر سلطه طلب و انحصار طلب تلاش می كنند كه حقیقت و عدالت در میان بشر جاری و ساری نشود ما می توانیم این انحصار را بشكنیم و بشریت را به سمت عدالت خواهی، حقیقت طلبی و معنویت گرایی یاری رسانیم.

نشست خبری معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وی با بیان اینكه یكی از امكانات بسیار ارزشمندی كه رسانه های ما در اختیار دارند و می توانند از این موقعیت در عرصه جهانی به خوبی استفاده  كنند داشتن یك حكومت دینی است، اذعان داشت: در راس این حكومت، انسانی قرار دارد كه در میان تمام رهبران جهانی یك شخصیت ممتاز است.

رامین ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ما انسانی خیرخواه، آگاه، با اراده، شجاع و صبور در میان رهبران جهان است و اگر رسانه های هوشمند بتوانند این امتیاز برجسته را شناسایی كنند و به جهان بشناسانند یك ابزار قدرتمند رسانه ای را در اختیار خواهند گرفت.

معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه امروز جهانیان تشنه حقیقت و عدالت هستند و به دنبال انسانی سالم، صالح و خیرخواه می گردند، یادآور شد: اگر قرار است كه بشریت به سمت آمادگی برای پذیرش انسان كامل هدایت شود باید از ظرفیت های موجود و تمسك به كامل ترین انسان موجود در میان رهبران جهانی استفاده کامل کند.

وی ادامه داد: اگر رسانه های ما دچار غفلت شوند و از این منبع قدرت انسانی كه فعلا مختص به ایرانیان است همچنان خود را بی بهره بگذارند فرصت ها به سرعت از دست ما گرفته خواهد شد.

دكتر رامین با بیان اینكه امروز رسانه های ما به تحلیل های جامع، دقیق و دور اندیش نیاز دارند، افزود: جامعترین و مبنایی ترین تحلیل ها را امروز رهبر معظم انقلاب در اختیار ما قرار می دهند و اگر توجه كنیم می توانیم همه مبانی تحلیلی خود را از رهنمودهای رهبری استخراج كنیم.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشدار داد مبادا رسانه های ما نسبت به  گفته های رهبری مانند سایر مطالبی كه دیگران می گویند در حد یك شنیدن و گفتن اكتفا كنند.

وی ادامه داد: رسانه های هوشمند باید بتوانند رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جامعه را روشنگری كنند، همچنین  به شرط و بسط مفاهیمی را كه رهبری از سر خیرخواهی، آگاهی و دانایی ارائه می دهند، بپردازند و از این طریق دانایی و آگاهی و هوشیاری جامعه را افزایش دهند.

دكتر رامین با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی براینكه تهدیدهای امریكا چه پوشالی و چه واقعی باید برای هر شرایطی خود را آماده كنیم، بیان داشت: توجه به این نكته راهكارهای ضروری خود را مطالبه می كند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه رسانه های ما نیاز به اخبار تازه، تحلیل های تازه و همچنین نیاز به آدم هایی دارند كه بتوانند با سخن، پیام و تحلیل های جدید به غنای رسانه كمك كنند، افزود: بنده محلی را می شناسم كه بهترین، صالحترین و داناترین افراد جامعه در آنجا جمع می شوند و اهالی رسانه ما باید در فرصت مناسب این افراد را بیابند.

وی افزود: نام این محل نماز جمعه است و در كنار این موقعیت كه همه هفته در اختیار رسانه ها قرار می گیرد محل دیگری چون مسجد وجود دارد كه انسان های خوب در آنجا جمع می شوند.

رامین افزود: اگر رسانه های ما متوجه این دو مركز اجتماعی شوند موجب شادابی و نشاط این دو مكان در جامعه اسلامی خواهند شد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان كرد: مسئولان و كارگزاران نظام اسلامی باید در نماز جماعت جمعه و مساجد حضور یابند تا دسترسی آنان برای رسانه ها و مردم سهل الوصول باشد و اگر در این زمینه هم موانعی وجود دارد رسانه ها باید به نقد آن بپردازند و این دسترسی را مطالبه كنند.

وی با اشاره به اینكه نظام اسلامی ما به عنوان زمینه ساز ظهور تشكیل شده است، ادامه داد: اگر چه امروز ما دولتی ملی و مردمی داریم اما ولی امر مسلمین در میان ما یك جایگاهی به نام امامت و امت اسلامی دارد كه رسانه ها باید نمایان گر این جایگاه برای افكار عمومی جهانیان باشند؛ چرا كه هر وقت رسانه ها به این مسئله توجه كرده اند مسلمانان را در مسیر عزت و وحدت یاری خواهند كرد.

رامین در ادامه سخنان خود در خصوص فعالیت های مختلف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بیان داشت: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد سفرهای استانی برای خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول خبرگزاری ها و مطبوعات تهیه كرده تا اندكی فارغ از مسائل روزمره بتوانند با موقعیت های پدید آمده در نظام جمهوری اسلامی در سراسر كشور آشنا شده و با یك شناخت دقیق اجتماعی به تجزیه و تحلیل مسائل كشور بپردازند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه هزینه این سفرها به عهده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، یادآور شد: ما سفرهای خارجی هم برای دوستانمان در خبرگزاری ها تدارك دیده ایم و از آنجایی كه یكی از اولویت های نظام اسلامی ما آزادی فلسطین است، بنا داریم كه در  روز قدس رسانه ها در خصوص فعالیت های خود در زمینه آزاد سازی مسئله فلسطین گزارش دهند.

وی ادامه داد: بعد از 31 سال كه از روز قدس می گذرد رسانه ها نباید اجازه دهند كه این روز تنها به یك راهپیمایی ختم شود و 365 روز دیگر اسرائیل به سلطه طلبی مشغول شوند.

دكتر رامین افزود: نخستین سفر به سوریه و لبنان است و دبیران سرویس و سردبیران كه علاقه مند هستند می توانند با سفرای كشورهای اسلامی و رایزن های كشورهای اسلامی دیدار و گفت وگو داشته باشند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه موضوعاتی مثل فتنه سال گذشته هنوز در میان اهالی رسانه به درستی تجزیه و تحلیل نشده است، خاطر نشان كرد: در سال گذشته دشمنان نظام اسلامی حادثه بزرگی را علیه اسلام و ایران طراحی كردند و از افراد شاخص، چهره های ذی نفوذ و عناصر با سابقه كه بعضا در درون نظام جا خوش كرده بودند، سو استفاده كردند.

وی یادآور شد: رسانه های ما باید به این امر مهم با حساسیت بپردازند تا خدای ناكرده مجددا فتنه گران فرصت پیدا نكنند و در ادامه فتنه های سال گذشته تخریب و تضعیف نظام را دنبال كنند.

رامین با اشاره به اینكه از جمله فعالیت هایی كه معاونت مطبوعات در این زمینه انجام داده است برگزاری سه نمایشگاه در اواخر تابستان و اواخر پاییز خواهد بود، خاطر نشان كرد: اولین نمایشگاه اختصاص به كانون های تبلیغاتی دارد و دومین نمایشگاه مختص رسانه های دیجیتالی است كه شامل سایت های و وبلاگ ها می شود.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سومین نمایشگاه مربوط به نمایشگاه و جشنواره مطبوعات است و ما در این سه جشنواره و سه نمایشگاه تلاش می كنیم فضای متفاوتی از سال های گذشته را طراحی و اجرا كنیم.

وی یادآور شد: امسال رسانه های پر مدعا، دروغگو و انحصار طلب غربی در نمایشگاه مطبوعات حضور نخواهند داشت و به جای این رسانه ها ما از تمام رسانه های مستقل جهان و رسانه هایی كه به نفع ملت خود و جهان فعالیت می كنند دعوت به عمل خواهیم آورد.

رامین با بیان این كه وسعت جشنواره  امسال از لحاظ كمی زیادتر از  سال گذشته خواهد بود، ادامه داد: ما حدود 700 نشریه علمی از دانشگاه ها و مجامع علمی جهان اسلامی شناسایی كرده ایم كه مدیران مسئول این نشریات همه از اساتید و دانشمندان جهان اسلام هستند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در داخل كشور نیز ما حدود 600 جریده و مطبوعات علمی تخصصی شناسایی كرده ایم كه امسال آنها را در جشنواره شركت خواهیم داد.

وی یادآور شد: در جنب نمایشگاه مطبوعات نشست های علمی، رسانه ای با صاحب نظران و رسانه ها از سراسر جهان برگزار می كنیم كه فرصت برای آشنایی متقابل فراهم شود.

رامین در پایان خاطرنشان كرد: برای نخستین بار به مناسبت روز خبرنگار دیداری با دكتر احمدی نژاد خواهیم داشت و در این خصوص برنامه هایی تدارك دیده شده كه شان و جایگاه رسانه و اهالی رسانه هویدا شود.

تنظیم: هومن بهلولی