تبیان، دستیار زندگی
كسی نمی‌تواند زندگی بهتر از من داشته باشد! آلبوم تصویری فرانس بکن بائر - قیصر فوتبال آلمان روز یازده سپتامبر فوتبال جهان در جشن شصت سالگی فرانس بكن بائر از یكی از برجسته‌ترین چهره‌های ورزشی تقدیر كرد. بكن بائر كه او را در جه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستایش از بكن بائر در شصتمین سال تولدش

كسی نمی‌تواند زندگی بهتر از من داشته باشد!


آلبوم تصویری فرانس بکن بائر - قیصر فوتبال آلمان

روز یازده سپتامبر فوتبال جهان در جشن شصت سالگی فرانس بكن بائر از یكی از برجسته‌ترین چهره‌های ورزشی تقدیر كرد.

بكن بائر كه او را در جهان با نام قیصر می‌شناسند برای نشست فیفا در مراكش به سر می‌برد اما سه‌شنبه بنا به درخواست ادموند اشتویبر نماینده ارشد باواریا به مونیخ بازمی‌گردد.

بكن بائر نمونه بارز یك ستاره جهانی است كه همچنان تكتازی می‌كند. گرد مولر هم تیمی سیزده ساله او گفت:« هر گاه فرانس را بخواهید حاضر است.»

فرانس پسر كارمند پست، فوتبال را از خیابان‌های گسینگ حومه مونیخ شروع كرد و سپس در نه سالگی به SC مونیخ 06 پیوست. انتظار می‌رفت به خاطر آنكه اهالی گسینگ طرفدار مونیخ TSV1860 بودند، او هم آبی‌پوش شود اما هنگامی كه رادولف بایرفیند بازیكن وقت 1860 در تورنمنت جوانان در تابستان 1958 او را كتك زد، فرانس سیزده ساله بیان كرد هرگز به این باشگاه نمی‌رود و از آن زمان او همیشه قرمزپوش باقی مانده است.

بكن بائر تاریخ نوین بایرن را شكل داد و تعریف كرد. او با رساندن بایرن مونیخ به سطح بالای فوتبال آلمان در 1965، به افتخاراتی چون چهار قهرمانی بوندس‌لیگا، چهار قهرمانی جام حذفی، سه قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی در جام جهانی 1978 دست یافت و حتی در دهه هفتاد كاپیتان تیم افسانه‌ای بایرن شد.

ظرافت در كار با توپ و نبوغ تاكتیكی همچنان او را بی‌همتا نگه داشته است. او در زمان دیدار دوستانه برابر وین در كنار مجسمه فرانس جوزف دوم قیصر پیشین اتریش ژست گرفت و از آن موقع همه او را قیصر خواندند.

فرانس جوان نخستین بازی ملی‌اش را در بیست و شش سپتامبر 1965 در سوئد انجام داد و در تیمی قرار گرفت كه در دیدار نهایی جام جهانی 1966 ومبلی لندن چهار بر دو به انگلیس میزبان باخت. او در 1972 مدال قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بر گردن آویخت و در 1974 قهرمان جام جهانی آلمان شد.

او با رفتن به NEW YORK COSMOS بایرن و آلمان را شوك زده كرد. از 1977 تا 1979 به مدت سه سال این تیم را در رقابت‌های لیگ آمریكا قهرمان كرد. سپس در 1980 به بوندس‌لیگا بازگشت و پس از پنجمین عنوان قهرمانی هامبورگ در 1982 كفش‌هایش را آویزان كرد.

در 1991 نایب رییس و دو سال بعد رییس بایرن مونیخ شد و از 2002 ریاست شورای نظارتی بایرن را در دست دارد.

او همواره كشش اعجاب‌آوری به سمت جام‌ها، موفقیت‌ها و افتخارات داشته اما می‌گوید:« موفقیت به شانس وابسته است و این شما هستید كه شانس را بوجود می‌آورید.»

او كه اكنون رییس كمیته‌ی برگزاری جام جهانی 2006 است، نقشی اساسی در كسب میزبانی آلمانی‌ها داشته است.

«موسسه خیریه فرانس بكن بائر» محلی است برای دستگیری از معلول‌ها و دیگر افراد نیازمندی كه زندگی سختی دارند. همه او را فردی سخاوتمند می‌دانند چرا كه همیشه تمایل دارد حرف دیگران را بشنود و مشكل‌ها را برطرف كند:« كسی نمی‌تواند زندگی بهتر از من داشته باشد.»

بكن بائر با وجود آن كه بازیكن، سرمربی، رییس و سفیر فوتبال بوده و از جنبه‌های تبلیغاتی بالایی برخوردار است اما اعتراف كرد كه وقت زیادی صرف زندگی شخصی‌اش نمی‌كند:« خیلی تلاش كرده‌ام، هرگز نمی‌دانستم خانواده چیست. پنج فرزندم بزرگ شده‌اند اما من متوجه نشدم. اكنون خیلی تاسف می‌خورم چرا كه به بچه‌ها علاقه‌ی زیادی دارم.»

او می‌خواهد پس از جام جهانی 2006 وقت بیشتری صرف خانواده‌اش كند اما، سال آینده ریاست یوفا انتظار او را می‌كشد. قیصر باور دارد كه توان بر عهده گرفتن این مسوولیت را دارد:« حس می‌كنم هنوز چهل سال دارم.»