تبیان، دستیار زندگی
به نظر می‌رسد جنجال ایجاد شده توسط تماشاگران هوادار تراكتورسازی در بازی این تیم مقابل پرسپولیس در هفته اول لیگ‌برتر عواقب سختی بیش از محرومیت دو جلسه ای برای تیم تبریزی در برداشته باشد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه جلسه محرومیت برای قرمزها

سه جلسه محرومیت برای قرمزها

به نظر می‌رسد جنجال ایجاد شده توسط تماشاگران هوادار تراكتورسازی در بازی این تیم مقابل پرسپولیس در هفته اول لیگ‌برتر عواقب سختی بیش از محرومیت دو جلسه ای برای تیم تبریزی در بر داشته باشد.

در حالی كه تراكتورسازان اعتقاد دارند شروع جنجال از طرف تماشاگران پرسپولیس بوده و آنها موقع گرم كردن قبل از شروع بازی بطری و ساندیس به طرف بازیكنان تراكتورسازی پرتاب كرده‌اند، ولی هیچ‌یك از عوامل اجرایی و انضباطی این مسابقه، ادعای باشگاه تبریزی را تایید نمی‌كنند و در نقطه مقابل همه روی تخلفات فراوان و آشكار تماشاگران تیم میهمان و لزوم برخورد جدی با آنها تاكید دارند.

تماشاگران تراكتورسازی فصل گذشته با حضور پرشورشان به نوعی پدیده لیگ‌برتر بودند و برخی تخلفات آنها هم در سایه حضور اولشان پس از سال‌ها در عرصه نخست فوتبال ایرانی با مماشات نهادهای انضباطی و قضایی فوتبال مواجه شد، ولی به نظر می‌رسد با شروع تلخی كه در هفته اول به لحاظ انضباطی داشتند، این‌بار سیبل محاكم قضایی فوتبال ایرانی شوند.

هرچند مهدی تاج، نایب رییس اول فدراسیون فوتبال بعد از این مسابقه خبر از رسیدگی به گزارش‌های ناظران این بازی و صدور احكام خاطیان در غیاب رییس كمیته انضباطی داده بود، ولی حسین عبداللهی دبیر كمیته انضباطی می‌گوید: «قبل از شروع لیگ در جلسه كمیته انضباطی همگی اعضا امیدوار بودند تا حداقل در شروع لیگ با مشكلی روبه‌رو نشویم، ولی این را هم پیش‌بینی كرده بودیم كه در صورت تخلف بازیكنان، تماشاگران یا هر یك از عوامل مسابقات با متخلفان به شدت برخورد كنیم.

البته در این هفته بیشتر اعضای كمیته انضباطی در مرخصی هستند و شریفی هم به مالزی سفر كرده است. بنابراین تشكیل جلسه و تصمیم‌گیری پیرامون اتفاقات این مسابقه به ابتدای هفته آینده موكول شد. عبداللهی از احتمال محرومیت هواداران تراكتورسازی خبر داده و می‌گوید: «در این مسابقه پرسپولیس میزبان بود، ولی تخلفات از طرف تماشاگران میهمان رخ داد و در صورتی كه كمیته انضباطی به محرومیت هواداران تراكتورسازی رای بدهد، این محرومیت در بازی‌های خانگی تیم تبریزی اعمال خواهد شد. فصل گذشته هم تراكتورسازی محرومیتی از بابت تماشاگرانش داشت كه با تعهد مسوولان این باشگاه موقتا این حكم را اجرا نكردیم، اما اگر قصد محروم كردن هواداران این تیم را داشته باشیم، محرومیت‌های گذشته را در نظر خواهیم گرفت. مماشاتی در كار نخواهد بود و كمیته انضباطی با متخلفان در لیگ دهم براساس آیین‌نامه به شدت برخورد خواهد كرد.»

سه جلسه محرومیت برای قرمزها

تخریب 123 صندلی و كلی خسارت دیگر به آزادی

اما جدا از فحاشی‌های صورت گرفته، خسارت‌های زیادی هم در روز بازی پرسپولیس - تراكتورسازی به مجموعه ورزشی آزادی وارد شده است. روابط‌عمومی این مجموعه اعلام كرده كه تماشاگران این مسابقه از ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه به تدریج وارد استادیوم شدند و خساراتی را به مجموعه وارد كرده‌اند. تعداد 123 صندلی از بین رفته و به دیگر امكانات، تجهیزات و تاسیسات برق و مكانیكی مجموعه نیز آسیب وارد شد كه می‌توان به شكستن نرده‌ها، تابلوهای راهنما، شیشه‌های بوفه مركزی، طلق‌ها، لامپ‌های مهتابی راهروها و سرویس‌های بهداشتی اشاره كرد.

سلیمانی: 4 ساعت قبل از بازی ماموران را با بطری می‌زدند

ناظر بازی هم ضمن اشاره مستقیم به تخلف تماشاگران تبریزی، تمارض مهاجم تراكتورسازی را عامل تحریك تماشاگران این تیم می‌داند.

یدا... سلیمانی می‌گوید: «هرچند ساعت آغاز مسابقه 19:40 بود، ولی من از 15:30 در ورزشگاه بودم و از همان ساعات هم می‌دیدم تماشاگران تبریزی از ساعات اولیه روز به ورزشگاه آمده بودند، به سمت ماموران برگزاری مسابقه بطری پرتاب می‌كردند. بعد از قرائت قرآن هم عكاسان مطابق قانون باید پشت دروازه‌ها مستقر شوند، اما زمانی كه آنها خواستند به پشت دروازه تراكتورسازی بروند با پرتاب سنگ و بطری از سوی تماشاگران این تیم مواجه شدند و ما هم مجبور شدیم برخلاف قانون، عكاسان را جلوی تابلوهای تبلیغاتی مستقر كنیم. عكاس‌ها در خطر بودند و من می‌خواستم بازی را سریعتر شروع كنم تا پرتاب اشیا به میدان كمتر شود كه همین طور هم شد. از مردم بافرهنگ آذری‌زبان بیش از اینها انتظار داریم. آنها نباید چنین حركاتی را به نمایش بگذارند. روز سه‌شنبه اصلا جو ورزشگاه خوب نبود و فوتبال روز خوبی را سپری نكرد.»

ششكلانی: هیچ جریمه‌ای متوجه تراكتورسازی نخواهد بود

«تماشاگرنماهایی كه ربطی به تبریز و تراكتورسازی ندارند درصدد بدنام كردن این تیم هستند.» جواد ششكلانی، رییس هیات فوتبال استان آذربایجان‌شرقی با اعلام این مطلب می‌گوید: «اینها همه حركات دست‌های پشت پرده هستند و قصد لطمه زدن به تراكتورسازی را دارند، وگرنه تماشاگری كه از تبریز به تهران رفته فقط برای تماشای بازی و تشویق به ورزشگاه رفته و هدف دیگری ندارد. به هر حال چون بازی در خارج از خانه و در تهران برگزار شده، هیچ جریمه و ضرری متوجه تیم تراكتورسازی نخواهد بود.»

تشكیل جلسه فوق‌العاده شورای تامین استان تهران

اما در پی اتفاقات بازی پرسپولیس – تراكتورسازی و وارد شدن خسارت به اموال عمومی و مختل شدن نظم، به دستور استاندار تهران جلسه فوق‌العاده كمیته ورزش شورای تامین استان تشكیل خواهد شد. مرتضی تمدن رییس شورای تامین استان و همچنین استاندار تهران با اعلام این خبر می‌گوید: «متاسفانه اخیرا بروز خشونت و رفتارهای زننده در برخی مسابقات ورزشی تبدیل به یك رویه شده و استمرار چنین وضعیتی برای جامعه ورزش و مردم قابل قبول نیست. با وجودی كه مسوولان انتظامی تمامی توان خود را مصروف برگزاری سالم و بی‌حادثه این بازی كردند ولی عده‌ای تعمدا و برخی از روی ناآگاهی در آغاز بازی‌های لیگ برتر فوتبال، سنگ بنای زشتی را بنا نهادند كه نمی‌توانیم در قبال آن بی‌تفاوت باشیم. شایسته نیست در حین و پس از پایان هر بازی شهروندان تهرانی دچار دلهره و اضطراب شده و عده‌ای سودجو و آشوب‌طلب مخل آسایش مردم شوند.»

سه جلسه محرومیت برای قرمزها

تراكتور 2 جلسه، پرسپولیس یك جلسه

اما در حالی كه دبیر كمیته انضباطی صدور حكم این پرونده را به خاطر مرخصی اكثر اعضای كمیته و همچنین سفر رییس كمیته (شریفی) به مالزی به روز شنبه موكول كرده بود، ناگهان مهدی تاج در اخبار 18:45 شبكه سوم سیما خبر از صدور رای برای خاطیان این پرونده داد و تراكتورسازی كه تماشاگرانش علاوه بر پرتاب بطری و ساندیس و فحاشی گسترده، صندلی‌های ورزشگاه آزادی را هم به آتش كشیدند، دو جلسه از حضور تماشاگران در بازی‌های خانگی و پرسپولیس هم به خاطر دشنام دادن هوادارانش یك جلسه از حضور تماشاگران در بازی خانگی محروم شدند. ضمن اینكه شهرداری تبریز هم در اولین حضور لیگ برتری خود به علت تخلفات تماشاگران در بازی مقابل استقلال به یك بازی خانگی بدون تماشاگر محكوم شد و جالب اینجاست بدانید كه بازی خانگی بعدی شهرداری در هفته سوم مقابل تراكتورسازی است یعنی داربی تبریز بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

لیدر پرسپولیس: دشنام؟ این كه ورد زبان اصفهانی‌هاست

اما پس از صدور این حكم یكی از لیدرهای قدیمی پرسپولیس در اعتراض به این حكم می‌گوید: «ما كه چیزی برای پرتاب كردن در اختیار نداشتیم و بعد از بازرسی بدنی وارد ورزشگاه شده بودیم ولی تبریزی‌ها به سلاح ساندیس مجهز شده بودند! معلوم نیست چرا وقتی باشگاه پرسپولیس 10 درصد ظرفیت ورزشگاه در طبقه دوم را برای تماشاگران تبریزی در نظر می‌گیرد، آقایان به چه حقی و با چه مجوزی تبریزی‌ها را در طبقه اول و در جایگاه استقلالی‌ها مستقر كردند كه آن فجایع را خلق كنند. راستی به ما اتهام زده‌اند كه دشنام داده‌ایم. اگر «تهران عروسیه، تبریز...» باعث محرومیت می‌شود كه تمام بازی‌های لیگ در اصفهان باید بدون تماشاگر برگزار شود. همان دو، سه هزار طرفدار سپاهان عادت دارند كه به محض گل زدن مقابل حریفان این شعار را به شهر آنها نسبت دهند. آیا فقط پرسپولیسی‌ها مرتكب جرم شده‌اند؟ نكند سپاهانی‌ها به خاطر نایب رییس اصفهانی فدراسیون فوتبال مصونیت دارند؟»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری     منبع: گل