تبیان، دستیار زندگی
كربلا بیش از آن كه نام یك شهر، یا اسم مكانی باشد؛ عنوان یك فرهنگ است فرهنگی كه فراتر از زمین و زمان بوده و تا فراسوی فرداهای بی‌نهایت نیز امتداد خواهد یافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرخ‌ترین كلمه در قاموس عشق‌

سیمای کربلا

چاپ نخست كتاب «سیمای كربلا» تالیف محمد صحتی سردرودی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایبنا، اثر حاضر، پیشینه كربلا از زمان آدم ابوالبشر (ع) تا نیم قرن اخیر را بررسی می‌كند و نیم نگاهی هم به حماسه عاشورای حسینی دارد.

كتاب حاضر در هشت فصل، سیمای كربلا را به تصویر می‌كشد:

- كربلا پیش از تولد،

- كربلا پس از تولد،

- آستان ثارالله،

- آثار تاریخی و دیگر زیارتگاه‌های كربلا،

- پناهگاه ستمدیدگان و سد راه ستمگران،

- كربلا؛ سرچشمه عاشورا،

- زیارت كربلا و تربت و تسبیح عشق،

- كربلا كانون علم و ادب.

مولف كتاب در ابتدای این اثر می‌نویسد: «و این خیال خامی بیش نیست اگر كسی تصور كند كه دیگر آنچه كه باید درباره كربلا گفت، گفته شده است و نمی‌شود در حق كربلا حرف تازه‌ و مضمون نابی گفت! نه به هیچ وجه چنین نیست، بل:

تا قیامت می‌شود از عشق گفت         تو مگو مضمون نابی نیست، هست

و اما آنچه كه ما می‌خواهیم در این دفتر كوچك و با این قلم قاصر، از كتاب بزرگ و بی‌نظیر كربلا بنویسیم؛ نوشتاری است اجمالی و انتخابی از دل‌انگیزترین دفتر تاریخ؛ یعنی حریم حماسه‌ها و مشهد شهادت‌ها، كربلا، شهر ثارالله. و از آنجایی كه از بزرگ حماسه "خون خدا" گفتن نه در خور این خامه و نه در سهم این سیاهه مختصر است، بیشتر از شهر كربلا سخن خواهد رفت تا از عاشورای كربلا، چرا كه این كار بسیار بزرگ بر این كوچك‌ترین، سخت سنگین است و دشوار...

كربلا بیش از آن كه نام یك شهر، یا اسم مكانی باشد؛ عنوان یك فرهنگ است، فرهنگی كه فراتر از زمین و زمان بوده و تا فراسوی فرداهای بی‌نهایت نیز امتداد خواهد یافت

سخن كربلا همیشه سرخ بوده و روایتش روایت رویش آلاله‌ها است و حدیثش "حدیث حریت" و حماسه‌ها و بیت بیت هر غزلش غریو غیرت و عزت است و تربتش تسبیح تشیع و مهر نماز عاشقان و خاك پاكش، نه تنها شفای بیماران كه آیینه دل و مایه جلا و ضیای اندیشه‌هاست. كربلا تفسیر خونین "كرمنا"ست، راستی اگر كتاب كربلا نبود چگونه می‌شد "و لقد كرمنا بنی آدم" را فهمید و "لا تحسبن‌الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم برزقون" را درك كرد.»

كربلا كلمه‌ای نیست كه كسی آن را نشنیده باشد و درباره آن و حوادث حماسی و تاریخ‌سازش به فكر فرو نرفته و انگشت حیرت به لب نگرفته باشد. این دلواژه بی‌نظیر، در طول تاریخ خونین خویش، همیشه ورد زبان آزادگان و مطلع قصیده‌های غیرتمندان و سرود سرخ شهیدان بوده است.

كربلا بیش از آن كه نام یك شهر، یا اسم مكانی باشد؛ عنوان یك فرهنگ است، فرهنگی كه فراتر از زمین و زمان بوده و تا فراسوی فرداهای بی‌نهایت نیز امتداد خواهد یافت. كربلا نه تنها با گذشت زمان‌ها و روزگاران دراز، فراموش و فرسوده نمی‌شود؛ بلكه روز به روز، روشن‌تر از پیش و سحر به سحر، سبزتر از دوش می‌درخشد و تا بلندای ابدیت نیز خواهد درخشید.

كربلا كتابی نیست كه كهنه شود و نه اسم مكانی كه محدود شود، بلكه مصدری است كه چشمه‌های جوشان و خروشان مكتب آزادگی و فرات‌های زلال فرهنگ ناب، از آن مشتق‌اند و تمام آلاله‌ها از آن آب می‌خورند و هر آبشاری كه در گلزار شهدا دیده می‌شود از آنجا سرچشمه می‌گیرد.

مبالغه نیست اگر گفته شود: «كربلا! كمال آفرین‌ترین، كلمه كتاب تاریخ است». كلمه‌ای كه از تكرارش هیچ كدورتی به دل نمی‌نشیند و هرچه‌قدر هم مكرر باشد؛ ملال‌آور نخواهد بود، درست مثل كلمه كریمه تكبیر كه هیچ ابتكاری نیز در طراوت و تازگی به لطف آن نمی‌رسد، چرا چنین نباشد مگر نه این است كه هیچ تكبیری كوبنده‌تر از كربلا به گوش تاریخ نخورده است و تا قیام قیامت نیز نخواهد خورد.

چاپ نخست كتاب «سیمای كربلا (تاریخ شهر كربلا با نگاهی به حماسه عاشورا)» در شمارگان 1200 نسخه، 208 صفحه و بهای 35000 ریال راهی بازار نشر شد.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی