آب در سرداب حرم حضرت ابولفضل به روایت آیت الله سید عباس کاشانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکایتی جالب از حرم حضرت عباس علیه السلام

از زبان آیت الله سید عباس کاشانی

9eh 9('3(ì *h bd( -1e eì ¯ì1g

آيت الله العظمي حکيم قدس سره از علماي بزرگ و  مراجع بنام تقليد بود که سالها زعامت حوزه کهنسال نجف را به عهده داشت و در راه نگهباني از دين خدا رنج ها به جان خريد.

 آيت الله سيد عباس کاشاني حائري  در مورد حضرت ابوالفضل عليه السلام و سرداب  و قبر مطهرش داستاني را در خدمت این مرجع بزرگوار مشاهده کرده که اینگونه نقل کرده است:

 

«روزي در بيت آيت الله حکيم بودم که کليد دار آستان مقدس حضرت ابوالفضل عليه السلام تلفن کرد و گفت: «سرداب مقدس حضرت ابوالفضل عليه السلام را آب گرفته و بيم آن مي رود که ويران گردد و به حرم مطهر و گنبد و مناره ها نيز آسيب کلي  وارد شود شما کاري بکنيد.»

آيت الله حکيم فرمودند: «من جمعه خواهم آمد و هر آنچه در توان دارم انجام خواهم داد.»

آن گاه گروهي از علماي نجف از جمله اينجانب به همراه ايشان به کربلا و به حرم مطهر حضرت ابوالفضل عليه السلام رفتيم. آن مرجع بزرگ براي بازديد به طرف سرداب مقدس رفت و ما نيز از پي او آمديم؛ اما همين که چند پله پايين رفتند ديدم نشست و با صداي بسيار بلند که تا آن روز نديده بودم شروع به گريه کرد. همه شگفت زده و هراسان شديم که چه شده است؟ من گردن کشيدم و ديدم شگفتا منظره عجيبي است که مرا هم گريان ساخت.

منظره اين بود که ديدم قبر شريف ابوالفضل عليه السلام در ميان آب بسان جايي که از هر سو به وسيله ديوار بتوني بسيار محکم حفاظت شود در وسط آب قرار دارد؛ اما آب آن را نمي گيرد درست همانند قبر سالارش حسين عليه السلام که متوکل بر آن آب بست اما آب به سوي قبر پيش روي  نکرد و آنجا را حاير حسيني ناميدند. سلام خدا بر او و سالارش حسين عليه السلام.»

 

 

دو تصویر کم نظیر از سرداب قبر مطهر حضرت ابوالفضل علیه السلام

31/

سمت راست : تصویر قبر مطهر در موقعی که آب دور قبر تخلیه شده است .

 

 

 

 

 

 

31/

 

 

سمت چپ : تصویر قبر مطهر در شرایطی که مجدد مملو از آب شده است.

 

 

 

 

 

 

 


تنظیم مجدد برای تبیان: رهنما، گروه حوزه علمیه تبیان

منبع: tebyan.net و salehin.com