تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهمترین علل ابتلا به ورم معده، استقرار میکروب هلیکوباکترپایلوری در معده است. این میکروب تا آخر عمر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل، علایم و درمان ورم معده

ورم معده

یکی از مهم ترین علل ابتلا به ورم معده، استقرار میکروب هلیکوباکترپایلوری در معده است. این میکروب تا آخر عمر فرد در معده باقی می‌ ماند و باعث ورم و التهاب در جدار معده می ‌شود.

بسیاری از اوقات، التهاب و ورم، علامتی ندارد اما بعضی مواقع با احساس بزرگی شکم و سنگینی همراه است.

دکتر حسین خدمت، فوق تخصص گوارش در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: استفاده ی مکرر از مُسکن، استعمال سیگار، الکل و تحمل استرس از جمله عوامل ابتلا به بیماری موسوم به " ورم معده " است.

وی درباره ی عوامل ابتلا به بیماری ورم معده اظهار کرد: افرادی که استرس و مشغولیت ذهنی زیادی دارند ناخودآگاه همراه غذا، هوا می ‌بلعند، در نتیجه هوا داخل معده می ‌رود و تورم ایجاد می ‌کند. البته به این بیماری از نظر علمی، ورم معده اطلاق نمی ‌شود چون هنگام آندوسکوپی مورد خاصی دیده نمی ‌شود.

دکتر خدمت با بیان این که ورم معده یکی از شایع ‌ترین بیماری های گوارشی است، تصریح کرد: این بیماری از جنبه‌ های مختلف، تعریف متفاوتی دارد. منظور مردم عادی از ورم معده، ‌احساس سنگینی،‌ تورم و نفخ در ناحیه ی بالای شکم است اما از دید یک فوق تخصص گوارش، وجود قرمزی یا زخم های سطحی در جدار معده به وسیله آندوسکوپی نشانه این بیماری است.

البته این تشخیص نیز چندان دقیق نیست بلکه نمونه ‌برداری کوچکی از بافت‌ یا جدار معده، بررسی آن زیر میکروسکوپ و مشاهده سلول های التهابی در دیواره معده دقیق ‌ترین روش تشخیص ورم معده است.

این فوق تخصص گوارش به این پرسش که آیا عادات غذایی بر ابتلا به بیماری ورم معده موثر است، پاسخ مثبت داد و اظهار کرد: افرادی که غذا را قبل از هضم، خوب نمی ‌جوند ممکن است دچار این عارضه شوند، چون به منظور هضم کافی ذرات غذایی و زیاد باقی نماندن آن در معده لازم است اندازه غذا پیش از بلع به کمتر از یک میلی متر برسد.

وی افزود: افرادی که تند غذا می‌ خورند یا در حال انجام کاری تغذیه می‌ کنند، ‌مقدار زیادی هوا می ‌بلعند بنابراین امکان دارد به ورم معده دچار شوند.

خدمت درباره ی مواد غذایی تشدید کننده ی ورم معده گفت: نوشابه‌ های گازدار و مواد غذایی مانند میوه و سبزی، که در معده ایجاد گاز می‌ کنند، می ‌توانند عامل ورم معده باشد. البته نفخ ناشی از میوه و سبزی، بیماری محسوب نمی ‌شود؛ چون گاز تولید شده از آن ها عضلات معده و روده را تقویت می ‌کند و احساس سنگینی شکم فرد با مصرف آن ها به مرور برطرف می ‌شود.

افرادی که تند غذا می‌ خورند یا در حال انجام کاری تغذیه می‌ کنند، ‌مقدار زیادی هوا می ‌بلعند بنابراین امکان دارد به ورم معده دچار شوند

این فوق تخصص گوارش توصیه کرد: مصرف غذاهایی که به نحوی باعث التهاب در معده می ‌شوند یا حرکات معده را تحریک می ‌کند ممکن است منجر به ورم معده یا سوء هاضمه شوند.

بنابراین افرادی که استفاده از موادی مانند ترشی یا فلفل باعث ایجاد درد در معده ی آن‌ ها می‌ شوند، نباید این مواد را بخورند.

وی در پایان درباره ی درمان ورم معده گفت: درمان این بیماری بسته به عامل ایجاد کننده آن متفاوت است:

* اگر عفونت باعث ایجاد ورم معده باشد، درمان عفونت به بیماران توصیه می ‌شود.

* در صورتی که مصرف الکل و سیگار باعث ابتلا به ورم معده شده است، بیماران باید از ادامه ی مصرف آن خودداری کند.

* همچنین اشخاصی که به علت مصرف مکرر مُسکن دچار ورم معده شده ‌اند یا نباید این‌ گونه داروها را استفاده کنند یا در صورت الزام به مصرف آن ها تا حد امکان به حداقل برسانند و همزمان، داروهای معده را بخورند.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

نفخ کمتر با غذای پخته‌ تر

چند راهکار ساده برای کاهش درد معده

تغذیه در سندرم روده تحریک پذیر

کاهش ناراحتی های معده و گوارشی

راه‏های کاهش نفخ معده

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

خوراکی های ضد زخم معده، نفخ و ...

سوءهاضمه‌

خون‌ریزی‌های گوارشی؛ علل و راه‌حل

تشخیص ودرمان زخم پپتیک (گوارش)

زخم در دستگاه گوارش

زخم پپتیک (زخم گوارشی)

تغذیه مبتلایان به زخم گوارشی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.