تبیان، دستیار زندگی
امسال اگر تعداد منشوری‌ها بیشتر از سال گذشته نباشد، کمتر هم نیست ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منشوری‌ها منشوری می‌مانند

فیروز کریمی و اکبر میثاقیان

امسال اگر تعداد منشوری‌ها بیشتر از سال گذشته نباشد، کمتر هم نیست.

خبری که صبح اعلام شد و همه را شگفت‌زده کرد، ناگهان چند ساعت بعد تکذیب شد. نوشتند که عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ در برنامه‌ای تلویزیونی گفته که نادر دست‌نشان و فراز کمالوند منشوری هستند و نمی‌توانند در لیگ برتر مربی‌گری کنند.

چند ساعت بعد خود محمدی این موضوع را تکذیب کرد تا خیال این مربیان راحت شود. رئیس سازمان لیگ می‌گوید: «بنده در یک برنامه زنده تلویزیونی که آقای خیابانی مجری آن بود فقط گفتم که برخی باشگاه‌ها درباره مربیان خود استعلام گرفته‌اند و قرار است جواب استعلام آنها را بدهیم. هرگز نگفته‌ام فلان مربی منشوری است چون هنوز جواب استعلام باشگاه‌ها حاضر نشده و نمی‌توان از کسی اسم برد.»

رئیس سازمان لیگ با این مصاحبه، بحث منشوری بودن کمالوند و دست‌نشان را به آخر رساند اما خیلی سریع، بحث دیگری باز شد تا منشور اخلاقی همچنان در صدر اخبار حاشیه‌ای باشد. خود محمدی در گفت‌وگویی بلند اعلام کرد پرونده یکی از مدیران باشگاه‌ها برای تایید یا رد منشوری بودن او در دست بررسی است.

به گفته عزیز محمدی، هیات رسیدگی به تخلفات اخلاق حرفه‌ای که مجری جدید منشور اخلاقی در فوتبال ایران است در حال بررسی این پرونده است اما او حاضر نمی‌شود هیچ اطلاعات دیگری در این زمینه بدهد. امیر عابدینی مدیرعامل باشگاه داماش گیلان به احتمال فراوان گزینه‌ای است که مدیران فدراسیون فوتبال روی پرونده او کار می‌کنند. البته ماجرای او با ماجرای بسیاری از منشوری‌ها فرق می‌کند. او جزو آن دسته از منشوری‌ها قرار می‌گیرد که دلیل حذف‌شان از فوتبال، مصاحبه‌هایی است که علیه مسئولان فدراسیون فوتبال انجام می‌دهند؛ چیزی شبیه واعظی آشتیانی مدیرعامل سابق استقلال.

فلاح مدیرعامل باشگاه برق شیراز نیز احتمالا به سرنوشتی شبیه به سرنوشت واعظی آشتیانی دچار خواهد شد، ضمن این‌که از بین مدیران، ناصر شفق نیز گزینه محتملی برای منشوری شدن است.

پس از این اظهار نظر عزیز محمدی بود که دوباره بحث منشور اخلاقی به اوج رسید و توجه‌ها را به خود جلب کرد. عزیز محمدی پیش از این گفته بود که «برخی از مربیان باید بدانند اگر سال گذشته اجازه پیدا کردند فعالیت کنند به این دلیل بود که نهادهای ذیربط می‌خواستند آن‌ها را زیر نظر بگیرند و باقی اعضای باند فساد مالی در فوتبال را شناسایی کنند.»

عزیز محمدی هیچ گاه اشاره نکرده که نهادهای ذیربط دقیقا شامل کدام دستگاه‌های نظارتی می‌شود اما همان‌طور که مشخص است، فدراسیون فوتبال در ماجرای منشور اخلاقی حرف اول را نمی‌زند. بلکه برخی نهادهای امنیتی وارد این ماجرا شده‌اند تا ناپاکی‌های فوتبال ایران را که خیلی‌ها در مورد آن صحبت کرده‌اند پاک کنند.

مهدی تاج

مهدی تاج نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در آخرین اظهار نظر خود گفته بود: «فدراسیون در این ماجراها هیچ نقشی ندارد. ما اسامی مربیان را به مسئولان مربوطه می‌دهیم و آن‌ها بررسی می‌کنند که کدام مربیان شرایط کار در فوتبال را دارند و کدام‌ها ندارند. به همین دلیل است که ما تا زمانی که جواب استعلام‌ها نیاید نمی‌توانیم بگوییم چه کسی حق مربی‌گری دارد و چه کسی ندارد.»

البته در ماجرای منشوری‌های فوتبال، به خصوص در ماجرای مربیانی که منشوری هستند، علاوه بر مسئولانی که خارج از فدراسیون فوتبال هستند، عده‌ای از اعضای داخل فدراسیون هم ماجرا را پی‌گیری می‌کنند و می‌خواهند مربیانی را که موارد منشور اخلاقی را زیر پا می‌گذارند شناسایی کنند. یکی از همین نفرات پیش از این گفته بود: «مربیان منشوری خودشان می‌دانند کدام‌ها هستند. به همین دلیل آن‌ها سراغ تیم‌ها نمی‌روند و اصلا با تیم‌های لیگ برتری مذاکره نمی‌کنند.»

یکی دیگر از همین نفرات نیز برای شناسایی مربیان خاطی، سراغ بازیکنان فوتبال رفته و با دادن این وعده که با خود آن‌ها هیچ کاری ندارد، از تعدادی بازیکنان اعتراف گرفته که چه اتفاق‌هایی در پشت پرده این فوتبال رخ می‌دهد. تعدادی از بازیکنان هم با این مقام مسئول همکاری کرده‌اند و او توانسته لیستی از مربیان متخلف را آماده کند.

به همین دلیل است که امسال هم هیچ یک از مربیان منشوری وارد لیگ برتر نمی‌شوند و اگر تعداد منشوری‌ها نسبت به فصل گذشته بیشتر نشود، کمتر هم نخواهد شد.

عزیز محمدی عضو هیات رسیدگی به تخلفات اخلاق حرفه‌ای در فوتبال که دوست ندارد اشاره‌ای به نام افراد داشته باشد سعی می‌کند در مورد کلیات حرف بزند. او می‌گوید: «ما حتی با بی‌احترامی‌ها هم برخورد خواهیم کرد. با هرگونه بی‌احترامی مربیان به مربیان دیگر و دست‌اندرکاران شاغل در فوتبال برخورد جدی خواهد شد و در صورت لزوم عضویت شخص خاطی در مجموعه فوتبال لغو می‌شود. ما ابتدا چهار مرتبه تذکر به شخص یا باشگاه خاطی می‌دهیم و اگر سپس باز هم به تخلفش ادامه داد، لغو عضویت را از طریق هیات رسیدگی به تخلفات اخلاق حرفه‌ای در فوتبال اعمال می‌کنیم.»

گرچه عزیز محمدی اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند، اما مسئله بزرگ‌تری که فدراسیون فوتبال به دنبال آن است، شناسایی تخلف‌های مالی افراد حاضر در فوتبال است. موضوع اهانت به دیگران نیز در رده‌های بعدی الویت‌بندی فدراسیون فوتبال قرار دارد.

تنظیم برای تبیان: حشمت بهادری