تبیان، دستیار زندگی
قرآن وقف تلاوت امام زمان (عج) پس از تلاش یک سال و نیمه از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی چاپ شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآنی وقف تلاوت امام زمان (عج)

قرآن

قرآن وقف تلاوت امام زمان (عج) با عنوان «قرآن مجلس شورای اسلامی» پس از تلاش یک سال و نیمه از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی چاپ شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتابخانه مجلس شورای اسلامی که از یکسال و نیم پیش یکی از نفیس‌ترین نسخه‌های خطی قرآن موجود در گنجینه خود به ‌نام «قرآن موسوم به امام زمان(عج)» برای چاپ انتخاب کرده بود، چاپ فاکسی میله این قرآن را هم‌اکنون منتشر کرده است. این اقدام به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس کتابخانه و سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی عملی شده است.

این قرآن به خط «احمد نیریزی» از سوی بیگلر بیگی وقف شده تا توسط وراث تلاوت شود و با ظهور امام زمان(عج) به دست مبارک ایشان برسد و به همین جهت به قرآن تلاوت امام زمان(عج) معروف شده است. این قرآن متعلق به خوانین یزد است که آن را وقف اولاد ذکور کرده بودند تا زمانی که زنده هستند آن را به نیت امام زمان تلاوت و آخرین فرزند ذکور که با امام زمان هم عصر شده هنگام ظهور، این قرآن را به امام زمان (عج) تقدیم کند. از ویژگی های برجسته این قرآن؛ خط آن است که متعلق به میرزا احمد نیریزی از پیشگامان خوشنویسی اواخر دوره صفویان است.

این قرآن به خط «احمد نیریزی» از سوی بیگلر بیگی وقف شده تا توسط وراث تلاوت شود و با ظهور امام زمان(عج) به دست مبارک ایشان برسد و به همین جهت به قرآن تلاوت امام زمان(عج) معروف شده است

تذهیب سرفصل قرآن که 2 صفحه است در سوره فاتحةالکتاب و ابتدای سوره بقره بسیار زیبا است که به دوران صفویه بازمی‌گردد. این قرآن از نظر جنس کاغذ، کتابت و تذهیب بی‌نظیر بوده و جلدی عالی دارد.

این قرآن که نزدیک به 800 صفحه دارد در صفحات اولیه دارای تذهیب زیبایی متعلق به دوران صفویه است و سایر صفحات جدول‌کاری و همچنین حاشیه‌هایی با شمسه و ترنج دارد که به این قرآن زیبایی خاصی بخشیده است ولی اسم تذهیب‌کار و تاریخ آن مشخص نیست. وقف‌نامه‌ای توسط واقف اصلی به خط نستعلیق نوشته شده و بعدها تذهیب قاجاری روی آن صورت گرفته است. این قرآن دو بار وقف شده و متن وقف‌نامه در ابتدای قرآن آمده که در چاپ جدید این وقف‌نامه‌ها به انتهای قرآن منتقل شده است تا اهمیت، اصالت و اولویت قرآن کریم حفظ شود.

قرآن وقف تلاوت امام زمان (عج) طی سال گذشته با دقت فراوان بررسی و طی چند مرحله تمامی غلط های آن تصحیح شد. این اثر هم‌اکنون در مرحله صحافی قرار دارد و به 2 صورت صحافی می شود؛ یک صورت آن نفیس و در شمارگان 300 نسخه و باقی مانده با صحافی متوسط ارایه می شود. قرآن وقف تلاوت امام زمان (عج) که به قرآن مجلس شورای اسلامی موسوم است در شمارگان 5 هزار نسخه منتشر شده است. این قرآن در ماه مبارک رمضان رونمایی می شود.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی