تبیان، دستیار زندگی
درباره ماهواره و نگاه فرهنگی دولت به مسائل فرهنگی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد علی مطهری، از سیاست فرهنگی دولت

دولت، نگاه لیبرالی به فرهنگ دارد

علی مطهری

«هشدار! ایران جای لس آنجلسی ها نیست». این تیتر، عنوان اصلی پرونده ای است که یکی از هفته نامه های کشور منتشر کرده است. این هفته نامه باز هم سراغ ماهواره رفته و این بار تیرهای خودش را به مسئولان و متولیان فرهنگی کشور نشانه گرفته تا ثابت کند که تاوان کم کاری آن ها، این چنین پرداخت می شود؛ سنگین و غیرقابل جبران.

در این پرونده، محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در گفت ‌و گویی، عملکرد شخصیت های فرهنگی را ضعیف ارزیابی کرده و معتقد است که نوعی انحصارطلبی در میان برخی دولتمردان وجود دارد که می خواهند همه امور را به دست گیرند.

غرویان تاکید می کند که دولت دهم، از شعارهای اولیه ‌اش در انتخابات نهم عدول کرده است. وی، بسیاری از حرکات انجام شده از سوی دولتمردان را برای جلب آرا در دوره آینده انتخابات می داند و معتقد است که نباید از این مهم غافل شویم. علی مطهری هم در گفت ‌و گویی، تاکید کرده که بر این باور است وضعیت فرهنگ دولت دهم، از دولت نهم بدتر شده و لیبرالی بودن دیدگاه فرهنگی دولت امروز در حال اثبات است.

او، تداوم چنین رویکردی را خطرناک می داند و خاطر نشان می کند: متاسفانه امروز دولت به ‌جای اجرای قانون، وارد حوزه نظریه پردازی شده و از این حیث می گوید برخی قوانین را قبول ندارد! اما فاطمه آجرلو معتقد است که رویکرد فرهنگی دولت هیچ تغییری نکرده است. او می گوید: واقعیات را باید پذیرفت. وقتی امروز 80 درصد مردم ماهواره می بینند، اقدام سلبی فرهنگی جوابگو نیست و باید جامعه در معرض انتخاب قرار گیرد.

متاسفانه امروز دولت به ‌جای اجرای قانون، وارد حوزه نظریه پردازی شده و از این حیث می گوید برخی قوانین را قبول ندارد! اما فاطمه آجرلو معتقد است که رویکرد فرهنگی دولت هیچ تغییری نکرده است. او می گوید: واقعیات را باید پذیرفت. وقتی امروز 80 درصد مردم ماهواره می بینند، اقدام سلبی فرهنگی جوابگو نیست و باید جامعه در معرض انتخاب قرار گیرد.

سید رضا اکرمی هم معتقد است: شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی اصلی امر فرهنگ در کشور است ولی متاسفانه فعلا فقط مصوبه صادر می کند و بر حسن اجرای مصوبات خود نظارت لازم و کافی ندارد.

استفاده از ماهواره ها در ایران، ممنوع است و جرم دارد، اما با این حال، بشقاب های گیرنده زیادی روی پشت بام های شهرهای بزرگ و کوچک نصب شده اند. هر از چندی هم طرح جمع آوری این ماهواره ها، در دستور کار نیروی انتظامی قرار می گیرد که بعد از مدتی سر و صدا، دوباره به حالت تعلیق در می آیند. عده ای معتقدند که این ماجرا، اتفاقی فرهنگی است و باید با آن فرهنگی برخورد کرد. اما عده ای دیگر، لزوم استفاده از اجبار اجتماعی را هم در این حوزه، گوشزد می کنند.


منبع: تابناک

گردآوری و تنظیم: ابراهیم فاطمی. گروه هنر تبیان