تبیان، دستیار زندگی
عدسی وسیله ای است قرص مانند که از ماده ای شفاف مانند شیشه ، کوارتز یا پلاستیک ساخته شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع لنز در دوربین

لنزعکاسی ترکیبی از چند عدسی است که وظیفه ی گردآوری و متمرکز کردن پرتوهای نوری که از سوژه بازتابانده می شوند ، بر روی فیلم عکاسی یا صفحه ی الکترونیکی حساس به نور در درون دروبین را به عهده دارد

لنز دوربین camera lenses

همانطور که قبلا گفتیم دوربین های مکانیکی حرفه ای از سه قسمت تشکیل شده اند :

1 -   Lens

2 -   Body

3 -   Magazine

و همچنین در دبیرستان و راهنمایی عدسی را وسیله ای تعریف کردند قرص مانند که از ماده ای شفاف مانند شیشه ، کوارتز یا پلاستیک ساخته شده است . این ابزار از دو سطح منحنی ، یا یک سطح صاف و یک سطح منحنی تشکیل شده است و معمولاً برای ایجاد تصویر به کار می رود .

عدسی ها در تلسکوپ ، دوربین های چشمی ، میکروسکوپ ها ، دستگاه های نمایش فیلم ، عکس و اسلاید ، عینک های طبی و ذره بین و بسیاری از وسایل دیگر به کار می روند . در هر لنز چند قسمت اصلی وجود دارد .

1-  محور اصلی لنز ١

خطی فرضی و کاملا افقی که از مرکز لنز عبور می کند و آن را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند .

لنز دوربین camera lenses
لنز دوربین camera lenses

            بر روی عکس کلیک کنید

٢ -  نقطه ی میانی یا مرکز لنز ٢

منظور از نقطه ی میانی ، مرکز هندسی لنز است ؛ نقطه یی در میان محور هندسی لنز که آن را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند .

٣ -  کانون اصلی لنز ٣

اگر دسته ای از پرتوهای موازی که با محور لنز در یک راستا قرار دارند ( موازی اند ) به یک لنز محدب بتابند ، در سوی دیگر آن ، همگرا شده و در نقطه ای به یکدیگر می رسند ، این نقطه که بر روی محور اصلی لنز قرار دارد ، کانون اصلی نامیده می شود .

٤ -  فاصله ی کانونی ٤

به فاصله ی کانون اصلی لنز تا مرکز عدسی فاصله ی کانونی گفته می شود . این فاصله که با واحد میلی متر اندازه گیری می شود ، بیانگر بسیاری از ویژگی های یک لنز است و با علامت اختصاری  f  یا FD مشخص می شود.

٥ -  صفحه ی کانونی ٥

لنز دوربین camera lenses

اگر دسته ای از پرتوهای نور که  گروه گروه با هم موازی هستند ولی با محور اصلی لنز موازی نیستند ، به یک لنز محدب بتابند ، در سوی دیگر لنز همگرا می شوند و در نقاطی به هم می رسند که با کانون اصلی لنز در یک صفحه قرار دارند . این صفحه ی فرضی که کانون اصلی لنز نیز یکی از نقاط آن است  و بر محور لنز عمود می باشد ، محل تشکیل تصویر بوده و  صفحه ی کانونی نامیده می شود . در دوربین های آنالوگ فیلم در محل این صفحه ی فرضی قرار می گیرد و در دوربین های دیجیتال صفحه ی حسگر نوری  الکترونیکی دوربین در این جا تعبیه شده است .

لنز عکاسی استوانه ای شکل است و تصویری دایره ای شکل را تولید می کند ، دوربین عکاسی کادری مربع یا مستطیل را از این تصویر گرد جدا کرده و بر روی فیلم ثبت می کند .

٦  -  قدرت نوری ٦

کمیتی است که از تقسیم فاصله ی کانونی عدسی بر قطر مؤثر آن که  قطر بازترین حالت دیافراگم آن عدسی است ، به دست می آید . قدرت نوری را به  number- f نیز می شناسند . این عدد در لنزهای رایج ، همواره از یک کوچکتر است ، چون قطر لنز پیوسته از قطر بازترین حالت دیافراگم بیشتر است و به هر حال بخشی از نوری که به فضای عدسی وارد می شود از این طریق به هدر می رود .

٧ - زاویه ی دید لنز ٧

زاویه ی دید لنز عبارت از گستره ای از صحنه است که توسط لنز دیده می شود . زاویه دید به واسطه ی ابعاد کادر فیلم مشخص می شود . لنزها دارای زاویه ی دید افقی ٨ همچنین زاویه ی دید عمودی ٩ هستند ، ولی بیشتر اوقات هنگامی در مورد زاویه ی دید یک لنز صحبت می شود ، منظور زاویه دید افقی است . رابطه ی میان زاویه ی دید لنز و فاصله ی کانونی آن به این شکل است که هرچه زاویه دید بیشتر شود ، فاصله ی کانونی کوتاه تر خواهد بود و هرچه ی زاویه دید بسته تر باشد ، لنز دارای فاصله کانونی بلند تری است .

لنزها دارای زاویه ی دید افقی ٨ همچنین زاویه ی دید عمودی ٩ هستند ، ولی بیشتر اوقات هنگامی در مورد زاویه ی دید یک لنز صحبت می شود ، منظور زاویه دید افقی است

انواع لنز 

لنزهای عکاسی را می توانیم به پنج گروه متفاوت تقسیم کنیم :

1 – Normal lens

2 – Wide angle lens

3 – Tele photo lens

4 – zoom lens

5 – Special lenses

ادامه دارد...

بر گرفته از کلاس عکاسی خانه عکاسان ایران

نوشته شده : فائزه سیدخاموشی

برای خرید دوربین دیجیتال اینجا کلیک کنید.