تبیان، دستیار زندگی
تبیان : لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد اختراعاتی که درنمایشگاه ارائه دادید توضیح دهید.من سید حسین خبازی 20 ساله دانشجوی برق در رشته گرایش قدرت هستم ؛ حدود یک سال و نیم است به خاطر اختراعاتم مرخصی گرفته ام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با سید حسین خبازی

برنده دو مدال نقره از نمایشگاه اختراعات ژنو


تبیان : لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد اختراعاتی که درنمایشگاه ارائه دادید توضیح دهید.

من سید حسین خبازی  20 ساله دانشجوی برق در رشته گرایش قدرت هستم ؛ حدود یک سال و نیم است به خاطر اختراعاتم مرخصی گرفته ام. صاحب امتیاز 23 اختراع هستم و دو تا از اختراعاتم را به محض این که به مرحله تولید رساندم وارد این نمایشگاه کردم و انشاء الله بتوانم به عرصه بین المللی نیز برسانم و خدمتی به ملت و جامعه خودم کنم؛ حالا چه جامعه ایرانی چه خارج از ایران .

یکی از طرح هایی که به نمایشگاه بردمدستگاه کاهنده بار میکروبی شیر یا به عبارت دیگر دستگاه پاستاتور است. من از همان روشی که لویی پاستور 90 سال پیش اختراع کرد استفاده کردم منتهی با کارایی بیشتر. اگر بخواهیم به طور خیلی خلاصه بگوئیم ، هنگام مصرف یک لیوان شیر که به روش لویی پاستور پاستوریزه شده ، 46% آن جذب بدن می شود. اما شیری که به این روش جدید پاستوریزه شود 98% درصد آن جذب بدن می شود و این از بزرگترین محاسن این دستگاه است.

از ویژگی های دیگر این دستگاه این است که طعم، عطر، مزه و کیفیت شیر به همان ترتیبی است که از دام دوشیده می شود و توجیه اقتصادی آن هم اینست که مصرف انرژی در این روش خیلی کمتر از سیستم های قبلی است .

تبیان: آیا دستگاه شما می تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد؟

بله . ما در حال کامل کردن این دستگاه برای ساخت انواع رب گوجه فرنگی، انواع کنسرو، تولید محصولات لبنیاتی (مانند کشک که محصولی بسیار حساس است)،و انواع کنسرو گوشت، تن ماهی و...(مواد پروتئینی) هستیم.

تبیان: گویا در این زمینه شرکتی هم دارید ؟

بله . پدرم درمشهد کارمند ساده ای است و با کمک و لطف خدا توانستم حدود شش سال پیش اولین شرکت را تأسیس کنم و هم اکنون صاحب یک کارخانه کوچک به نام «واحد تولید» در مشهد هستم. در مشهد یک واحد طراحی دارم و در تهران هم یک دفتر فروش.

تبیان : بیشتر فعالیت شما در کجاست؟

در «دفتر مشهد» بیشتر طراحی می کنیم ، در «واحد تولید»، می سازیم، در تهران می فروشیم و وارد بازار می کنیم.

تبیان : چه عاملی مشوق شما بود؟

یک ضرب المثل انگلیسی می گوید: نیاز مادر اختراعات است. من سه سال پیش روی سیستم مداربسته و امنیتی حفاظتی کارخانه ای کار می کردم و یک مهندس به من پیشنهاد سنگین ترین پروژه دنیا را داد؛ من هم در آن موقع چون عشق تحقیق داشتم یک تیم 18 نفره را به سرپرستی خودم تشکیل دادم و شروع به تحقیق کردیم و دو سال و نیم بعد توانستیم دستگاه را طراحی کنیم و به مرحله اجرا برسانیم.

یک نمونه از آن را ساختیم به چندین ارگان بردیم و در آنجا انواع و اقسام آزمایش ها را رویش انجام دادند و توانستیم تأییدیه های مختلفی بگیریم و اولین قرارداد را نیز با کارخانه رضوی بستیم؛ با کارخانه پگاه هم صحبت کردیم و کار می کنیم و شکر خدا این سیستم مزیت های بالقوه ای دارد و هزینه انرژی آن فوق العاده پائین است.

اختراع دیگر مندستگاه آبیاری میکروپروسسور قطره ای است. یک بار با یک مهندس کانادایی صحبت می کردم می گفت ما هنوز سیستم مان به صورت تایمینگ کار می کند؛ آبیاری همان آبیاری قطره ای است ولی این که فرمان دهنده چه زمان شروع به آبیاری به صورت تایمینگ کند،زمان در آن دخیل است.

انگلیس پارسال جدیدترین سیستم را ارائه کرد که هنوز هیچ کشوری به این سیستم مجهز نیست: این سیستم پردازشی از دما و درصد رطوبت انجام می دهد و شروع به آبیاری یا قطع آبیاری گیاه یا محصول می کند. این سیستم ERROR های خاص خودش را دارد ؛ ممکن است تغییرات ناگهانی جوی در آن دخیل باشد. و یک قانون علمی وجود دارد که همه ما می دانیم : هر موجود زنده ای اطلاعات درمان خودش را از طریق میدان های الکترومغناطیسی صادر می کند. انسان، حیوان، گیاه. گیاهان هم از این قانون پیروی می کنند. من یک حسگر( SENSOR ) طراحی کردم که این میدان را در لحظات مختلف حس (SENSE) می کند. چون موقعی که گیاه نیاز به آب داشته باشد یک نوع میدان از خودش صادر می کند. موقعی که نیاز به آب رفع شده باشد یک نوع میدان دیگر از خودش صادر می کند. من توانستم آن را پردازش کنم و بنابراین دستور آبیاری را فقط خود گیاه صادر می کند؛ حتی دستور قطع آبیاری را نیز خود گیاه صادر می کند و این باعث می شود 78% نسبت به دستگاهی که انگلیسی ها طراحی کرده اند کاهش تلفات آبیاری داشته باشیم و نسبت به سیستم تایمینگ (TIMING ) حدود 1200 درصد و نسبت به آبیاری قطره ای حدود 7 الی 8 هزار درصد کاهش تلفات آبیاری خواهیم داشت.

علف هرز به هیچ عنوان دور این گیاه رشد نمی کند و کیفیت محصول به حد ایده آل خودش می رسد. محصول در کمترین زمان به حداکثر رشد خودش می رسد و بهترین ویژگی ها را برای یک گیاه به وجود می آورد. در این مرحله هدفم اینست که چون گیاه یک موجود زنده و هوشمند است، قابلیت های این دستگاه را افزایش بدهم تا آن حد که گیاه به هر چیز دیگری که نیاز داشت (مانند سایر املاح، نیترات ، نیتروژن و... ) خودش فرمان آن را صادر کند . انشاء الله.

تبیان: به نظر شما وجود نمایشگاه اختراعات ژنو با توجه به این که همه کشورها حضور دارند و اختراعاتشان را در اینجا به نمایش می گذارند چه کمکی می تواند به شما بکند و به نظر شما چه معایب و محاسنی دارد؟

ایده آل در هیچ صنعتی نداریم؛ ایده آل مطلق فقط خداست. این نمایشگاه معایبی دارد اما محاسن آن باعث می شود از معایبش چشم پوشی شود. از جنبه مسابقاتی اش که خیلی خوب است و جنبه برتر آن برای من این است که تجربه زیادی کسب می کنم، با سطح فکر تمام دنیا آشنا می شوم. به LEVEL هایی که کشورهای مختلف کار می کنند پی می برم و از تجربه دیگران استفاده می کنم؛ با تکنولوژی روز آشنا می شوم و می توانم اختراعاتم را در معرض دید مردم بگذارم و به کمپانی های معروف ارائه بدهم.

B

بله . من طرح هایی را وارد نمایشگاه می کنم که اول آنها را تولید کرده باشم و هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. من در مشهد برای دهکده شاندیز که یک پارک خصوصی است و در سطح ایران معروف شده، این آبیاری قطره ای را برای 150 هکتار معادل 40 هزار درخت پوشش دادم. دستگاه کاهنده بار میکروبی را هم می خواهیم با کارخانه شیر پاستوریزه پگاه صحبت کنیم و 17 پگاه ایران را پوشش دهیم.

تبیان : پیام شما برای جوانان ایران چیست؟

فقط می خواهم به کسانی که طرحی را در ذهنشان دارند بگویم که اول به خدا توکل کنند و بعد یک اصل وجود دارد «خواستن توانستن است».

بخش نخبگان سایت تبیان