تبیان، دستیار زندگی
باید به ساحل شرقی دریاچه ارومیه سفر کنید تا تنها جزیر مسکونی این دریاچه را ببینید. جزیره ای آباد و بزرگ به نام جزیره اسلامی که با کمی بارندگی و بالا آمدن آب دریاچه به یک شبه جزیره تبدیل می شود. این جزیره، بزرگ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است که با وسعت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساکنان دریای نمک

جزیره اسلامی

باید به ساحل شرقی شورترین دریاچه ایران سفر کنید تا تنها جزیر مسکونی دریاچه ارومیه را از نزدیک ببینید. جزیره ای آباد و بزرگ به نام «جزیره اسلامی» که با کمی بارندگی و بالا آمدن آب دریاچه به یک شبه جزیره تبدیل می شود.

جزیره اسلامی، بزرگ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است که با وسعت 23 هزار هکتاری اش سکونتگاه خوبی برای روستائیان شرق دریاچه ارومیه به شمار می رود. ساکنان این جزیره از راه خشكی به تبریز، آذرشهر، گوگان و شبستر رفت و آمد می كنند و یک جاده خاكی فرعی که از جاده آسفالته تبریز- آذرشهر و از كنار ایستگاه دامپروری خاصبان به سوی جزیره كشیده شده، بخش مهمی از بار رفت و آمد به روستا را به دوش می کشد.

علاوه بر آن، این روزها از دو طرف جزیره اسلامی بزرگراه شهید كلانتری در دست ساخت است که از طریق آن، دو استان آذربایجان شرقی و غربی به هم مربوط خواهند شد.

جزیره اسلامی، بزرگ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است که با وسعت

23 هزار هکتاری اش سکونتگاه خوبی برای روستائیان شرق دریاچه ارومیه

به شمار می رود

جزیره اسلامی

جزیره اسلامی 54 چشمه دارد و طبیعت سرسبزی که ظرفیت بسیار بالایی برای پرورش و زندگی گونه های کمیاب حیات وحش را در خود جای داده است. در جزیره اسلامی، پرندگانی مثل پلیكان، آنفوت، فلامینگو و سایر پرندگان مهاجر سکونت دارند که بهانه خوبی برای یک سفر پرنده نگری برای شما فراهم می کنند!

اما جاذبه های جزیره اسلامی به همین جا ختم نمی شود. وجود این جزیره سرسبز با آب شیرین چشمه هایش، آن هم در دریایی شور و تلخ شاید جالب ترین تضادی باشد که این منطقه را گردشگر پذیر می کند. جاذبه ای که البته در کنار جاذبه های طبیعی دیگر این جزیره، آن را رونق می دهد. قلعه تاریخی آق گنبد هم در یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره است که بر بلندای كوهی قرار گرفته و قبر هلاكوخان و دیگر سرداران مغول را در خود جای داده است!

جزیره اسلامی

اگر گذارتان به جزیره اسلامی افتاد، هفت روستای سرای، آق گنبد، گمیچی، تیمورلو، قبچاق، بوراچارلو و بهرام آباد (ورالو) را در آن می بینید که مجموعا حدود 8 هزار نفر جمعیت دارند. جمعیتی که روزگارشان را اگر با كشاورزی و گله داری نگذرانند، به باغداری و كار در كشتی های دریاچه مشغول هستند. در این جزیره بنادر آق گنبد و گمیچی وجود دارند که برای پهلو گرفتن كشتی های باربری و مسافربری در مسیر شرفخانه به گلمانخانه مورد استفاده قرار می گیرند.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد