تبیان، دستیار زندگی
زمان آن فرا رسیده که با دنیای ماوس، کیبورد و مانیتور خداحافظی کنیم و به دنیایی سلام دهیم که در آن، میان انسان و اطلاعات دیجیتال دیگر اثری از سخت ‌افزار نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان و کامپیوتر؛ هر روز نزدیکتر

زمان آن فرا رسیده که با دنیای ماوس، کیبورد و مانیتور خداحافظی کنیم و به دنیایی سلام دهیم که در آن، میان انسان و اطلاعات دیجیتال دیگر اثری از سخت ‌افزار نیست.

انسان و کامپیوتر؛ هر روز نزدیکتر

در عوض ماوسی که اطراف کامپیوترتان به اینور و آنور سر می ‌خورد، کافی است به گزینه مورد نظرتان اشاره کنید. به جای اینکه انگشتان ‌تان را به سمت کیبورد ببرید و دنبال کلیدها بگردید، کافی است که فکرتان را به زبان بیاورید و در عوض خیره شدن به صفحه نمایش در تمام مدت، اطلاعات خودشان روی سطح لنز ارتباطی ‌تان ظاهر می ‌شوند. هیچ کدام از این موارد تخیلی نیست و برخی از این ایده‌ ها هم‌ اکنون نیز به عرصه وجود رسیده‌ است.

کنترل از راه دور آزاد سیستم بازی کامپیوتری با نام کینکت (Kinect) که مایکروسافت به تازگی معرفی کرده، یکی از این ابزار آینده گراست که ارتباط انسان-کامپیوتر را دستخوش تحول خواهد کرد. کینکت مایکروسافت که از 4 نوامبر آینده به بازار آمریکا وارد خواهد شد، به بازیکنان امکان می ‌دهد با حرکت بدن خود شخصیت مجازی ‌شان را کنترل کنند. به طور مثال بازیکنان برای بازی فوتبال تنها کافی است که پاهای خود را حرکت دهند.

این ابزارها همه برای این است که بازی‌ های کامپیوتری واقعی ‌تر جلوه کنند و در مسیری پیش بروند که دیگر به واسطه ‌ای برای برقراری ارتباط نیازی نداشته باشند و این روند در تمامی وسایل الکترونیکی و دنیای رایانش به چشم می‌ خورد. به عقیده جان آندرکافلر، خالق سیستم رایانشی اشاره ‌ای واقعی که در فیلم "گزارش اقلیت" در سال 2002 به نمایش درآمد، این سیستم ‌های فاقد رابط کاربری بهترین ابزار برای امور آموزشی است.

انسان و کامپیوتر؛ هر روز نزدیکتر

رابط کاربری‌ طبیعی

بسیاری از تحقیقات فناورانه کنونی روی ایده رابط‌ های کاربری طبیعی متمرکز است که به کاربران امکان می ‌دهد همان ‌طور که با افراد دیگر ارتباط برقرار می ‌کنند، با کامپیوتر نیز تعامل کنند. کینکت که اخیرا در نمایشگاه بازی‌ های کامپیوتری E3 در لس‌آنجلس معرفی شده و نظر همه را به خود جلب کرده، مثال خوبی برای این نوع ابزار است، زیرا بازیکنان به جای کلیک کردن یا فشار دادن دکمه‌ های دسته بازی، با حرکت بدن ‌شان یا حرف زدن این سیستم را کنترل می ‌کنند. محققان هم ‌اکنون در تلاشند تا از این ایده کنترل اشاره ‌ای برای طراحی وسایل الکترونیکی بهره ببرند.

به طور مثال سیستم آندرکافلر که g-speak نام دارد، به کاربران امکان می‌ دهد اطلاعات را با چرخاندن دست ‌شان حرکت دهند.

وی می ‌گوید که چندین شرکت بزرگ همچون بویینگ از نسخه ‌های سفارشی این سیستم که از 100 هزار دلار تا میلیون ‌ها دلار قیمت دارند، استفاده می‌ کنند. وی معتقد است که نسخه‌ های مصرفی این سیستم تا پنج سال دیگر طراحی خواهد شد.

انسان و کامپیوتر؛ هر روز نزدیکتر

تاریخچه رایانش طبیعی

اگرچه به نظر می ‌رسد که ابزار مبتنی بر رابط کاربری طبیعی از داستان‌ های علمی- تخیلی به واقعیت راه پیدا کرده‌، اما این ابزار از مدت‌ ها پیش ظهور کرده ‌اند. صفحات لمسی یکی از اولین ابزار مبتنی بر رابط کاربری طبیعی‌ است. ده ‌ها سال بود که محققان روی صفحات نمایشی لمسی کار می ‌کردند، اما این ابزار تا سال 2007، زمانی که اپل آیفون و مایکروسافت کامپیوتر surface خود را با صفحه نمایش لمسی معرفی کردند، به محبوبیت نرسید و قیمت‌شان پایین نیامد.

امروز دیگر قیمت سخت ‌افزار کاهش یافته و افراد متوجه شده‌ اند که بدون ماوس و کیبورد هم می ‌توان با کامپیوتر کار کرد. در ضمن محققان پا را فراتر گذاشته و در پی طراحی کامپیوترهای کنترل با ذهن، فناوری ‌های تشخیص صدا و نرم‌ا فزارهای ردگیری چشمی هستند که بیشتر در گوشی‌ های هوشمند کاربرد دارند.

بیل باکستون، محقق مایکروسافت می‌ گوید: روش‌های تعامل جدید با کامپیوتر بسیار متفاوت‌ است از آنچه کاربران تاکنون تجربه کرده ‌اند. ولی چون افراد هم ‌اکنون از صفحات نمایش لمسی و دوربین‌ های ویدیویی استفاده می ‌کنند، گذار به ابزار مبتنی بر رابط کاربری طبیعی چندان هم دور از انتظارشان نیست.

انسان و کامپیوتر؛ هر روز نزدیکتر

ماوس منسوخ می ‌شود؟

با روندی که دنیای رایانش در پیش گرفته، اختلافاتی در جامعه فناوری به وجود آمده که آیا این روش‌ های جدید منجر به مرگ ماوس، کیبورد و مانیتور می شود. محققان معتقدند که ماوس اولین ابزاری‌ است که منسوخ خواهد شد.

اما با وجودی ‌که کیبورد هم یک ابزار غیر طبیعی به شمار می ‌آید، عمر بیشتری نسبت به ماوس خواهد داشت، زیرا این ابزار کارایی بالایی در نوشتن دارد و خیلی طول می ‌کشد که کاربران سیستم جدیدی را جایگزین کیبورد کنند.

به گفته باکستون، گزینه ‌های جدید تعامل انسان با کامپیوتر قابل رقابت با هم نیست، زیرا هر کدام در یک زمینه خوب عمل می‌ کنند و در زمینه‌ های دیگر کارایی ندارند. به طور مثال کینکت تنها در بازی فوتبال هیجان ‌آور است، در حالی که در بازی ‌هایی مثل هدایت هواپیما به ابزار بی‌ مصرفی تبدیل خواهد شد.

به عقیده محققان، مانیتور آخرین ابزاری خواهد بود که از عرصه کامپیوترهای شخصی برچیده می ‌شود. محققان هم ‌اکنون نیز در حال طراحی ابزاری هستند تا اطلاعات را روی دیوار یا روی دست کاربران به نمایش در آورد.

به عقیده پراناو میستری، محقق لابراتوار رسانه MIT، هدف اصلی همه این ابزار خلاص شدن از سخت ‌افزارهای کامپیوتری و ارتباط مستقیم کاربران با اطلاعات است.

منبع: CNN

برگرفته از فناوران

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی