تبیان، دستیار زندگی
تاکایا سوتو که 10سال پیش سفیر ژاپن در تهران بوده و اکنون مقام ارشد مرکز توسعه خلع سلاح و عدم اشاعه در ژاپن است در این مصاحبه برای خبرنگار اعزامی ایرنا به توکیو توضیح داد که یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گذشته زیر دست وی کار می کرده ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعارهسته ای ایران وژاپن یکی است

تاکایا سوتو

تاکایا سوتو مقام ارشد مرکز توسعه خلع سلاح و عدم اشاعه در ژاپن درخصوص شعار استراتژیک هسته ای ایران مبنی بر اینکه "انرژی هسته ای برای همه ، سلاح هسته ای برای هیچکس" گفت: شعار هسته ای ایران با شعار ژاپن، "یکسان" است.

تاکایا سوتو که 10سال پیش سفیر ژاپن در تهران بوده و اکنون مقام ارشد مرکز توسعه خلع سلاح و عدم اشاعه در ژاپن است در این مصاحبه برای خبرنگار اعزامی ایرنا به توکیو توضیح داد که "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گذشته زیر دست وی کار می کرده است.

تاکایا سوتا با یادآوری اینکه یوکیا آمانو در سال 1972 وارد وزارت خارجه ژاپن شد، گفت: در اوایل دهه 1990 که من در وزارت خارجه مدیرکل بخش تکنولوژی و علوم بودم ، مدیرکل فعلی آژانس، زیر دست من و رییس بخش انرژی هسته ای بود.

سفیر سابق ژاپن در تهران، آمانو را شخصی منصف توصیف کرد و گفت که او درباره ایران منصفانه قضاوت خواهد کرد.

رییس پیشین آمانو در وزارت خارجه ژاپن ابراز امیدواری کرد که در دوره مسوولیت آمانو در آژانس بی المللی انرژی اتمی، ایران بتواند مهر تایید بر فعالیت های صلح آمیزش بگیرد.

تاکایا سوتو شعار هسته ای ایران مبنی بر اینکه "انرژی هسته ای برای همه ، سلاح هسته ای برای هیچکس" را با شعار ژاپن یکی دانست و تصریح کرد: طبق ماده چهار معاهده ان پی تی ، همه کشورها حق دارند از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کنند.

وی افزود: کشورهای دارای سلاح هسته ای نیز طبق معاهدات بین المللی باید به سمت خلع سلاح حرکت کنند و اینگونه نیست که آنها همیشه دارای سلاح هسته ای باشند.

مقام ارشد مرکز توسعه خلع سلاح و عدم اشاعه در ژاپن خاطرنشان کرد که با شعار هسته ای ایران اکثر کشورهای جهان موافقند.

وی با اشاره به تلاش های بین المللی ژاپن در زمینه خلع سلاح هسته ای تاکید کرد که شعار هسته ای ایران با شعار ژاپن، یکسان است.

این دیپلمات با تجربه ژاپنی تاکید کرد ایران یک کشور بزرگ در منطقه خاورمیانه است و دارای تاریخ و تمدن بزرگی می باشد و سزاوار نیست که برابر با کره شمالی دانسته شود

بیانیه تهران یک گام به جلو

سفیر سابق ژاپن در ایران در ادامه گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، بیانیه تهران را یک گام به جلو و مثبت ارزیابی کرد و گفت: غنی سازی 20درصد زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی حق ایران است.

تاکایا سوتو با بیان اینکه در گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی انحراف ایران از مسیر صلح آمیز، تایید نشده است در عین حال خواست که تهران پروتکل الحاقی را بپذیرد.

بسیار متاسفم

سفیر سابق ژاپن در تهران و مقام ارشد مرکز توسعه خلع سلاح و عدم اشاعه در پاسخ به این سوال که آیا متاسف نیستید که شرکت های ژاپنی در چند سال اخیر جای خود را در ایران به دیگران واگذار می کنند، گفت: بسیار متاسف هستم و این یک مسئله مهم است.

ایران، کره شمالی نیست

وی با اشاره قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران ، گفت: اینکه ایران همطراز کره شمالی دانسته شود، قابل قبول نیست ؛ ایران، کره شمالی نیست.

این دیپلمات با تجربه ژاپنی تاکید کرد ایران یک کشور بزرگ در منطقه خاورمیانه است و دارای تاریخ و تمدن بزرگی می باشد و سزاوار نیست که برابر با کره شمالی دانسته شود.

انفجار بمب هسته ای

استقبال از پیشنهاد خبرنگار ایرانی

مقام ارشد مرکز توسعه خلع سلاح و عدم اشاعه در ژاپن همچنین از پیشنهاد خبرنگار ایرانی برای تشکیل "انجمن جهانی روزنامه نگاران مخالف سلاح هسته ای" استقبال کرد.

تاکایا سوتو تصریح کرد شکل گیری انجمن جهانی روزنامه نگاران مخالف سلاح هسته ای، کار بسیار مثبتی است.

سفیر سابق ژاپن در ایران خواستار همراهی شهرداران هیروشیما و ناکازاکی با این طرح شد.

"بر اساس این طرح پیشنهادی ، انجمن جهانی روزنامه نگاران مخالف سلاح هسته ای با هدف و شعار "انرژی صلح آمیز هسته ای برای همه ، سلاح هسته ای برای هیچکس" شکل خواهد گرفت."

"بر اساس این طرح، روزنامه نگاران و خبرنگاران سراسر دنیا می توانند به عضویت این انجمن درآیند."

طبق این طرح پیشنهادی خبرنگار ایرانی که به مسوولان انجمن های روزنامه نگاری و مقام های ژاپنی ارایه شده است، اعضای هیات رییسه انجمن با رای آزاد اعضا انتخاب خواهند شد.

در این طرح پیشنهاد شده است که محل استقرار دبیرخانه انجمن ، شهرهای هیروشیما یا ناکازاکی و یا مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین باشد.

هزینه های انجمن جهانی روزنامه نگاران مخالف سلاح هسته ای نیز توسط روزنامه نگاران و خبرنگاران عضو و همچنین با کمک داوطلبانه موسسات مخالف سلاح هسته ای تامین خواهد شد.

بر اساس طرح پیشنهادی، این انجمن سالانه به یک خبرنگار و یا روزنامه نگار که بهترین مطالب را در زمینه مخالفت با سلاح هسته ای تهیه کرده است، جایزه صلح اهدا خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، طرح پیشنهادی روزنامه نگار ایرانی که در دیدارهای جداگانه وی با روزنامه نگاران و مسوولانی ژاپنی ارایه شد، همچنین مورد استقبال کاتسویا اوکادا وزیر خارجه ژاپن، تسوتومو ناکاگاوا رییس بخش خاورمیانه وزارت خارجه ژاپن، ایشا زیکی عضو هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران ژاپن و ساکای دبیرکل سابق این تشکل، آکایرا تاشیرو مسوول مرکز خبری صلح هیروشیما، کاتسویوکی یاکوشیجی مسوول بخش سیاسی روزنامه آساهی ژاپن، و آکیرا تاشیرو رییس موزه صلح هیروشیما قرار گرفت و تشکل های روزنامه نگاری ژاپن تاکید کردند که این طرح را در نخستین جلسه خود با نظر مثبت مورد بررسی قرار خواهند داد.

گفتنی است ترجمه این طرح پیشنهادی به زبان ژاپنی در اختیار میز ایران وزارت امور خارجه ژاپن قرار گرفته است.

منبع:ایرنا

تنظیم:س.آقازاده