تبیان، دستیار زندگی
روایت تصویری و تماشایی سه نسل، نسل انقلاب و دفاع مقدس، نسل جوان كنونی، مرسوم به نسل سوم و نسل نوجوان و رو به رشد كه می‌تواند نسل چهارم تلقی گردد، در این مجموعه وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«فاصله‌ها»؛تلاش برای پیوند نسل‌ها
فاصله ها

یك منتقد با بیان این كه سریال «فاصله‌ها» خوب شروع شده، گفت: امید كه سریال «فاصله‌ها» با آسیب‌شناسی و كالبد شكافی درست «فاصله‌ها»، زمینه ساز بروز راه كارهایی سازنده برای پیوند نسل‌ها باشد.

«جبار آذین» منتقد سینما در گفت‌و‌گو با فارس در مورد سریال «فاصله‌ها» ساخته «حسین سهیلی‌زاده»، اظهار داشت: «حسین سهیلی‌زاده» از موفق‌ترین مجموعه‌سازان تلویزیون با پیشینه‌ای مثبت در عرصه كارگردانی و كارنامه‌ای ارزشمند از مجموعه‌های دیدنی، سرگرم كننده و جذاب، این بار موضوعی مهم، مطرح و سترك را دستمایه مجموعه جدید خود قرار داده است.

وی در ادامه تاكید كرد: موضوع ارتباط، پیوند، و فاصله میان نسل‌های مختلف و متنوع‌اندیش كنونی جامعه و او از این میان با استفاده از فیلمنامه‌ای درست پرداخت شده شخصیت‌ها و داستان‌های برگرفته از واقعیت‌های زندگی، نگاهی ژرف و تحلیلی، نقدی هنری و دراماتیك، ارتباط‌ها و پیوند‌های نسل‌های جامعه را به «فاصله‌ها» كشانده است.

آذین تصریح كرد: روایت تصویری و تماشایی سه نسل، نسل انقلاب و دفاع مقدس، نسل جوان كنونی، مرسوم به نسل سوم و نسل نوجوان و رو به رشد كه می‌تواند نسل چهارم تلقی گردد، در این مجموعه وجود دارد.

نسل‌های انقلاب و دفاع مقدس پیوندی تنگاتنگ دارند و به رغم فاصله‌ اندك سنی، از منظر اعتقادی و باورهای ایمانی، یك نسل محسوب می‌شوند. اما نسل سوم،‌نسلی است كه تجربه انقلاب و دفاع‌مندی را نداشته و بعضا شنونده و تماشاگر آثار آن دوران هستند.

این منتقد ادامه داد: نسل‌های انقلاب و دفاع مقدس پیوندی تنگاتنگ دارند و به رغم فاصله‌ اندك سنی، از منظر اعتقادی و باورهای ایمانی، یك نسل محسوب می‌شوند. اما نسل سوم،‌نسلی است كه تجربه انقلاب و دفاع‌مندی را نداشته و بعضا شنونده و تماشاگر آثار آن دوران هستند. نسلی كه بالندگی آن با دوران ظهور فناوری، عصر ارتباط‌ها، ماهواره و اینترنت گره خورده و در میان فرهنگ وارداتی و فرهنگ ایران اسلامی، به‌شدت در تقلا، تنفس و در نوسان است. نسل چهارم هم محصول نگاه فرزندسالاری و متأثر از نسل سوم است.

فاصله ها

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان كرد: مجموعه تلویزیونی «فاصله‌ها» می‌خواهد روایت‌گر ویژگی‌های یاد شده و فاصله‌هایی كه ماحصل گوناگونی مدها، رنگ‌ها، ایسم‌ها، سرخوردگی‌ها، كم‌كاری‌های فرهنگی، شبیه خوان‌های سیاسی و فرهنگی بیگانه، تنوع طلبی نسل‌های سوم و چهارم، پایمردی مدافعان ارزش‌های انقلابی و ملی است.

آذین در ادامه به فارس، گفت: در بزرگی و اهمیت موضوع سریال «فاصله‌ها» كه «حسین سهیلی‌زاده» سعی دارد از زاویه آسیب‌شناسی اجتماعی به آن بپردازد، همین بس كه شناسایی و تلاش در راه اصلاح، رفع و بهبود این فاصله‌ها، می‌تواند ایران را با دستان توانای نسل‌های كارآمد جوان و نوجوان كشور به سرعت در قلعه‌ای گام‌های ترقی و تعامل جهان بنشاند.

این منتقد در پایان این گفت‌و‌گو نیز، خاطرنشان كرد: سریال «فاصله‌ها» همانگونه كه خوب آغاز كرده، اگر خوب، واقعی و تحلیلی ادامه دهد و در باتلاق‌های سرگرمی‌سازی صرف، سطحی‌نگری، پایان‌بندی‌های سفارشی و كلیشه‌سازی درنغلطد، می‌تواند جایگاهی شایسته در میان مجموعه‌های ماندگار تلویزیون، اذهان قدردان و باورپذیر مخاطب بیایبد. به ویژه كه نگاه، تبحر و تجربه «حسین سهیلی‌زاده»، به علاوه توانایی مثبت بازیگران متعهد و عوامل حرفه‌ای در پشت صحنه سریال «فاصله‌ها» قرار دارد.

امید كه سریال «فاصله‌ها» با آسیب‌شناسی و كالبدشكافی درست «فاصله‌ها»، زمینه‌ساز بروز راه كارهایی سازنده برای پیوند نسل‌ها باشد.

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی