تبیان، دستیار زندگی
به گفته كارشناسان فوتبال جهان رقابتهاى جام جهانى 2010 ثابت كرد در فوتبال روز جهان دیگر ستاره ها نقش كلیدى در نتایج بازى ها در یك تورنمنت ندارند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستارگان احتمالی لیگ دهم

ستارگان احتمالی لیگ دهم

به گفته كارشناسان فوتبال جهان رقابت هاى جام جهانى 2010 ثابت كرد در فوتبال روز جهان دیگر ستاره ها نقش كلیدى در نتایج بازى ها در یك تورنمنت ندارند بلكه آنچه مهم است یكدستى، هماهنگى و كارهاى تیمى است كه مى تواند در نهایت به موفقیت یك تیم منجر شود اما از آنجا كه فوتبال ما همچنان فاصله زیادى با فوتبال روز جهان دارد، همگى مى دانیم ستاره ها در نتایج بازى هاى لیگ كشورمان نقش پررنگى را ایفا مى كنند، ستاره هایى كه با سن و سال متفاوت، سبك و سیاق گوناگون و شرایط مختلف در بین تیم هاى حاضر در لیگ برتر تقسیم شده اند تا بر حساسیت و جذابیت این بازى ها بیفزایند.

اگرچه با سلایق مختلف و با لحاظ كردن فاكتورهاى متفاوت مى توان بازیكنان بسیارى را در زمره ستاره ها قرار داد اما در این مطلب سعى شده تا تنها اشار ه اى به وضعیت 11 ستاره احتمالى حاضر در لیگ دهم داشته باشیم.

كریم باقرى؛ درخشش در 37 سالگى

كوله بارى از تجربه و انگیزه از كریم باقرى در 37سالگى ستاره اى ساخته كه در فصل گذشته بهترین گلزن و مؤثرترین بازیكن پرسپولیس لقب گرفت. همین كارنامه موفق باعث شد نه تنها كریم باقرى فكر كناره گیرى از فوتبال را از سر بیرون كند، بلكه هواداران سرخ نیز همچنان به امید درخشش دوباره این بازیكن در فصل آینده باشند.

پرسپولیس بى ستاره قطعاً در فصل آینده باید به تجربه كریم در میانه میدان دل ببندد و امیدوار باشد این بازیكن در 38 سالگى هم مثل 37 سالگى بدرخشد.

مهدوی کیا و کریمی در کنار یکدیگر

مهدوى كیا؛ اولین استارت در 34 سالگى

اگر بخواهیم نگاه خوش بینانه اى به عملكرد فصل آینده مهدى مهدوى كیا داشته باشیم، باید او را یكى از مسن ترین ستاره هاى لیگ دهم بنامیم. كیا 34 ساله فصل گذشته پس از سال ها دورى از فوتبال ایران در میانه فصل به استیل آذین آمد و در مقاطعى نشان داد هنوز پتانسیل ستاره ماندن را دارد. مهدوى كیا كه یك دهه از فوتبالش را در آلمان گذراند، در لیگ دهم براى اولین بار بازى در لیگ برتر ایران را تجربه خواهد كرد، قطعاً تجربه كاپیتان استیل آذین كمك زیادى به سرمربى خارجى این تیم خواهد كرد.

على كریمى؛ به امید جادو تا جام ملتها

در آستانه رقابت هاى جام ملتهاى 2011 آسیا همه نگاه ها به ساقهاى على كریمى خواهد بود. كریمى كه شاید آخرین تورنمنت مهم بین المللى خود را پیش رو ببیند، در حالى براى دومین فصل متوالى در تركیب استیل آذین به میدان خواهد رفت كه دیگر همه مى دانند درخشش احتمالى او رابطه مستقیم با خواست و انگیزه این بازیكن دارد. جادوگر اگر بخواهد قطعاً یكى از ستاره هاى لیگ دهم خواهد بود. درخشش على كریمى 33 ساله در این فصل قطعاً خبر خوشى براى تیم ملى و فوتبالدوستان خواهد بود.

محمدرضا خلعتبرى؛ عصاى دست ابراهیم زاده

محمدرضا خلعتبرى، مهاجم موفق سالهاى اخیر ذوب آهن یكى از بازیكنان در بورس رقابتها در فصل نقل و انتقالات بود كه در نهایت راضى به ماندن در ذوب آهن  شد تا در فصل آینده لیگ و ادامه رقابت هاى آسیایى عصاى دست ابراهیم زاده باشد. خلعتبرى كه طى اردوهاى اخیر پاى ثابت تمرینات تیم ملى بود، در لیگ دهم این فرصت را خواهد داشت تا جاى خود در تركیب ثابت تیم ملى در جام ملت هاى آسیا را باز كند.

فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدى؛ تنها در خانه

كاپیتان باتجربه آبى پوشان با 33 سال سن فصل گذشته بازگشت دور از انتظاری به دوران اوج داشت و انتظار مى رود در این فصل هم از یاران مثمرثمر مظلومى باشد.

فرهاد مجیدى در حالى در جمع استقلالى ها باقى ماند كه در فصل نقل و انتقالات زمزمه هاى جدایى اش شنیده مى شد. بهترین گلزن استقلال در فصل گذشته در لیگ دهم با توجه به جدایى رضا عنایتى و سیاوش اكبرپور و مصدومیت سیدصالحى، امید اول گلزنى براى تیمش محسوب مى شود.

لوسیانو ادینهو؛ خارجى موفق

لوسیانو ادینهو، مهاجم مس كرمان از معدود خارجى هاى موفق فوتبال ایران طى فصول حضورش در مس بوده و انتظار مى رود همین روند موفقیت در لیگ دهم هم ادامه یابد. همین امر موجب شد این بازیكن 30 ساله با پیشنهادات دیگرى نیز روبه رو شود اما لوسیانو ترجیح داد با توجه به موفقیت هاى اخیرش در تركیب تیم كرمانى، در لیگ دهم هم در همین تیم توپ بزند. انتظار مى رود ادینهو در فصل آینده هم در كورس گلزنان برتر رقابتها حضور داشته باشد.

فابیو جان واریو؛ برزیلى زردپوش

فابیو جان واریو كه پیش از این با پیراهن سرخ فولاد و پیراهن آبى استقلال حضور در فوتبال ایران را تجربه كرده بود، در لیگ دهم با پیراهن طلایى سپاهان گام به رقابتها خواهد گذاشت. جان واریو در تركیب استقلال همواره عملكرد قابل قبولى داشت و از چهره هاى محبوب هواداران محسوب مى شد و همین امر انتقالش به سپاهان را به یكى از انتقالات جنجالى رقابتها تبدیل كرد. حالا خیلى ها منتظرند تا ببینند آیا جان واریو زردپوش هم مى تواند همچون جانواریوی استقلال در لیگ بدرخشد.

غلامرضا رضایی

غلامرضا رضایى؛ اولین حضور در جمع بزرگان

غلامرضا رضایى كه به واسطه اعتقاد على دایى به پیراهن تیم ملى نیز دست یافته بود، در پى موفقیت هایش به جمع لژیونرهاى اماراتى پیوست اما در پى ناكامى در این كشور خیلى زود به فوتبال ایران بازگشت تا پس از حضور چندین هفته اى در فولاد با فراخوان على دایى فصل جدید را در پرسپولیس آغاز كند. این مهاجم 27 ساله در لیگ دهم اولین حضورش در تركیب یك تیم بزرگ را در لیگ تجربه مى كند و باید دید آیا مى تواند رضایت على دایى و هواداران پرتعداد پرسپولیس را جلب كند یا خیر؟

ایمان مبعلى؛ ستاره برگشتى

ایمان مبعلى از آن دسته بازیكنانى است كه هواداران استقلال براى فصل آینده حساب ویژه اى روى وى باز كرده اند. مبعلى كه پس از سالها حضور در فوتبال امارات با پیراهن استقلال به لیگ ایران بازخواهد گشت، به هیچ عنوان كار آسانى پیش رو نخواهد داشت، به خصوص آن كه تجربه ثابت كرده بازیكنان برگشتى از آن سوى آب، هرگز فصل موفقى را پیش رو نخواهند داشت اما باید دید آیا این موضوع درخصوص این بازیكن 27 ساله هم صدق مى كند یا نه؟

خسرو حیدری

خسرو حیدرى؛ زیر ذره بین

خسرو حیدرى ستاره بى چون و چراى سالهاى اخیر  استقلال و بازیكن محبوب هواداران بى شمار این تیم فصل سرنوشت سازى را پیش رو دارد. حیدرى كه با انتخاب پیراهن سپاهان و پشت كردن به استقلال زمینه هاى جدید تنش بین دو باشگاه را به وجود آورد، جنجالى ترین انتقال فصل لقب گرفت و قطعاً به همین دلیل باید تحت فشار شدید روحى و روانى گام به رقابت هاى لیگ دهم بگذارد.

خسرو حیدرى 26 ساله در لیگ دهم نشان خواهد داد رفتنش از استقلال تصمیم درستى بود یا خیر؟

كریم انصارى فرد؛ ستاره جوان

كریم انصارى فرد را به جرأت مى توان ستاره جوان لیگ نامید، بازیكنى كه طى ماه هاى اخیر با درخشش خود راه چندین ساله را طى كرد و در كنار رسیدن به پیراهن تیم ملى مورد توجه تیم هایى چون پرسپولیس نیز قرار گرفت اما سرانجام با اصرار مسئولان سایپا، در تیم خود ماندنى شد. انصارى فرد 21 ساله اگر همچنان انگیزه هاى فصل قبل را حفظ كرده باشد، قطعاً در لیگ دهم هم حر فهاى زیادى براى گفتن خواهد داشت و حتى یكى از امیدهاى قطبى در جام ملتها خواهد بود.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری