تبیان، دستیار زندگی
سکولاریسم در غرب به دو صورت الهی و الحادی ظاهر شده است که در اولی بین دین و جامعه و حکومت دیوار کشیده می‏شد و در دومی دین در کنار امور اجتماعی و سیاسی، از متن نیازهای درونی و شخصی حذف می‏شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبانی و مؤلفه‏های سکولاریسم

سکولاریسم

کتاب "سکولاریسم؛ خاستگاه، مبانی و مؤلفه‏ها" نوشته سعید کرمی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سکولاریسم از آن دست مفاهیم دنیای مدرن محسوب می‏شود که مناقشات بسیاری در پی داشته است. معادلهایی از قبیل این جهانی، لادینی، عرفی شدن، جدا شدن دین از دنیا، غیر دینی شدن، اعتقاد به اصالت امور دنیوی، گیتی‏گرایی، دنیامداری، جدایی دین از سیاست و مانند آنها خود گواه این مناقشات است.

مؤلف کتاب "سکولاریسم؛ خاستگاه، مبانی و مؤلفه‏ها" در مقدمه خود چنین نوشته است: سکولاریسم بر خلاف سکولاریزاسیون، که یک پروسه و حادثه خارجی است، یک مسلک و طرز فکر و جهان‏بینی است که بشر را بی‏نیاز از ارزشهای الهی و اخلاقی و معنویت و فضایل دینی و آموزه‏های وحیانی می‏داند.

سکولاریزه شدن دین یک پدیده و جریان است که در متن جامعه و به عنوان یک واقعیت خارجی رخ می‏دهد، اما سکولاریسم یک اندیشه و ایدئولوژی است و از جنس فکر و معنویت است و این دو را نباید با هم در آمیخت.

در یک جمع‏بندی اجمالی، ترجمه دقیق سکولاریسم در برخی دیدگاهها عبارت است از گیتی‏گرایی، این جهانی بودن، دنیامداری، دنیاگرایی و طرفداری از اصول دنیوی و عرفی.

سکولاریسم در غرب به دو صورت الهی و الحادی ظاهر شده است که در اولی بین دین و جامعه و حکومت دیوار کشیده می‏شد و در دومی دین در کنار امور اجتماعی و سیاسی، از متن نیازهای درونی و شخصی حذف می‏شد

به زعم نویسنده این کتاب، سکولاریسم در غرب به دو صورت الهی و الحادی ظاهر شده است که در اولی بین دین و جامعه و حکومت دیوار کشیده می‏شد و دین در بعد اخلاقی، معنوی و اخروی مورد پذیرش قرار می‏گرفت و در دومی دین در کنار امور اجتماعی و سیاسی، از متن نیازهای درونی و شخصی حذف می‏شد.

سعید کرمی برخی از شاخصه‏های سکولاریسم را این چنین برشمرده است:

"حذف دین از متن حیات اجتماعی و سیاسی بشریت یا دنیایی دیدن و این جهانی شمردن زندگی بشری، نگرش مادی و ماتریالیستی به اخلاق، بی‏نیازی از هدایتهای وحیانی و اکتفا به هدایت عقل بشری، تجددگرایی و نوگرایی افراطی، تکیه افراطی بر علوم تجربی یا تحصل‏گرایی پوزیتیویستی، تکیه بر عقلانیت ابزاری و فنی و تساهل و تسامح در عرصه فکر و فعل و اعتقاد و اخلاق."

کتاب "سکولاریسم؛ خاستگاه، مبانی و مؤلفه‏ها" در پنج فصل تدوین شده است که در آغاز به تولد و خاستگاه سکولاریسم و سپس به مبانی جامعه‏شناختی آن می‏پردازد. در ادامه مباحثی چون سکولاریسم حق‏گرا و تکلیف‏گریز و سکولاریسم و روند عرفی شدن دین طرح شده و در نهایت در فصل آخر موضوع اسلام و سکولاریسم مورد بررسی قرار گرفته است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی