تبیان، دستیار زندگی
حتی اگر همه مردم دنیا هم سفر هوایی آرام و ایمنی را برای شما آرزو کنند، باز هم خطر، قرین سفر است و حادثه ممکن است بی خبر از راه برسد. با این حساب دانستن چند نکته اساسی شاید بتواند در دقایق بحرانی پرواز به کمکتان بیاید و ضریب ایمنی بیشتری برایتان داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمنی در سفرهای هوایی

ایمنی در پرواز


حتی اگر همه مردم دنیا هم سفر هوایی آرام و ایمنی را برای شما آرزو کنند، باز هم خطر، قرین سفر است و حادثه ممکن است بی خبر از راه برسد. با این حساب دانستن چند نکته اساسی شاید بتواند در دقایق بحرانی پرواز به کمکتان بیاید و ضریب ایمنی بیشتری برایتان داشته باشد.


پوشش مناسب

این که در پرواز چه چیزی بپوشید اهمیت زیادی دارد. شلوار بلند، كفش‌های راحت و محكم بنددار بهترین گزینه های پوشش سفر هستند. البته ممكن است بخواهید در طول پرواز راحت باشید یا باكلاس به نظر آیید اما حركت سریع در لاشه هواپیما با كفش‌های صندل یا پاشنه بلند مشكل است!

لباس‌های گشاد و غیرساده همچنین این خطر را دارند كه با درگیر شدن با موانعی در فضای محدود داخل هواپیما پاره شوند. اگر می‌دانید پرواز در مناطق سرد صورت می‌گیرد لباس مناسب به تن كنید و بالاتنه خود را با ژاكتی بپوشانید. لازم است در صورت سقوط برای نجات یافتن خود را گرم نگه دارید. حتی اگر احتیاجی به توجه به این مورد (سردی هوا) وجود نداشته باشد هر چه بیشتر پوشیده باشید هنگام برخورد با زمین كمتر دچار جراحات یا سوختگی‌های جدی می‌شوید. ارجحیت با لباس‌های پشمی و كتانی است زیرا كمتر در معرض خطر آتش‌سوزی هستند. هنگام پرواز بر فراز آب‌ها لباس پشمی بر كتانی برتری دارد زیرا پشم نسبت به كتان كمتر خاصیت عایق بودن خود را هنگام مرطوب شدن از دست می‌دهد.

شما باید خود را در برابر ضربه برخورد محکم کنید. برای این کار، صندلی را به حالت حداكثر وضعیت عمودی درآورید. كف یك دستتان را روی پشتی صندلی جلویی قرار دهید و كف دست دیگر را به حالت ضربدری روی دست اول بگذارید و پیشانی خود را روی دستانتان قرار دهید

صندلی‌ مناسب

در مراحل اولیه برخورد امكان نجات بیشتر است و نجات از یك سانحه سقوط بستگی به این دارد كه با چه سرعتی از هواپیما خارج شوید. شانس زنده ماندن سرنشینان صندلی هایی که تا‌حد ممكن به در‌های خروجی نزدیك هستند بیشتر است. علاوه بر این، مسافرانی كه در بخش دم هواپیما قرار می‌گیرند 40 درصد بیشتر از آنهایی كه در ردیف‌های اولی نشسته‌اند شانس نجات دارند.

ایمنی در پرواز

كارت ایمنی پرواز را مطالعه كنید. به صحبت‌هایی كه قبل از پرواز راجع به مسائل ایمنی می‌شود توجه نمایید. بله. همه اینها را قبلا شنیده‌اید و احتمالا هیچ‌گاه نیازی بدان پیدا نكرده‌اید، اما اگر در حین ارائه دستورالعمل‌های پیش از پرواز گوشی هدفون را روی گوش گذاشته‌اید یا به كارت ایمنی بی‌توجهی می‌كنید اطلاعاتی را از دست خواهید داد كه در زمان واقعه سقوط برایتان حیاتی خواهند بود. فكر نكنید همه اینها را از قبل می‌دانید. هر نوع هواپیمایی دستورالعمل‌های ایمنی خاص خود را دارد.

اگر در ردیفی كه در خروج قرار دارد نشسته‌اید در را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید كه در صورت نیاز قادر به باز كردن آن هستید. در شرایط معمولی مهمانداران پرواز در را باز خواهند كرد.

سقوط با نقشه قبلی!

نقشه‌ای طرح كنید. اگر هواپیمایی در حال سقوط است تقریبا همیشه چند دقیقه‌ای برای آماده‌شدن پیش از برخورد وقت هست. از این وقت برای مرور این موارد استفاده كنید: درهای خروجی كجا قرار دارند؟ کدام مسیر تا رسیدن به درهای خروجی کوتاه تر است؟

از خشکی تا دریا

اگر دید کافی داشتید و پنجره در کنارتان بود، سعی کنید نگاهی به پایین بیندازید تا ببینید روی چه سطحی فرود می‌آید تا نحوه آماده شدن را طرح‌ریزی کنید. به عنوان مثال اگر در حال فرود روی سطح آب هستید باید جلیقه نجات خود را بپوشید و تا وقتی‌كه از هواپیما خارج نشده‌اید آن را باد نكنید و اگر در هوای سرد فرود می‌آیید سعی كنید كه با پتو یا ژاكتی خود را در بیرون گرم نگه دارید.

کمربندها را ببندید!

ایمنی در پرواز

كمربند ایمنی خود را همیشه محكم ببندید. چون اگر سقوط هواپیما در زمانی اتفاق افتد كه در خواب هستید از بسته بودن كمربندتان خوشحال خواهید شد.

در هر حال مطمئن شوید كه کمربند به طور مناسبی در اطراف بدن شما قرار گرفته است. هر سانتی‌متر شل بودن كمربند نیروی جی را كه در هنگام سقوط به شما وارد می‌آید 3‌برابر می‌كند.

بنابراین آن‌را خوب ببندید. همچنین كمربند را تا آنجا كه می‌توانید نزدیك به لگن خاصره خود محكم كنید. باید بتوانید كه بخش بالای لگن خاصره را بالای لبه كمربند حس كنید. چرا؟

لگن خاصره ساختار محكمی‌ دارد كه نیرو را بخوبی كنترل می‌كند. به هر حال اگر كمربندتان روی شكمتان كشیده شود شانس ایجاد جراحات داخلی خطرناك بیشتر می‌شود.

ضربه برخورد

شما باید خود را در برابر ضربه برخورد محکم کنید. برای این کار، صندلی خود را به حالت حداكثر وضعیت عمودی درآورید. اگر صندلی یا دیواره جلویی شما به حد كافی نزدیك است كف یك دستتان را روی پشتی صندلی جلویی قرار دهید و كف دست دیگر را به حالت ضربدری روی دست اول بگذارید و پیشانی خود را روی دستانتان قرار دهید. (انگشتانتان را درهم نبندید). همچنین در برخی موارد پیشنهاد می‌شود كه سرتان را مستقیما روی صندلی جلویی بگذارید و انگشتان دست را در پشت سر در هم قرار دهید. قسمت بالای بازوانتان را در دو طرف سر قرار دهید. اگر صندلی در جلویتان قرار ندارد به جلو خم شوید و سینه خود را روی ران‌های خود بگذارید و سرتان را بین زانوانتان قرار دهید.

راه دیگر این است که مچ‌های دست خود را بصورت ضربدری از جلوی ساق پا رد كنید و مچ پای خود را محكم در دست بگیرید. در چنین وضعیتی كف پاها باید در كف هواپیما و پشت زانوها قرار گیرند تا جراحات پا و كف آن كاهش یابد چون كه پس از برخورد برای خروج موفقیت آمیز از هواپیما به آنها احتیاج دارید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: جام جم