تبیان، دستیار زندگی
تا به حال به صحبت های خود و دوستانتان توجه کرده اید؟ شما با چه جور آدم هایی دوست هستید ؟ در خلوت هایتان از چه چیزی صحبت میکنید ؟ معاشرت با دوستانتان تا چه اندازه ای بر رفتار شما تأثیر دارد؟ ما به طور معمول دوست داریم هنگامی که با دوستان دور هم جمع هستی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امان از همنشین بد!

دوستان خوب

تا به حال به صحبت های خود و دوستانتان توجه کرده اید؟ شما با چه جور آدم هایی دوست هستید؟ در خلوت هایتان از چه چیزی صحبت میکنید؟ معاشرت با دوستانتان تا چه اندازه ای بر رفتار شما تأثیر دارد؟ ما به طور معمول دوست داریم هنگامی که با دوستان دور هم جمع هستیم فضای شادی را ایجاد کنیم و به قولی گل بگویم گل بشنویم و از ته دل بخندیم. اما تا کنون دقت کرده اید به چه چیزی میخندید؟ بیشتر ما وقتی در جو قرار میگیریم بسیاری از ارزش هایمان را فراموش میکنیم به راحتی غیبت میکنیم با مسخره کردن این و آن و ادا در آوردن کلی کیف میکنیم اما به راستی شادی یعنی این؟ خوب این کارها یک نوع شادی کاذب ایجاد میکند کسی منکر آن نیست اما باید عواقب آنرا هم در نظر داشت هر گناهی بار سنگینی بر روح ما میگذارد از آن مجلس بیرون می آییم و میبینم بعد از آن همه شور و حال نا نداریم کلافه ایم و حتی گاهی احساس بغض عجیبی داریم این به خاطر گرفتگی روحمان است که اثر آن گناهان را اینگونه بروز میدهد .

اما اگر دقت کرده باشید گاهی با دوستانی خاص که تنها میشویم حرف هایی میزنیم به قول خودمان آسمانی از لطافت ها میگوییم و زیبایی ها صحبت از لحظه هایی که حسی داشته ایم  که در آن لحظه حاضر نبوده ایم با دنیا عوضش کنیم  و در این جمع هاست که تصمیماتی میگیریم برای هر روز بهتر شدن  و به انسانیت رسیدن.

قرار نیست ما هرگاه دور هم مینیشینم مجلس روضه راه بیندازیم و گریه زاری کنیم و از این طریق خود را حفظ کنیم این خیلی خوب است اما انسان نیاز به تنوع و شادی دارد اما شادی ماندگار نه کاری که بدتر برایش استرس وگرفتگی روح پیش آید .

باید ببینیم با چه کسانی همنشین هستیم  خوب ما بیشتر دوست داریم با کسانی که ظاهرشیک و مرتبی دارند و به قول خودمان" با کلاس و با حال" هستند و یا افراد بذله گو که ما را بخندانند معاشرت داشته باشیم  این ها بد نیست ولی باید دقت کرد که با این دوستان عزیزتر از جان بودن ما را به چه سمت و سویی سوق میدهد نباید بی تفاوت بود.

دیگر نیاز به گفتن نیست که وای از هم نشین بد که در یک لحظه ممکن است موجودیت انسان را به باد فنا بدهند این همه اعتیاد ، بیماری های اخلاقی ،انحرافات جنسی، انحرافات عقیدتی که امروزه گریبانگیر جامعه مان شده تا حد زیادی ناشی از تأثیر پذیری از گروه دوستان است. پای درد و دل افراد فریب خورده که می نشینیم یک حرف بیش ندارند که پشیمانند و امان از رفیق بد .

مجلس ها سه گونه اند: سودمند، سالم و پژمرده . مجلس پر سود و با غنیمت مجلسى است که در آن یاد خدا باشد و محفل سالم محفل ساکت است و محفل پژمرده محفلى است که به باطل پرداخته شود.

چاره چیست؟

ما باید با دقت دوستانمان را گزینش کنیم و سعی کنیم با افرادی بگردیم که به اصول اخلاقی پایبند باشند گناه کردن و با گناه سرگرم بودن اصلا سخت نیست ما باید مواظب باشیم که گناه نکنیم و شاد باشیم به فکر پیشرفت در زندگی خود  از هر نظر مخصوصا حرکت در جاده کمال که هدف از خلقتمان این بوده است. ما که ادعای دین داری و مسلمان بودن داریم باید دقت داشته باشیم که همین ایمان لرزانمان را نیز به دست طوفان وسوسه های نا رفیقان ندهیم که از بیخ و بن برکنندش .

انتخاب همنشین در روایات :

حضرت على علیه السلام فرمود:

دوست

مجالسة اءهل الهوى منساة للا یمان و محضرة للشیطان ؛ همنشینى با هوسرانان ، فراموشى ایمان به بار آورد و باعث حضور شیطان است. 1

حضرت پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:

إ یاکم و مجالسة الموتى ، قبل یا رسول الله ، من الموتى ؟ قال کل غنى اطغاه غناء؛2 بپرهیزید از همنشینى با مردگان . عرض شد: یا رسول الله ! این مردگان کیستند؟ فرمود: هر توانگرى که توانگریش او را سر مست کند.

امام صادق علیه السلام فرمود:

إیاکم و مجالسة الملوک و أبناء الدنیا، ففى ذلک ذهاب دینکم و یعقبکم نفاقا و ذلک داء دوى لا شفاء له و یورث قساوة القلب و یسلبکم الخشوع ؛3 از همنشینى شهریاران و دنیاپرستان بپرهیزید، چه این کار دین شما را زایل سازد و باعث نفاق و دورویى است و این دردى بس ‍ سخت مى باشد و نیز سنگدلى به بار آورد و از فروتنى مى کاهد.

حضرت على علیه السلام فرمود:

لا تجلسوا على مائدة علیها الخمر، فإ ن العبد لا یدرى متى یؤ خذ؛4 بر سر سفره اى که در آن شراب نوشیده مى شود منشینید، زیرا بنده نمى داند که چه وقت مرگش در مى رسدکنایه از اینکه مباد که بر سر همین سفره مرگت در رسد و آخرین دقایق عمرت در کنار اهل معصیت باشى .

امام صادق علیه السلام فرمود:

لا ینبغى للمؤ من اءن یجلس مجلساء یعصى الله فیه و لا یقدر على تغیره ؛ سزا نیست مؤ من را که در مجلسى نشیند که در آن معصیت خدا مى شود و او بر تغییر گناه قادر نیست .

دل تنگ بود، خواستم با کسى مأنوس باشم ، اى واى که رو به مجلسى آوردم که این دل تنگ را ویرانه ساختند.

این همه اعتیاد ، بیماری های اخلاقی ،انحرافات جنسی، انحرافات عقیدتی که امروزه گریبانگیر جامعه مان شده تا حد زیادی ناشی از تأثیرپذیری ها از گروه دوستان است.

مجالست با خوبان

حضرت پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:

همنشینی با خوبان

ارتعوا فى ریاض الجنه . قالوا: یا رسول الله ما ریاض الجنه . قال : مجالس ‍ الذکر؛5 در باغ هاى بهشت بخرامید. گفتند: کجاست . اى رسول خدا؟ فرمود: مجالس ذکرحضرت پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:

المجالس ثلاثة : غانم و سالم و شاحب ، فاءما الغانم فالذى یذکر الله تعالى فیه ، و اءما السالم فالساکت و اءما الشاحب فالذى یخوض فى الباطل ؛  مجلس ها سه گونه اند: سودمند، سالم و پژمرده . مجلس پر سود و با غنیمت مجلسى است که در آن یاد خدا باشد و محفل سالم محفل ساکت است و محفل پژمرده محفلى است که به باطل پرداخته شود.

لقمان حکیم فرماید: مجلس ها را زیر نظر بگیر، اگر مردمى را دیدى که ذکر خداى عزوجل گویند با آنان نشین چه اگر تو دانشمند باشى ، دانش تو را سود بخشد و آنان بر دانش تو بیفزایند و گر از علم بى بهره باشى آنان به تو دانش آموزند، شاید که خدا بر آنان رحمت آورد و رحمت آنان شامل تو نیز شود.6

امام صادق علیه السلام فرمود:

ما إ جتمع قوم لم یذکر الله و لم یذکرونا إ لا کان ذلک المجلس حسرة علیهم یوم القیامة ؛7 هر آن گاه که عده اى در محفلى گرد آیند و در آن ذکر خدا و ما نکنند، آن محفل در روز قیامت براى آنها مایه دریغ باشد.

امام رضا علیه السلام فرمود:

من جلس مجلسا یحیا فیه أمرنا لم یمت قلبه یوم تموت القلوب ؛ هر آن کسى در مجلسى که یاد ما در آن زنده نگه داشته مى شود بنشیند، در آن روزى که دل ها مى میرند دل او نمى میرد.

خوب دوستان عزیز انتخاب با خودتان است یا  باید سعادت ابدی را  فدای لذات آنی کرد یا باید دست از شهوات و لذات آنی شست و به دنبال سعادت رهسپار شد . به امید مدد حق تعالی .

نوشته ی : فاطمه محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان


1- نهج البلاغه ، خطبه 86.

2- تنبیه الخواطر، ج 2، ص 36.

3- مستدرک الوسائل ، ج 8.

4- بحار، ج 10.

5- بحار، ج 93.

6- بحار، ج 74.

7- علل الشرایع .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.