تبیان، دستیار زندگی
در این هفته ی «با دانشمندان» ابتدا خبر سفری مجازی به سیاره مریخ را خواهید خواند و در ادامه با یک کشف تازه درباره تولد ستارگان آشنا خواهید شد. در پایان نیز با برنامه ویژه باشگاه نجوم تهران آشنا خواهید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفری مجازی به مریخ

با دانشمندان (10)

در این هفته ی «با دانشمندان» ابتدا خبر سفری مجازی به سیاره مریخ را خواهید خواند و در ادامه با یک کشف تازه درباره تولد ستارگان آشنا خواهید شد. در پایان نیز با برنامه ویژه باشگاه نجوم تهران آشنا خواهید شد.

سیاره مریخ
سفری مجازی به مریخ

ناسا با کمک برنامه تلسکوپ جهانی مایکروسافت امکان سفری مجازی و تعاملی را با بالاترین وضوح تصویری ممکن به سیاره مریخ برای علاقمندان فراهم آورده است، محیطی که حتی دانشمندان نیز تا کنون شانس حضور در آن را نداشته اند.

دانشمندان ناسا به مدت سه سال در حال جمع آوری اطلاعات بر روی بیش از 100 رایانه بودند تا به نقشه ای کاملا جدید از مریخ دست پیدا کنند. مجموعه تصاویر این نقشه از محدوده تحت پوشش مدارگرد وایکینگ در حدود 40 سال پیش تا تصاویر به دست آمده از دوربین HiRISE بر روی مدارگرد اکتشافی مریخی که هنوز در حال تصویربرداری از سیاره سرخ است، جمع آوری شده است.

ناسا اعلام کرد در جستجوی راهی بوده است تا این گنجینه بزرگ از تصاویر مریخی را با دیگران به اشتراک بگذارد و تلسکوپ جهانی مایکروسافت ابزاری مناسب برای این کار بوده است. برای استفاده از این برنامه کاربران باید برنامه ویژه رایانه های خانگی آن را دانلود کرده و یا به صورت آنلاین از برنامه استفاده کنند.

ناسا انتظار دارد انتشار این نقشه با کیفیت به اکتشافات جدید علمی منجر شود. این برنامه به کاربر فرصت می دهد بر فراز نمایی سه بعدی از دره ویکتوریا و کوه های المپیوس پرواز کرده و روند شکل گیری صخره های مریخی را با جزئیاتی بالا مورد بررسی قرار دهد.

ثبت تولد یک ستاره

گروه بین المللی به سرپرستی ستاره شناسان دانشگاه میشیگان برای اولین بار موفق شدند لحظه تولد یک ستاره عظیم را رصد کنند. این ستاره غول پیکر که 20 برابر بزرگتر از جرم خورشید و شعاع آن 5 برابر بیشتر از ستاره سیاره زمین است به تازگی در صورت فلکی "قنطورس" در فاصله حدود 10 هزار سال نوری از زمین متولد شده است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این اولین بار است که یک سند مستقیم به دست می آید که نشان می دهد ستاره های عظیم همانند ستارگان با جرم کم از یک دیسک ستاره ای نخستین تشکیل می شوند."

دیسکهای ستاره - گرد تاکنون تنها به عنوان یک عنصر سازنده در فرایند تشکیل ستارگان با جرم کم از جمله خورشید به شمار می رفتند. اکنون ما دریافتیم که این دیسکها حتی در طول تشکیل ستارگان عظیم نیز که جرم آنها بیش از 10 برابر جرم خورشید است شرکت دارند.

این دانشمندان افزودند: "این کشف نشان می دهد که تشکیل ستارگان بزرگ نیز به همان روش تشکیل ستارگان کوچک و با استفاده از دیسک ستاره ای نخستین است. در حقیقت وجود این دیسک یک شرط لازم است چون منظومه سیارات حاضر در اطراف یک ستاره را می سازد."

باشگاه نجوم تبیان
باشگاه صدم

باشگاه نجوم تهران گردهمایی ماهانه‌ای است که از بهمن ماه سال 1380 به طور پیوسته در آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار می‌شود. این باشگاه که اولین باشگاه نجوم در کشور است اکنون پس از قریب به نه سال فعالیت، برای یکصدمین گردهمایی خود ویژه برنامه‌ای با حضور برترین اساتید نجوم ایران تدارک دیده است. در این برنامه که با همکاری کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار می‌شود، سیاوش صفاریان‌پور - تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی آسمان شب - بابک امین‌تفرشی - عکاس و منجم آماتور برجسته جهان - دکتر منصور وصالی - رئیس پیشین شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران - و دکتر محمدرضا نوروزی از اساتید فعال نجوم آماتوری کشور برای علاقه‌مندان سخنرانی می‌نمایند.

این ویژه برنامه در 30تیرماه 1389 از ساعت 16 تا 19 در تالار دکتر شریعتی حسینیه ارشاد واقع در خیابان شریعتی، جنب خیابان گلنبی برگزار خواهد شد.

اخبار به نقل از: مهر/ astroc.ir

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر