تبیان، دستیار زندگی
طرح خاورمیانه بزرگ هنوز در آغاز راه است اما ابزاردست های امریکا عقب نشینی کردند و آمریکا دوباره خود به تنهایی در صحنه است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در جنگ با ایران بیطرف نیستیم

ولید جنبلاط

بیروت - "ولید جنبلاط" رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان با اشاره به اینکه در صورت وقوع جنگ جدید "جبل" منطقه کوهستانی جبهه حامی مقاومت خواهد بود،گفت: درصورت وقوع هرنوع جنگی علیه ایران لبنان بی طرف نخواهد بود.

ولید جنبلاط جمعه شب در گفت وگو با المنار بر اهمیت آمادگی مقاومت برای مقابله با تهدیدها و چالش ها تاکید کرده و گفت: معادله مقاومت و مردم و دولت پایه و اساس است.

وی افزود: در جنگ سال 2006 قدرت مقاومت در مقابله با اسراییل اثبات شد ولی همه باید بدانند نپیوستن لبنان به اسراییل مجانی نخواهد بود.

جنبلاط با اشاره به اختلاف لبنانی درباره نتیجه جنگ با اسراییل افزود: این اختلاف تاریخی است چنانکه در باره جنگ 1982 و 1978 نیز این اختلاف نظر وجود داشت.

وی از گروه 14 مارس خواست تا از کسانی که بدون هر نوع بهایی از لبنان دفاع می کنند استفاده کنند و افزود: من تغییر موضع نخواهم داد من به عنوان متحد مقاومت و سوریه باقی خواهم ماند.

وی خطاب به سید حسن نصرالله افزود: با تجهیزات و ثبات و آمادگی مقاومت و خونسردی و اخلاص شما نسبت به مردم بود که پیروزی در جنگ 33 روزه حاصل شد.

طرح خاورمیانه بزرگ هنوز در آغاز راه است اما ابزاردست های امریکا عقب نشینی کردند و آمریکا دوباره خود به تنهایی در صحنه است

جنبلاط افزود: بی طرفی که برخی در لبنان از آن سخن می گویند غیر از بی طرفی جمال عبد الناصر است و تصمیم به حمله گسترده اسراییلی به لبنان در سال 2006 تنها تصمیم اسراییل نبود زیرا اسراییل بدون اجازه آمریکا کاری نمی کند.

وی افزود: گزارش وینوگراد تاکید کرد جنگ سال 2006 از قبل برنامه ریزی شده بود و قضیه دو اسیر اسراییلی تنها بهانه ای بود و هدف تضعیف قدرت دفاعی لبنان در برابر اسراییل و دور کردن لبنان از حومه خود به ویژه از سوریه بود.

جنبلاط افزود: طرح خاورمیانه بزرگ هنوز در آغاز راه است اما ابزاردست های امریکا عقب نشینی کردند و آمریکا دوباره خود به تنهایی در صحنه است.

این چهره لبنانی افرود: خطر تجزیه سودان پس از عراق وجود دارد و آنان برای تجزیه کشورهای شرق عربی می کوشند و رابطه سوریه و لبنان را نیز تهدید می کند.

وی درباره احتمال حمله اسراییل به لبنان افزود: در آینده نزدیک احتمال حمله وجود ندارد زیرا دولت آمریکا از اکنون مشغول انتخابات میان دوره ای در آمریکا است و اگر اوباما شکست بخورد گروه کرکس ها و تندروها در آمریکا بر سر کار خواهند آمد.

نقشه لبنان

وی بر اهمیت آمادگی مقاومت و کنار گذاشتن جار و جنجال در مورد سلاح مقاومت و ادامه گفت وگوی آرام در مورد آن تاکید کرد.

جنبلاط در مورد مشارکت خود در صرف غذا با "کاندولیزا رایس " وزیر خارجه اسبق آمریکا در سفارت آمریکا در زمان حمله اسراییل به لبنان افزود: این دیدار شرم آور بود و احساس خجالت می کنم در حالیکه لبنان در زیر ویرانی های جنگ اسراییل بود، من این کار را کردم.

جنبلاط افزود: کسی که تصور می کند می توان مقاومت را در ارتش ادغام کرد نادان است زیرا مقاومت تشکیلاتی نظامی و مردمی است و قطعنامه های بین المللی نتوانست لبنان را در برابر هر نوع تجاوز اسراییل حفظ کند و مناطق اشغالی خاک لبنان را آزاد کند بلکه این مقاومت بود که خاک لبنان را آزاد و موازنه قدرت را برهم زد.

رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان درباره صدور حکم اولیه دادگاه حریری در شهریورماه و تاثیر آن بر تنش داخلی در لبنان گفت: سخن گابی اشکنازی رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل در مورد نا آرامی در لبنان پس از صدور حکم اولیه دادگاه یادآور خبر روزنامه "اشپیگل" آلمانی است در این حالت مسوولیت بر عهده عقلا در لبنان است تا مانع هر نوع سوء استفاده داخلی اسراییل شوند.

جنبلاط در مورد اسکان دایم فلسطینی ها در لبنان گفت: به نظر می رسد که پیشنهاد "میشل عون" رییس حزب آزاد ملی در مورد ساخت مسکن توسط سازمان ملل و با اجاره های طولانی مدت راه حل مقبولی باشد.

منبع:ایرنا

تنظیم:س.آقازاده