تبیان، دستیار زندگی
این گروهک مدعی شده است که این افراد به نام‌های «عبدالباسط ریگی» معروف به اسلام جان و« محمد ریگی» معروف به جنیدجان عملیات تروریستی انتحاری خود را در مقابل مسجد جامع زاهدان انجام داده‌‌ و به هلاکت رسیده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصاویر عاملان تروریستی زاهدان

مجروحان حدثه تروریستی زاهدان
آخرین اخبار از حادثه تروریستی زاهدان

دو انفجار انتحاری در مسجد جامع زاهدان ، جشن میلاد امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) را به کربلایی دیگر تبدیل کرد.

به گزارش "تابناک"،وقوع دو انفجار انتهایی در فاصله زمانی نزدیک به هم سبب شهادت بیست و هفت نفر و مجروح شدن نزدیک به 170 تن از هموطنانمان در سیستان و بلوچستان شد. در حالی که گمانه زنی های بسیاری درباره عوامل این اقدام تروریستی شده است اما ساعتی پیش گروهک تروریستی ریگی مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت.

بر پایه این گزارش، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان درباره جزئیات این حادثه چنین گفت: ابتدا فردی با پوشش زنانه قصد ورود به مسجد جامع را داشته كه از ورود وی جلوگیری می‌شود. در انفجار اول سه یا چهار نفر شهید می‌شوند چون انفجار اول جلوی درب ورودی مسجد رخ می‌دهد اما چند دقیقه بعد كه مردم برای كمك‌رسانی می‌آیند در آن شلوغی فرد دومی عملیات انتحاری دیگری انجام می دهد.

شهریاری درباره علت وقوع این حادثه نیز گفت: واقعا این انفجارها قابل پیش‌بینی بود بنده بارها در مصاحبه‌ها گفته‌ام كه عوامل بازمانده از جریانات وهابیت و ریگی وجود دارند و می‌خواهند اقدامی انجام دهند تا بگویند كه هنوز حضور دارند. بارها این تذكر را به مسؤلان امنیتی استان داده‌ام و حتی قبل از تعطیلات عید نوروز كتبا طی نامه‌ای به مسؤلان یادآوری كردم كه باید مراقبت‌های امنیتی را در استان سیستان و بلوچستان گسترش دهند. این جریانات تلاش بسیار زیادی داشته‌اند اما اكنون نیز موفق نشده‌اند كه وارد مسجد جامع شهر زاهدان شوند.

مجروحان حدثه تروریستی زاهدان

اما آخرین گزارش ها حکایت از آن دارد که نماینده زاهدان در اعتراض به شرایط پیش آمده استعفا کرده است، شهریاری در متن این استعفا آورده است: جناب آقای دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی احتراما اینجانب دکتر حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس به اطلاع می رساند با توجه به پیگیری های فراوان اینجانب متاسفانه مسئولان نتوانستند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است را تامین نمایند. از طرفی خواسته های فراوان و به حق مردمی از اینجانب جهت پیگیری برای تامین امنیت و احقاق حقوق شهروندی استعفای خود را در تاریخ 25 تیرماه 89 اعلام می دارم. امیدوارم مسئولان چاره ای بیندیشند که از این پس شاهد پرپر شدن عزیزانمان در این استان نباشیم.

اما درباره تعداد شهدا و مجروحان نیز آمار متفاوتی اعلام شده است که آخرین آمار شهادت 27 تن و مجروح شدن 169 نفر از هموطنانمان را تایید می کند هرچند برخی از خبرگزاری ها،  از مجروح شدن بیش از 300 نفر در این حادثه خیر داده اند.

در همین حال اداره کل پزشکی قانونی استان سیستان و بلوچستان اسامی 21 شهید از 27 شهید 2 انفجار تروریستی زاهدان را به شرح زیر اعلام کرد؛

مجروحان حدثه تروریستی زاهدان

1- محمد رضا راغی 2- محمد اکبری  3- مصطفی نجار 4- محمود کیانی 5- عارف شهرکی 6- سجاد حاجیان 7- سید جواد حسینی 8- مصطفی آبیاری 9- محمد سرگزی 10- علی غلامحسین تهرانی 11- کاظم نجار 12- رضا میر 13- رضا شهرکی

14- غلامرضا توکلی 15- احسان فرازمند 16- محمد حسینی 17- حمسید سرحدی راد 18- محمد گلدوی 19- علیرضا کرد 20- مجتبی ثریا 21- مسعود شجاعی باغینی

براساس اعلام مراجع قانونی ، این حادثه تاکنون 27 شهید داشته است . اداره کل پزشکی قانونی سیستان وبلوچستان از مردم استان خواسته است برای شناسایی هویت سایر شهیدان به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کنند .

اما در نخستین واکنش های رسمی بین المللی دربرابر این حادثه، دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام كرد: كاترین اشتون با شنیدن خبری درباره حمله به مسجد جامع در زاهدان شوكه شده است.

این بیانیه افزود: وی شدیدا این حمله بزدلانه كه هیچ توجیهی ندارد را محكوم می‌كند. اشتون تسلیت و همدردی خود را با خانواده‌ها و دوستان قربانیان این حادثه اعلام می‌كند.

مجروحان حدثه تروریستی زاهدان

در همین حال، "جان برینان" معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت داخلی مبارزه با تروریسم پس از "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه ، حمله وحشیانه به مسجد جامع زاهدان را به شدت محکوم کرده و آن را یک اقدام تروریستی توصیف کرد. وی افزود: دولت آمریکا و "باراک اوباما" رئیس جمهوری این کشور حملات تروریستی به مسجد جامع زاهدان را محکوم می کند.

همچنین "شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر خارجه امارات نیز با ابراز تنفر درباره هرگونه عملیات تروریستی، حمله وحشیانه شب گذشته به مسجد جامع زاهدان را به شدت محکوم کرد.

تصاویر عاملان حادثه تروریستی زاهدان

سایت گروهک جندالشیطان، عکس های دو عامل انتحاری حادثه تروریستی زاهدان را منتشر کرد.

گروهک جندالشیطان، عکس های دو عامل انتخاری که با انفجار مسجد زاهدان ده ها نفر از هموطنان بیگناهمان را به شهادت رساندند را در سایت خود منتشر کرد.

به گزارش «جوان آنلاین«، این گروهک  مدعی شده است که این افراد به نام‌های «عبدالباسط ریگی» معروف به اسلام جان و« محمد ریگی» معروف به جنیدجان عملیات تروریستی انتحاری خود را در مقابل مسجد جامع زاهدان انجام داده‌‌ و به هلاکت رسیده‌اند.

گفتنی است عبدالمالک ریگی سرکرده معدوم گروهک جندالشیطان، در اعترافات خود گفته بود که عملیاتهای این گروهک توسط نیروهای امنیتی آمریکا هدایت می شده و عوامل گروهک جندالشیطان، در حین عملیات تروریستی خود با تهیه فیلم و عکس و ارسال این اسناد برای نیروهای آمریکایی، از آنها پول دریافت می کرده است.

محمد گلدوی شهید فهمیده سیستان وبلوچستان بود

رئیس بسیج مستضعفین گفت: شهید محمد گلدوی كه در حادثه تروریستی مسجد زاهدان با اقدام فداكارانه خود جان بسیاری از افراد را نجات داد به مثابه شهید فهمیده استان سیستان و بلوچستان بود.

سردار محمد رضا نقدی

سردار محمد رضا نقدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس افزود: در حادثه اخیر بمب‌گذاری و عملیات تروریستی عوامل آمریكا و رژیم صهیونیستی در مسجد جامع زاهدان هنگامی كه عامل انتحاری اول قصد ورود به مسجد را داشت، توسط یكی از بسیجیان منطقه به نام محمد گلدوی شناسایی شد.

وی یادآور شد: شهید گلدوی سریعاً خود را به عامل انتحاری رسانده و برای جلوگیری از ورود وی به مسجد و پیشگیری از عملیات انتحاری، او را در بغل گرفته و اجازه هرگونه تحركی را از سوی وی سلب می كند. در نتیجه آن ملعون نمی تواند خود را به جمعیت برساند.

وی اظهار داشت: در نتیجه فداكاری شهید محمد گلدوی وی و هفت نفر دیگر كه در آستانه درب ورودی بودند در همان وهله اول به شهادت می‌رسند. اگر او این كار را نكرده بود شاید حداقل بیش از 70 تا 80 نفر از مردم كه در داخل مسجد حضور داشتند در همان انفجار اول به شهادت می‌رسیدند.

سردار نقدی تأكید كرد: شهید محمد گلدوی در واقع با شناسایی عامل انتحاری و با وجود اینكه می‌دانست این مسیری كه انتخاب كرده مسیر شهادت است، فداكاری كرد و با اقدام فداكارانه خود جان بسیاری را نجات داد و به مثابه شهید فهمیده استان سیستان و بلوچستان عمل كرد و تبدیل به یك الگوی ایثارگرانه و جاوید برای مردم و كشور شد. روحش شاد و راهش پررهرو باد.

لاله‌های پرپر شده حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان تا دقایقی دیگر تشییع می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، لاله‌های پرپر شده حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان بر دستان مردم همیشه در صحنه زاهدان اعم از شیعه و سنی و با حضور مسئولان استانی امروز و در ساعت 10 از مقابل مسجد جامع زاهدان به‌سمت گلزار شهدا تشییع می‌شود.

تنظیم:س.آقازاده