تبیان، دستیار زندگی
این مطلب به بررسی ملودرام های خانوادگی که این روزها روی آنتن سیما رفته و همچنین تاریخچه پیدایش این نوع تلویزیونی می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال های اشک دربیار خانواده پسند

تولد مجموعه های 90 شبی در صدا و سیما، همزمان با ساخت آثار کمدی شبانه بود. شبکه سوم به عنوان شبکه ای پیشرو در این زمینه وارد میدان شد و تاکنون پرسابقه ترین شبکه در زمینه پخش مجموعه های شبانه محسوب می شود، اما رویکرد صدا و سیما در زمینه پخش مجموعه های شبانه از چندی پیش تغییر کرده است.

شاهرخ استخری

سال 1385 نخستین مجموعه در فضای جدی به صورت شبانه روی آنتن رفت. «نرگس» به کارگردانی سیروس مقدم، نخستین تجربه در این نوع مجموعهسازی بوده و موفقیت آن بعد از پخش، مسیر تازهای پیش روی مجموعه سازان و برنامه ریزان گشود.

محبوبیت مجموعه های ملودرام شبانه این روزها و در شرایطی که دیگر نه مهران مدیری و نه رضا عطاران و نه مهران غفوریان کمدی های شبانه می سازند، بیش از هر زمانی خودنمایی می کند.

نتیجه همین محبوبیت، پخش همزمان دو مجموعه شبانه ملودرام از دو شبکه مختلف است؛ «فاصله ها» به کارگردانی حسین سهیلیزاده از نهم تیر ماه روی آنتن شبکه سوم سیما رفته و «زیر هشت» ساخته سیروس مقدم بیستم تیر ماه برای نخستین بار از شبکه اول پخش شد.

زیر هشت

سیروس مقدم با نوع خاص آثارش، کارگردانی شناخته شده برای تماشاگران برنامه های تلویزیونی است. او از اواخر دهه 70، در مقام کارگردانی خوش فکر وارد عرصه مجموعه سازی شد و بعد از «روزهای زندگی»، مجموعه «مسافر» را ساخت که با محبوبیت بالایی روبرو شد. براساس نظرسنجی های صورت گرفته، این مجموعه که به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر ساخته شده بود، به محبوبیت بالای 80 درصد دست پیدا کرد.

«پلیس جوان»، نقطه قوت دیگری در کارنامه کاری این کارگردان محسوب می شود، هرچند که طولانی شدن قسمت های پایانی  مجموعه و به طول انجامیدن پایان بندی آن، در زمان پخش اثر، نارضایتی هایی را از سوی تماشاگران به همراه داشت، اما در نهایت تعداد طرفداران مجموعه که در نیمه راه تماشای آن را رها کردند، زیاد نبود. دیگر مجموعه های مقدم تا پیش از «نرگس»، نتوانستند محبوبیت بالایی به دست آورند، اما «نرگس» به دلیل نوع متفاوت پخش و داستان پرتب و تاب آن، افقی تازه پیش روی برنامه سازان گشود.

در روزهایی که اخباری مبنی بر پخش هرشبی این مجموعه غیرکمدی منتشر شده بود، کمتر کسی تصور میکرد مجموعه تازه مقدم بتواند به محبوبیتی مشابه محبوبیت مجموعه های کمدی شبانه دست پیدا کند، اما این اتفاق رخ داد. استقبال گسترده از «نرگس»، گزینه ای به عنوان مجموعه شبانه غیرکمدی را برای برنامه سازان بیش از گذشته جدی کرد.

تا اینکه مقدم بار دیگر در این زمینه فعالیت کرد و «رستگاران» را در این فضا ساخت، اما نوروز امسال اثری متفاوت از مقدم نسبت به دیگر ساختههایش روی آنتن رفت. او مجموعه کمدی «چاردیواری» را کارگردانی کرد که اتفاقاً جزو مجموعه های محبوب نوروز امسال بود.

این کارگردان، به تازگی مجموعه تازه ای را راهی آنتن کرده است. «زیر هشت»، با حضور بازیگران شناخته شده ای چون آتیلا پسیانی، امیر جعفری و پانته آ بهرام، داستان مرد جوانی است که می‌ خواهد یک شبه به همه چیز برسد، به همین خاطر دست به سرقت می ‌زند و با رفتنش به زندان، دید تازه ‌‌ای به زندگی پیدا می ‌کند و اتفاقات متفاوتی برایش رخ می دهد.

محبوبیت مجموعه های ملودرام شبانه این روزها و در شرایطی که دیگر نه مهران مدیری و نه رضا عطاران و نه مهران غفوریان کمدی های شبانه می سازند، بیش از هر زمانی خودنمایی می کند. نتیجه همین محبوبیت، پخش همزمان دو مجموعه شبانه ملودرام از دو شبکه مختلف است؛ «فاصله ها» به کارگردانی حسین سهیلیزاده از نهم تیر ماه روی آنتن شبکه سوم سیما رفته و «زیر هشت» ساخته سیروس مقدم بیستم تیر ماه برای نخستین بار از شبکه اول پخش شد.

فیلمنامه این کار را سعید نعمت الله نوشته و اسفند ماه زمانی که مقدم از ساخت مجموعه نوروزی «چاردیواری» فارغ شده بود، ساخت این کار آغاز و در گام اول امیر جعفری را به عنوان بازیگر نقش اصلی مرد مجموعه برگزیده شد.

مقدم خود، این کار را اثری در ژانر تلخ اجتماعی می داند. او تصویربرداری این کار را از اوایل اسفند ماه سال 1388 آغاز کرد و اکنون در نیمه دوم تیرماه 1389، مجموعه جدید این کارگردان آماده پخش شده است. «زیر هشت» هر شب ساعت 22:15 روی آنتن شبکه اول سیما می رود. کامران تفتی، کتایون امیرابراهیمی، آرش مجیدی، مریم بوبانی و آناهیتا افشار دیگر بازیگران این مجموعه اند. «زیر هشت» با توجه به داستان و بازیگران حاضر در آن به نظر میرسد جزو مجموعه های خبرساز سیروس مقدم باشد.

فاصله ها

تماشاگران مجموعه های تلویزیون، همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی، شاهد پخش مجموعه تازه ای از حسین سهیلی زاده بودند؛ مجموعهای که به نظر می رسد تب مسابقات فوتبال چندان فرصت مطرح شدن به آن نداد.

«فاصله‌ها» از چهارشنبه نهم تیر هر شب، به جز شب‌هایی که مسابقات جام جهانی پخش می شد، ساعت 23 روی آنتن شبکه سوم سیما رفت. این مجموعه 50 قسمتی، داستان محسن و پسرش سعید است که بر سر مسائل روزمره اختلاف فراوان دارند و این اختلاف تا جایی پیش می‌ رود که سعید، تصمیم می ‌گیرد از خانه فرار کند. سهیلی زاده در این مجموعه، به بهانه قصه اصلی سراغ روایت مشکلات نسل نوجوان و درگیری های آنان با خانواده رفته است.

دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی، حسن جوهرچی، شاهرخ استخری، مریم کاویانی، بهاره افشاری، نیما شاهرخ شاهی، رضا توکلی، احمد قاسمی، پندار اکبری، روشنک گرامی و آزاده مهدی ‌زاده بازیگران این مجموعه هستند. موسیقی متن و تیتراژ «فاصله ها» را آرمان موسی‌ پور ساخته و علی لهراسبی ترانه آن را خوانده است. سهیلی زاده به عنوان کارگردان دو مجموعه «دلنوازان» و «ترانه مادری» شناخته می شود؛ کارگردانی که در مجموعه هایش، به کارهای اجتماعی و آسیب شناسانه در مورد نسل نوجوان گرایش دارد.


منبع: خبرآنلاین

 تنظیم از گروه هنر تبیان