تبیان، دستیار زندگی
حسن كامرانی‌فر گفت: هنوز تصمیم‌ نگرفته‌ام كه به داوری ادامه بدهم یا نه ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کامرانی فر: هنوز تصمیم نگرفته ام

کامرانی فر نماینده ایران در جام جهانی 2010

حسن كامرانی‌فر گفت: هنوز تصمیم‌ نگرفته‌ام كه به داوری ادامه بدهم یا نه!

كمك داور بین‌المللی فوتبال ایران كه در جام‌جهانی 2010 حضور داشت در  خصوص حضورش در جام جهانی فوتبال تصریح کرد: در جام جهانی شرایطی پیش آمد كه در نبود تیم ملی فوتبال ایران یك كمك‌ داور تنها نماینده فوتبال كشور باشد و خوشحالم كه نام ایران بر سر زبان‌ها افتاد. پس از اولین قضاوتم در دیدار تیم‌های فرانسه و مكزیك تبلیغات خوبی برای ایران شد و در طول جام سعی كردم نماینده خوبی برای كشورم باشم.

وی ادامه داد: نزدیك 20 سال است كه وارد داوری شده‌ام و اكنون توانسته‌ام به بالاترین آرزوی هر داوری یعنی حضور در جام جهانی برسم و خوشحالم كه عملكردم در جام جهانی باعث رضایت مسوولان فدراسیون جهانی فوتبال بود كه این مساله به حضورم در جام‌های جهانی بعدی كمك خواهد كرد، ضمن اینكه دیگر نگاه‌ها به داوری ایران و آسیا تغییر كرده است.

** برای رسیدن به جام جهانی خیلی چیزها را از دست دادم

كمك‌داور بین‌المللی ایران درخصوص آینده حرفه‌ای‌اش به ایسنا گفت: در حال بررسی این موضوع هستم كه داوری را رها كنم و به زندگی شخصی‌ام بپردازم یا اینكه به این كار ادامه بدهم و هنوز تصمیم مشخصی‌ نگرفته‌ام، برای رسیدن به جام جهانی كه بزرگترین هدفم بوده است خیلی چیزها را از دست داده‌ام و با اینكه شرایط همواری برای ادامه داوری به صورت حرفه‌ای دارم اما شاید به دلیل مسائل شخصی داوری را رها كردم.

وی افزود: چهار یا پنج سال پیش كه در اوج بودم از لیست كمك‌داوران بین‌المللی ایران خارج شدم و این مساله فشار روانی سنگینی به من وارد كرد اما، عاملی شد تا تلاشم را بیشتر كنم و امروز به شرایط خوبی رسیده‌ام اما برای تصمیم‌گیری در خصوص آینده نیاز به زمان دارم و به زودی تصمیم نهایی‌ام را خواهم گرفت.

تمام تیم‌های داوری به مدت سه سال در كنار هم بودند اما تیم من تنها پنج ماه كنار هم بود و ما تنها سه بازی لیگ قهرمانان آسیا را در كنار هم قضاوت كردیم

وی ادامه داد: در حال حاضر 37 سال سن دارم و تا 45 سالگی می‌توانم به داوری ادامه دهم. برای اینكه به مراحل بالای داوری دست یابم باید تلاشم را بیشتر كنم و وقت بیشتری برای داوری بگذارم. رسیدن به جام جهانی برای داوران كار بسیار سختی است و رقابت شدیدی برای رسیدن به مراحل بالای این جام وجود دارد.

كامرانی‌فر در خصوص شرایط داوری‌ها در جام جهانی تصریح كرد: كمیته داوران فدراسیون جهانی فوتبال برنامه‌ریزی خوبی برای آمادگی داوران انجام داده بود كه طی یك برنامه سه ساله داوران انتخاب و در جام‌های متعدد مورد بررسی قرار گرفتند و در طول برگزاری مسابقات نیز برنامه‌ریزی خوبی برای داوران انجام شده بود و آن‎ها همه روزه در برنامه‌های تمرینی و كلاس‌های تئوری داوری شركت‌ می‌كردند و بهترین مدرسان فیفا آخرین اطلاعات و تجربیات داوری را به داوران منتقل می‌كردند.

وی افزود: در این جام تجربه قضاوت در دو بازی را داشتم و همچنین در دو بازی نیز به عنوان كمك‌داور ذخیره انتخاب شدم و چهار بازی را نیز از نزدیك تماشا كردم كه تمام این‌ها به مجموعه تجربیاتم اضافه كرد.

کامرانی فر

** تجربه تیمی ما پایین بود

كامرانی‌فر تیم داوری خود را یكی از تیم‌های موفق جام دانست و تصریح كرد: تمام تیم‌های داوری به مدت سه سال در كنار هم بودند اما تیم من تنها پنج ماه كنار هم بود و ما تنها سه بازی لیگ قهرمانان آسیا را در كنار هم قضاوت كردیم و در رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا نیز یك كمك‌داور عربستانی در كنار ما بود به همین دلیل تجربه تیمی ما پایین بود و تا قبل از بازی‌های جام جهانی تجربه قضاوت در رقابت‌های فیفا را نداشتیم اما خوشحالم كه تیم ما عملكرد بسیار خوبی داشت و در جام جهانی سربلند بود.

** بازهم حاضرم كنار "الغمدی" قضاوت كنم

وی افزود: خلیل الغمدی داور بسیار خوبی است و هیچ وقت به این مساله فكر نمی‌كنم كه اگر با یك داور دیگر بودم به مراحل بالاتر جام می‌رسیدم. من شرایط او را قبول كردم و هنوز هم حاضرم در كنار او قضاوت كنم. ما در این تیم دوستان بسیار خوبی بودیم و به یكدیگر كمك می‌كردیم تا تیم ما بتواند به مراحل بالاتر راه پیدا كند و تمام اعضای تیم برای موفقیت تلاش می‌كردند اما فیفا پس از قضاوت در دو بازی صلاح دانست كه دیگر از ما استفاده نكند.

** الغمدی، بازهم انتخابم بود اگر...

وی در پاسخ به این سوال كه در جام جهانی 2010 به قضاوت در كدام تیم داوری علاقمند بوده است، به ایسنا گفت: اگر قرار بود خودم تیم داوری‌ام را انتخاب می‌كردم باز هم الغمدی را انتخاب می‌كردم و دوباره با او در جام جهانی شركت می‌كردم. الغمدی داور بسیار خوبی است و آینده روشنی خواهد داشت.

بهترین خاطره‌ام در جام جهانی قضاوت در بازی فرانسه و مكزیك بود كه در آن بازی تصمیمی گرفتم كه اگر بخواهند بهترین تصمیم یك كمك‌داور در جام جهانی را معرفی كنند تصمیم من در ادامه دادن بازی بر روی گل اول تیم مكزیك بود و آن صحنه خاطره‌انگیزترین صحنه جام جهانی برای من بود،

** در كل جام، داوران عملكرد خوبی داشتند

كمك‌داور بین‌المللی ایران در خصوص اشتباهات داوری در جام جهانی تصریح كرد: كمیته داوران فیفا تلاش بسیاری برای بالا بردن سطح داوری‌های جام انجام داد و با برگزاری كلاس‌های متعدد بهترین داورها را انتخاب كرد و در كل جام داوران عملكرد خوبی داشتند اما چند اتفاق خاص باعث شد كه نگاه‌ها به داوری عوض شود.

** تكنولوژی از جذابیت فوتبال می‌كاهد

وی در خصوص درخواست تیم‌ها برای ورود تكنولوژی به داوری فوتبال خاطرنشان كرد: اگر تكنولوژی تنها در تشخیص ورود توپ به درون دروازه استفاده شود می‌تواند به داوری‌ها كمك كند اما اگر بخواهیم مانند بعضی رشته‌های دیگر از تكنولوژی در تمام مسایل داوری استفاده كنیم از جذابیت فوتبال كاسته خواهد شد.

** هیچ‌گاه به دنبال قضاوت در بازی‌های بزرگ نباشیم

كامرانی‌فر در پاسخ به این سوال كه به قضاوت در كدام بازی جام علاقمند بوده است، به ایسنا گفت: یك داور حرفه‌ای هیچ‌گاه به چنین مسائلی فكر نمی‌كند و اگر دوست داشته باشد كه بازی خاصی را قضاوت كند و آن بازی را به او ندهند در عملكردش دچار مشكل خواهد شد و یكی از شرایط موفقیت این است كه هیچ‌گاه به دنبال قضاوت در بازی‌های بزرگ نباشیم.

وی افزود: من در حال حاضر از نگاه یك داور مسابقات فوتبال را می‌بینم و شاید مانند تماشاچیان فوتبال خود فوتبال برایم جذابیت نداشته باشد و این نحوه داوری‌هاست كه مورد توجه من است و جذابیت مسابقات فوتبال برای من در داوری آن است و در این جام هم به دنبال قضاوت در هیچ بازی خاصی نبودم.

وی در خصوص الگویش در داوری اظهار داشت: تمام حركات خوب داوران برای من الگوست و تعداد داوران بزرگی كه به آن‎ها علاقه دارم بسیار زیاد است.

کامرانی فر کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی

** آفریقای جنوبی میزبانی فوق‌العاده‌ای داشت

كامرانی‌فر میزبانی آفریقای جنوبی در جام جهانی 2010 را موفقیت‌آمیز توصیف كرد و افزود: كشور آفریقای جنوبی میزبانی فوق‌العاده‌ای داشت. درست است كه شاید مانند بعضی كشورهای پیشرفته نتوانست از پس میزبانی بربیاید اما تلاش این كشور برای برگزاری مناسب جام قابل احترام است و من از نزدیك شاهد این بودم كه مسوولان برگزاری جام تلاش بسیار زیادی برای موفقیت داشتند و تلاش می‌كردند با رفتار مناسب خود كشور خود را كشوری پیشرفته و مهمان‌دوست معرفی كنند.

** داوران ایرانی با بزرگان دنیا اختلاف دارند

وی در خصوص تفاوت داوری ایران با داوری سطح اول دنیا به ایسنا گفت: در این جام جهانی داوران آسیایی موفق‌ترین داوران بودند و داوران ایران نیز جزو داوران رده اول آسیا قرار دارند و داوران ما می‌توانند با داوران سایر كشورها به راحتی رقابت كنند و ما در آینده شاهد حضور داوران خوب ایرانی در جام‌های جهانی خواهیم بود.

وی ادامه داد: داوران ما از لحاظ برنامه‌ریزی با داوران بزرگ دنیا اختلاف دارند به نحوی كه به طور مثال داور ژاپنی كه دیدار مهم تیم‌های برزیل و هلند را قضاوت كرد یك داور كاملا حرفه‌ای است به نحوی كه برنامه زندگی روزانه‌اش از پیش مشخص است و او هر روز صبح زیر نظر مربیانش برنامه تمرینی دارد و به صورت حرفه‌ای كار داوری را دنبال می‌كند و داوران ما نیز باید به سمت حرفه‌ای شدن بروند.

** در این رقابت‌ها همه چیز تعریف ‌شده بود

كامرانی‌فر با اشاره به عكس‌العمل تیم‌ها به اشتباهات داوری در جام جهانی خاطرنشان كرد: در این رقابت‌ها همه چیز تعریف‌ شده بود، اگر تیمی و یا سرمربی تیمی به داوری معترض بود تنها در مصاحبه مطبوعاتی پس از بازی اعتراض خود را بیان می‌كرد و در طول بازی اكثرا سعی می‌كردند رفتاری داشته باشند كه تیمشان به حاشیه نرود و رفتار خوبی از خود به نمایش می‌گذاشتند و بازیكنان تیم‌ها بدون هیچ اعتراضی تلاش می‌كردند با اعتراض نكردن از ورود تیمشان به حاشیه جلوگیری كنند كه این رفتار می‌تواند الگوی خوبی برای اهالی فوتبال ایران باشد.

** بهترین خاطره‌ام قضاوت فرانسه ـ مكزیك بود

نماینده كشورمان در جام جهانی فوتبال تصریح كرد: بهترین خاطره‌ام در جام جهانی قضاوت در بازی فرانسه و مكزیك بود كه در آن بازی تصمیمی گرفتم كه اگر بخواهند بهترین تصمیم یك كمك‌داور در جام جهانی را معرفی كنند تصمیم من در ادامه دادن بازی بر روی گل اول تیم مكزیك بود و آن صحنه خاطره‌انگیزترین صحنه جام جهانی برای من بود، ضمن اینكه نوع رفتار داوران با یكدیگر قابل تحسین بود به نحوی كه هنگامی كه یك داور پس از قضاوت در یك بازی به محل اقامت داوران باز می‌گشت و حتی اگر اشتباه كرده بود با استقبال خوب همكارانش مواجه می‌شد و در آن محل همه به یكدیگر كمك می‌كردند كه این رفتار داوران نیز جزو خاطره‌های خوبم از جام جهانی است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری