تبیان، دستیار زندگی
نوزدهمین دوره رقابت های جام جهانی با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید و دنیای فوتبال روزهای نسبتا آرامی را سپری می کند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال از سیاست جدا نیست

جام جهانی

نوزدهمین دوره رقابت های جام جهانی با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید و دنیای فوتبال روزهای نسبتا آرامی را سپری می کند؛ روزهایی که دست کم از پل، هشت پای پیشگو، خبری نیست چرا که او هم استعفا کرده است!

به نقل از مهر، اسپانیا در رقابت های جام جهانی امسال قهرمان شد و چقدر دیر، قهرمانی ماتادورها از راه رسید. آنها که فوتبالی درخور شان بازی می کنند که البته در این دوره از رقابت ها، نان استمرار و موفقیت بارسلونا که بدنه اصلی تیم آنها بود را خوردند.

نوزدهمین دوره رقابت های جام جهانی ده ها و صدها نکته داشت که از نگاه بینندگان پنهان نماند اما بیان گوشه ای از این نکات، حتی برای سرگرمی که اساسا هدف فوتبال سرگرم سازی جهانیان است، بد نیست.

کاتالانی ها از هر فرصتی استفاده می کنند تا استقلال خود را به رخ بکشند. آنها که در تیم ملی اسپانیا کم شمار هم نیستند ، پرچم خود را پیش چشم دوربین های تلویزیونی به اهتزار درآوردند. آنگلا مرکل هم وقتی آلمان به انگلیس گل می زد اگر از همتایان انگلیسی خود خجالت نمی کشید چه بسا حرکات موزون هم انجام می داد و البته نیکلا سارکوزی و گودلاک جاناتان ، روسای جمهور فرانسه و نیجریه هم از اینکه تیم هایشان افتضاح به بار آوردند ، رفتارهای مداخله جویانه ای از خود بروز دادند تا آنجا که فیفا آنها را تهدید به تعلیق از فوتبال کرد.

هشت پایی به وسعت کره خاکی

قبل از اینکه پای «پل» به میان بیاید، معروف ترین هشت پای جهان، همانی بود که زیردریایی کاپیتان «نمو» - ناتیلوس - در 20 هزار فرسنگ زیر دریا را در میان بازوان بلند خود گرفت. اما افسانه گذشته را به کنار بگذاریم و به نوع جدید آن فکر کنیم. پل، تمام نتایج رقابت های جام جهانی را درست پیش بینی کرد تا آنجا که حالا خیلی ها کمر به قتل این پیشگوترین موجود کره خاکی بسته اند البته قضیه را چندان جدی نگیرید.

دیوار برلین تا قبل از فروپاشی، مشتی سیمان و آجر بود اما حالا هر قطعه اش، گرانبهاست. احتمالا حالا هم عده ای می خواهند با این هشت پای نگون بخت ، سوپ خوشمزه ای طبخ کنند؛ سوپی با طعم فوتبال. سوپی که آنها را بر سر زبان ها بیندازد.

رونالدو در اماکن خاص

آفریقای جنوبی جای ستاره ها نبود. از ناکامی لیونل مسی و وین رونی زیاد گفته اند. بدتر اینکه کریستیانو رونالدو که این روزها پدر هم شده در آفریقای جنوبی گم شد. البته با پیگیری های پلیس غائله خاتمه یافت چرا که این ستاره کاغذی به سالن زیبایی رفته بود تا شاید دست کم اگر توفیقی در ارائه بازی نداشت، مدل موی خوبی داشته باشد.

گل های به ثمر رسیده

با یک گل هم بهار می آید

اسپانیا در این دوره از رقابت ها در حالی به عنوان قهرمانی رسید که در 7 بازی 8 گل به ثمر رساند. پرتغال تنها در دیدار با کره شمالی 7 گل به ثمر رساند اما زود با جام وداع کرد. اسپانیا چهار بازی خود در رقابت های جام جهانی را تنها با یک گل پیروز شد از جمله دیدار نهایی مقابل هلند را. آلمانی ها در این دوره از رقابت ها، بیشترین گل را به ثمر رساندند اما در نهایت دستشان از جام کوتاه ماند.

دلتنگی های خسوس ناواس

«خسوس ناواس» بازیکن میانی اسپانیا در سویل متولد شده و در سویا بازی می کند. او که از غم دلتنگی وطن به طرز بیماری گونه ای رنج می برد ، در دیدار با هلند به زمین آمد و خوب هم بازی کرد اما کلا «در زندگی زخم هایی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا می خورد و می تراشد». ناواس هم با این مشکل که مشکل کوچکی هم نیست دست و پنجه نرم می کند.

فوتبالی از نوع فیلیپ لام

«فاکس اسپورتس» نوشت فیلیپ لام کامل ترین مدافع پوششی فوتبال جهان است. کسی که از مهارت های دفاعی بالایی برخوردار است و به وقت حمله هم بخوبی به نفرات تهاجمی اضافه می شود. این بازیکن ریزنقش توانایی بالایی هم در تکل کردن دارد. فن در ویل، مایکون، راموس، چا دو ری و ناگاتومو هم در این پست، خوب هستند. کسانی که مهارت های تهاجمی را با انضباط دفاعی درهم آمیخته اند.

اشتباهات داوری تاثیرگذار بود

مسئولان برگزارکننده رقابت های جام جهانی و بویژه کمیته داوران این فدراسیون بین المللی، یک فرق ویژه با مسعود عنایت، رئیس کمیته داوران ایران داشتند. آنها با اشتباهات فاحش داوری که در این دوره از رقابت ها روی داد ، پذیرفتند که باید امر قضاوت را به فناوری روز مجهز کنند. البته عنایت همواره وقتی اشتباهی بزرگ از داوران کشورمان سر می زند ، می گوید:«البته اشتباه داوری، تاثیرگذار نبود».نتیجه: ازبکستان روشن ایرماتف را در نیمه نهایی جام جهانی دارد و ما باید از حضور کامرانی فر در مرحله دوم بازی ها به عنوان کمک داور ذخیره خوشحال باشیم.

فیلیپ لام

آزادی بیان در بالاترین شکل ممکن

در این دوره از رقابت های جام جهانی، آزادی بیان را در بالاترین شکل ممکن دیدیم. فیلیپ لام در طول برگزاری جام جهانی اعلام کرد حاضر نیست بازوبند کاپیتانی تیم ملی آلمان را به بالاک بازگرداند و یواخیم لو ، سرمربی تیم، هم گفت این بازیکن نظرش را گفته است. یوهان کرایف هم پیش از دیدار هلند - اسپانیا، به طور تلویحی ابراز امیدواری کرد اسپانیایی ها قهرمان شوند و بعد از بازی هم حسابی از نحوه بازی هلندی ها انتقاد کرد. البته این روزها از بازیکن پیشین فوتبال هلند به عنوان یک خودفروخته در کشور هلند یاد نمی شود.

فوتبال به جای گاوبازی

گروه های حمایت از حقوق حیوانات از مدت ها پیش، در راستای وراندازی گاوبازی در اسپانیا اقداماتی را انجام داده اند و گویا جریانات ورزشی هم به گونه ای پیش می رود تا این ورزش باستانی اسپانیایی ها یعنی گاوبازی یا بهتر بگوییم «گاوکشی» رو به زوال بگذارد. باشد که فوتبال برای همیشه جای ورزش های وحشیانه ای چون گاوبازی را بگیرد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری