تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل با مکانیزم پرتاب آشنا شدیم و در این قسمت می خواهیم با مکانیزم هدایت موشک آشنا شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکانیزم هدایت موشک ها

در قسمت قبل با مکانیزم پرتاب آشنا شدیم و در این قسمت می خواهیم با مکانیزم هدایت موشک آشنا شویم.

موشک

موشکها از نظر هدایت به سه دسته به شرح زیر تقسیم می شوند:

1. موشکهای آزاد (راکت)

راکت، نوعی از موشک است که فاقد سیستم هدایت جهت تصحیح مسیر می باشد و بعد از پرتاب، مسیر خود را بدون تغییرات می پیماید و قابل کنترل نیست. لذا قبل از پرتاب باید کاملاً دقیق نشانه گیری شود. از آنجا که راکتهای مورد استفاده در ارتش حاوی مواد انفجاری در قسمت کلاهک است، لذا وسیله ی نقلیه (VEHICLE) نیز نامیده می شود.

2. موشکهای بالستیکی

موشکهای بالستیکی در قسمت اولیه ی مسیر که موتور آن روشن می باشد، قابل کنترل است و تصحیح و تغییر مسیر تنها در این مرحله که زمان اوجگیری و صعود است، امکان ذیر می باشد. وقتی موتور خاموش می شود، موشک به مرحله خود پرتابی (SELF PROPELLED) رسیده و مرحله ی دوم شروع می شود. در این مرحله موشک در مسیر بالستیکی قرار گرفته و بقیه ی راه را به صورت طبیعی برابر اصول دینامیک می پیماید.

3. موشکهای هدایت شونده

موشکهای هدایت شوند در تمام طول مسیر (از محل پرتاب تا هدف) قابل هدایت است، سیستم هدایت در این موشکها تا رسیدن به هدف فعال می باشد. در فاصله ی زیاد موشکهای برد بلند دارای سه نوع هدایت برای بخش اول پرواز، بخش میانی و بخش انتهایی دارند. گاهی اوقات حتی در یک فاصله دارای دو نوع هدایت هستند که به منظور تأمین دقت بیشتر است.

مسیر حرکت موشک بالستیکپرتابه آزاد

برد

اساس تقسیم در این طبقه بندی، برد موشک (RANGE) یا مسافتی است که موشک در نهایت طی می نماید. به طور معمول، برد موشک را با ناتیکال مایل (NATICAL MILE) که معادل 852/1 کیلومتر یا 6080 فوت است، اندازه می گیرند. براین اساس، موشکهای با برد کمتر از 300 ناتیکال مایل (556 کیلومتر) به موشکهای برد کوتاه و موشکهای برد متوسط و موشکهای بالاتر از برد 5000 ناتیکال مایل (9266 کیلومتر) به موشکهای دوربرد یا قاره پیما  نامگذاری می شوند. کلمه ی قاره پیما از این نظر است که این موشکها با برد پیش گفته می توانند مسافتی نظری جنوب آمریکا تا آفریقا را طی نمایند.

سرعت

موشکها از نظر سرعت، به دو قسمت موشکهای زیر صورت (SUBSONIC) و موشکهای مافوق صوت (SUPERSONIC) تقسیم می شوند.

سوخت

موشکها از نظر نوع سوختی که در موتور آنها به کار می رود، تقسیم بندی می شوند. از این لحاظ موشکها به طور عمده به دو نوع، موشکهای با سوخت جامد و موشکهای با سوخت مایع تقسیم می شوند. البته انواع دیگری نیز هستند که با نیروی محرکه ی ناشی از انرژی هسته ای یا سوخت گازی حرکت می نمایند؛ این گروه بیشتر شامل موشکهای غیرنظامی می باشند.

سرجنگی (کلاهک)

موشکها از نظر کلاهک به دو نوع هسته یای (NUCLEAR WARHEAD) و غیرهسته ای یا معمولی (CONVENTIONAL _WARHEAD) تقسیم می شوند.

تعداد پیشران (موتور)

موشکها با توجه به تعداد پیشرانهای مورد استفاده به انواع موشکهای با پیشران یک مرحله ای (SINGLE_STAGE) و چند مرحله ای (MULTI STAGE) تقسیم می شوند.

تهیه کننده: محسن مرادی