تبیان، دستیار زندگی
لیقوان با تمام کوچکی اش، نام بزرگی است. روستایی که اگرچه همیشه با پنیرهای قالبی ایرانی تداعی می شود، اما اگر به عنوان یک گردشگر وارد آن شوید جاذبه های بیشتری را می بینید که تمام ذهنیت تان را از این روستا، تغییر می دهد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به دره پنیر!

لیقوان


لیقوان با تمام کوچکی اش، نام بزرگی است. روستایی که اگرچه همیشه با پنیرهای قالبی ایرانی تداعی می شود، اما اگر به عنوان یک گردشگر وارد آن شوید جاذبه های بیشتری را می بینید که تمام ذهنیت تان را از این روستا، تغییر می دهد! طبیعت زیبای لیقوان آنقدر غافلگیر کننده است که ممکن است مجبور شوید هر چند دقیقه یک بار به خودتان یادآوری کنید که خواب نمی بینید و اینجا گوشه ای از خاک سرزمین خودتان است!


دره سبز لیقوان با آب و هوای کوهستانی و خنک و آب گرم معروفی که دارد، مهم ترین بهانه ای است که باعث شده به این منطقه لقب دره بهشت را بدهند. آب گرم لیقوان که از تغییرات زیرزمینی و بقایای اتش فشان خاموش کوه های سهند به وجود آمده است فرصت خوبی است تا تنی به آب بزنید. این آب گرم در 10 کیلومتری جنوب لیقوان و در قسمت شرق رودخانه لیقوان چای قرار گرفته که اگر بخواهید با پای پیاده مسیر رسیدن به آن را از راه رودخانه طی کنید، باید حدود 3ساعت در طبیعت وحشی و زیبای این منطقه قدم بزنید یا از طریق جاده ای که از روستای سفیده وان (اسپرخون) می گذرد با اتومبیل راهی آب گرم شوید که چیزی کمتر از نیم ساعت زمان می برد.

لیقوان

مساحت استخر این آب گرم در حدود 30مترمربع است و ارتفاع آب آن 2 متر. با این حال اگر ترجیح می دهید به جای آب گرم، تن به آب های خنک بسپارید، رودخانه لیقوان این فرصت را برای شما فراهم می کند.

این رودخانه از دامنه های شمالی رشته كوه سهند سرچشمه می گیرد و چشمه سارهای زیادی از دره های شرقی و غربی لیقوان به آن می پیوندند و رودخانه پر آبی را تشكیل می دهند.

جریان رودخانه از جنوب به شمال است و زمین های پایین دست لیقوان را آبیاری می كند. این رودخانه در دره نسبتا عمیقی نسبت به سطح روستای لیقوان جریان دارد و در آب خنك و گوارای آن ماهی های قزل آلا رشد می کنند.

تاریخ روستا

لیقوان

اما جاذبه های لیقوان به همین جا ختم نمی شود! در لیقوان آثار تاریخی زیادی به دست آمده که قدمت این روستاه را به دوران پس از میلاد و اوایل اسلام نسبت می دهد. گورستان قدیمی لیقوان و خانه اربابی (حاج احتشام الدوله) مهم ترین جاذبه های تاریخی این روستاه هستند که دیدنشان را به شما توصیه می کنیم.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که لیقوان تا به حال چندین بار تغییر نام داده است. قدیمی ها این روستا را وان می نامیدند اما به مرور زمان و با تغییر لهجه به لوان تبدیل شد و کمی بعدها لیقوان جای لوان را گرفت.

راه رسیدن

لیقوان

برای دیدن لیقوان باید به آذربایجان شرقی سفر کنید و در 36 کیلومتری جنوب تبریز این روستا را ببینید که در کنار رودخانه مهران رود و کوه های سر به فلک کشیده سهند جا خوش کرده است. جاده ارتباطی لیقوان- تبریز از مسیر «دروازه تهران» شهر تبریز شروع می شود و بعد از گذر از شهر باسمنج و روستاه های هروی (هربی) بیروق (بره) به روستای لیقوان می رسد. یادتان باشد که دره لیقوان بین تمام دره های استان آذربایجان شرقی تنها جایی است كه امكان ارائه خدمات و پذیرایی از مسافران را دارد.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد