تبیان، دستیار زندگی
ساعت عاشقی 7 - فقط توای که عزیز منی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساعت عاشقی

شرحی بر دعای کمیل

فقط تویی که عزیز منی

ساعت عاشقی، مجموعه‌ای است که شبهای جمعه، به وقت چشمهای خیس شما، به حوالی دلهای تنگتان خواهد آمد.

ساعت عاشقی شما را از خیابان تا نخلستان خواهد برد برای فریادی که در گلویتان بغضیده است.

ساعت عاشقی، لحظه‌‌ای است برای شرح ناله‌های سینه‌ای شرحه شرحه از فراق.

ساعت عاشقی، دمی است برای همدمی با کمیل، با علی!

قسمت هفتم -  فقط توای که عزیز منی

جرعه جرعه داریم کمیل را نوش می‌کنیم و تا کنون جامهای «اَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء » و «وَخَضَعَ لَهَا كُلُّ شَىْء وَذَلَّ لَهَا كُلُّ شَىْء » و « وَبِجَبَرُوتِكَ الَّتِى غَلَبْتَ بِهَا كُلَّ شَىْء» را سر کشیده‌ایم. و اکنون وقت مستی به ساغر « وَبِعِزَّتِكَ الَّتِى لاَیَقُومُ لَهَا شَىْءٌ » است، بفرمایید:

« وَبِعِزَّتِكَ الَّتِى لاَیَقُومُ لَهَا شَىْءٌ »

« و از تو درخوست مى كنم به عزّتت كه چیزى در برابر آن نایستد و تاب و توان نیاورد».

وجود مقدسى كه همه چیز را با قدرتش آفریده و با رحمتش فرا گرفته و همه چیز با تمام وجودشان نشان مى دهند كه در برابر قدرت او خاكسار و فروتن و خوارند و با جباریت خود تمام كمبودها و نواقص همه چیز را جبران كرده است ، چه جاى این كه چیزى در هر هویت و حیثیتى باشد ، در برابر عزّت ، توانایى و اقتدارش ایستادگى كند ؟

وجود یك شىء با همه‌ى تركیبات وجودیش ، از آسمانها و زمین گرفته تا آنچه بین آسمانها و زمین است ، از موجودات غیبى گرفته تا آنچه در مملكت شهود است ، پرتوى بسیار بسیار اندك از عزّت و توانمندى اوست ، و نسبت به حضرت او جز سایه و نمایشى ضعیف از وجود نیست ; پس چگونه تاب ایستادگى در برابر عزت ازلى و ابدى و توانایى بى نهایت بیاورد .

« عزّت » ، كه به معناى توانایى و قدرت است ، در همه ى موجودات ، شعاعى سوسو زنان از عزت و توانایى اوست . شعاع جرقه‌ى ناچیز و بى مقدار كجا ، و نور بى نهایت و ازلى و ابدى كجا ! «فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعاً».1

آرى ، بر اساس آیات قرآن عزیز ، همه‌ى عزّت از اوست. به هر كس بخواهد به اندازه ى لیاقتش عزت مى دهد و هر كس را اراده نداشته باشد عزت نمى بخشد و عزتِ داده شده را از هر كس بخواهد باز مى ستاند. پس عزیز مستقلى برابر او وجود ندارد و كسى را یاراى ایستادگى در برابر عزت او نیست . او تواناى شكست ناپذیر و غالب غیرمغلوب است.

گروه دین و اندیشه تبیان


1 ـ فاطر : 10

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.