تبیان، دستیار زندگی
این صفت رذیله آنقدر پلیدانه است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که مظهر لطف و رحمت خداست، با کسانی که دامنشان آلوده به این گناه است، به شدیدترین شکل برخورد می کردند. گزارش های زیر نمونه ای از برخورد پیامبر با این گونه افراد است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم چرانی از حجره نبوت

چشم چرانی

چشم چرانی و نگاه به نامحرم, گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی است. نگاه های آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه، انحراف و گناه مبتلا می كند. این صفت رذیله آنقدر پلیدانه است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که مظهر لطف و رحمت خداست، با کسانی که دامنشان آلوده به این گناه است، به شدیدترین شکل ممکن برخورد می کردند. گزارش های تاریخی زیر نمونه ای از برخورد پیامبر با این گونه افراد است:

1-حكم بن ابی العاص پدر مروان در عین آنكه مسلمان بود، مردی هرزه و چشم چران بود، روزی از لای درز در داخل حجره پیامبر (ص) نگاه كرد، پیامبر (ص) به قدری ناراحت شد، كه عصای خود را كه نوكی تیز داشت برداشت و او را تعقیب كرد، او فرار كرد و چون روباه گریخت. پیامبر (ص) فرمود: «اگر به او دست می یافتم چشمش را از كاسه بیرون می آوردم» سپس به دستور پیامبر (ص) او و پسرش مروان به طائف تبعید شدند، و تا عصر خلافت عثمان در تبعید بودند، سرانجام در عصر عثمان آزاد شدند و یكی از اعتراضات مسلمین به عثمان همین بود كه چرا تبعید شدگان پیامبر (ص) را به وطن بازگردانده است؟ و طبق روایت دیگر، حكم بن ابی العاص از پشت دیوار به خانه پیامبر (ص) چشم چرانی كرد، و پیامبر (ص) خواست او را با كمان هدف تیر قرار دهد كه او گریخت.1

2-طبق روایت امام صادق (ع)، به پیامبر (ص) خبر رسید كه دو نفر به نام هیت و ماتع در مدینه چشم چران و سبك سر هستند، و در میان مردان می نشینند، و با گفتن جوك های شهوت برانگیز از اوصاف زنان می گویند و خط قرمز حریم عفاف را می شكنند، پیامبر(ص) بی درنگ آنها را احضار كرد و پس از اخطار شدید، آنها را به محلی به نام العرایا كه در اطراف مدینه بود تبعید كرد، آنها فقط حق داشتند در روزهای جمعه برای خریداری غذا و لوازم زندگی به مدینه آمده، سپس به تبعیدگاه بازگردند.2

3-در مدینه چند نفر كه روح بیمار و هوس انگیز داشتند و با شایعه پراكنی، به حریم عفاف تجاوز می كردند، مورد اخطار شدید پیامبر (ص) قرار گرفتند و در صف منافقان قلمداد شدند، و این اخطار با نزول آیه ای بعد از نزول آیه حجاب (آیه 59 سوره احزاب) مسلمانان را بر ضد آنان شوراند، و آن آیه این بود: «اگر منافقین و آنها كه در دل هایشان بیماری است (و با هوس های خود می خواهند به عفت جامعه آسیب برسانند) و نیز دروغ پردازان و شایعه پراكنان، اگر از كارشان دست برندارند تو را (ای پیامبر) بر ضدشان می شورانیم، آن گاه جز زمان كوتاهی نمی توانند در این شهر بمانند.»(احزاب/60)

نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی

تنظیم: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان


1-سفینه البحار، ج 1، ص 392 (واژه حكم).

2-اقتباس از بحار، ج 22، ص 88.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.