تبیان، دستیار زندگی
رسانه ملی در برنامه های رادیو و تلویزیونی خود یك دوره كامل استفاده صحیح از شبكه های ماهواره ای را به مردم آموزش دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله حائری و نسبت رئیس دولت با مشایی

حائری شیرازی

آیت الله حائری شیرازی -استاد اخلاق- از افراد و جریان‌هایی كه تلاش دارند دیدگاه‌ها و نظرات احمدی نژاد را به رحیم مشایی نسبت دهند انتقاد كرد.

امام جمعه سابق شیراز كه چند ماهی است چهارشنبه های هر هفته در جلسه هیات دولت به طرح مباحث اخلاقی می پردازد در گفت‎وگو با تازه ترین شماره هفته نامه سروش به دفاع از دیدگاههای فرهنگی محمود احمدی نژاد و مخصوصا نحوه برخورد با بدحجابی پرداخته و نظرات متفاوتی را در مورد ممنوعیت استفاده از ماهواره مطرح كرده است.

وی گفت: آن هایی كه می گویند حرف هایی كه آقای احمدی نژاد می زند حرف های مشایی بوده و ایشان دست‏آموز رئیس دفترش می باشد به رئیس جمهور تهمت و افترا می زنند.

حائری شیرازی در این گفت‎وگو با تشریح دیدگاه های احمدی نژاد درباره مسائل فرهنگی و به‎ویژه نحوه برخورد با بدحجابی گفت:این ها حرف ها و اعتقادات خود آقای احمدی نژاد است.

انتقاد چند هفته قبل محمود احمدی نژاد از برخورد نیروی انتظامی با زنان بدحجاب، با واكنش برخی علما و بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا مواجه شده و بعضی روزنامه های اصولگرا دیدگاه های رئیس جمهور در این زمینه را به اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر وی نسبت داده اند.

آقای احمدی‌نژاد مخالف برخورد نیست، مخالف برخورد غلط است، اینكه نیروی انتظامی زنی را بگیرد و بعد یك خیابان در حمایت از آن زن در برابر نیروی انتظامی بایستند، این غلط است. آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد بدحجاب را مظلوم نكنیم تا با مظلوم‌نمایی برنده شود

آیت الله حائری شیرازی با انتقاد از این واكنش ها گفت: آقای احمدی نژاد مخالف برخوردهای غلطی است كه به‎جای ترویج حجاب موجب مظلوم نمایی زنان بدحجاب و بدبینی مردم نسبت به نیروی انتظامی می شود.

"آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد به همان درسی كه علما به او داده‌اند عمل كند. مگر نمی گویند در امر به معروف و نهی از منكر باید احتمال اثر داد؟ این درس خودشان است. او كه غریبه نیست.

همین‌هایی كه ما (روحانیون) می‌گوییم، ایشان هم یاد گرفته‌ است. منتها به ما (روحانیون) هیچ چیز نمی‌گویند ولی به این بنده خدا انتقاد می‌كنند. "

وی تاكید كرد: آقای احمدی‌نژاد مخالف برخورد نیست، مخالف برخورد غلط است، اینكه نیروی انتظامی زنی را بگیرد و بعد یك خیابان در حمایت از آن زن در برابر نیروی انتظامی بایستند، این غلط است. آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد بدحجاب را مظلوم نكنیم تا با مظلوم‌نمایی برنده شود.

"ما (نیروی انتظامی) می‌آییم با یك زن بدحجاب برخورد بد می‌كنیم و با حالت رقت‌باری با او رفتار می‌كنیم تا مردم كه شاهد ماجرا هستند، متأثر شوند و ما را هو كنند و بعد آن‌ها به ما بخندند.

رئیس‌جمهوری با این كار مخالف است كه نیروی انتظامی هو شود، وگرنه كاری كه مردم با آن موافق باشند، آقای احمدی‌نژاد هم با آن موافق است. "

آیت‌الله حائری‌شیرازی:تربیت طلبه به شیوه دانشگاهی، خروجی نخواهد داشت

استاد اخلاق دولت افزود: آقای احمدی نژاد معتقد است برای امر به معروف و نهی از منكر، حمایت مردمی جزو ضروریات كار است و می‌گوید باید حمایت مردمی را برای اقداماتمان جلب كنیم.

وی با اشاره به این كه امام خمینی نیز این گونه رفتار می كرد گفت: امام (ره) پله‌پله مردم را با خود همراه كرد. او مرتب به مردم روحیه داد و با خود به جلو آورد. حجاب در دوره پهلوی رفته بود، اما با رفتار و اخلاق امام (ره) حجاب برگشت؛ با لطف و اكرام و احترام مردم.

حائری شیرازی در پاسخ به سؤالی درباره گلایه برخی علما از رفتارها و دیدگاه های احمدی نژاد در این زمینه، گفت: ارادت آقای احمدی‌نژاد به علما از ارادت بقیه به مراجع و علما خیلی بیشتر است. دوستشان دارد، اما علما را برای اینكه ازشان بهره‌مند شود مصرف نمی‌كند.

وی در عین حال گفت كه تفاوت هایی میان دیدگاه علما و دولت در این رابطه وجود دارد، اما نیت آن‌ها یكی است. "رئیس جمهور طرفدار عفاف و پاكدامنی است، اما می‌گوید برخی مسائل نباید نظامی شود. یعنی اینكه نباید با قدرت نظامی و انتظامی، امور شرعی را اجرا كنیم. آقای احمدی‌نژاد مخالف این نیست كه به خانم‌های بدحجابی كه خیلی بدلباس پوشیده، عطر فلان زده و خودنمایی می‌كنند تذكر داده شود، اما معتقدند كار فرهنگی باید در بخش فرهنگی انجام شود و كار نظامی در بخش نظامی. نباید با موضوع بدحجابی برخورد نظامی و انتظامی شود. "

استاد اخلاق دولت افزود: البته رئیس جمهور با برخورد نظامی با افرادی كه در مسئله حجاب خط‌ شكنی می‌كنند و به دنبال براندازی فرهنگی هستند ، و برای این كار حقوق می گیرند مخالف نیست.

مرحوم آقای بهشتی می‌گفت به آنچه شما منظورتان است، می‌گویند «مراد»، به آنچه مردم از صحبت‌های شما می‌فهمند، می‌گویند «مفهوم». اگر مردم از صحبت‌های مشایی چیز دیگری می‌فهمند او باید اصلاح كند

حائری شیرازی گفت: ما در اسلام «امر به واجب» داریم یا «امر به معروف»؟ «نهی از حرام» داریم یا «نهی از منكر»؟ پس قبل از اینكه نهی كنیم باید حرام را در نظر مردم منكر كرده باشیم تا بتوانیم آن را نهی كنیم. حرف آقای احمدی‌نژاد این است. مردم تارك از امر به معروف و نهی از منكر نیستند. ولی متاسفانه واجبات، معروفیت خود را از دست داده است؛ به‌گونه‌ای كه اگر كسی امر كند متأسفانه خودش را مسخره كرده است.

وی با بیان این كه احتمال دارد برخی صحبت های آقای احمدی نژاد را خوب درك نكرده باشند از برخی اصولگرایان منتقد دولت انتقاد كرد و گفت: [مشكل این است] كه می گویند رئیس جمهور در سیاست خارجی خوب می فهمد، با ذكاوت است و درست عمل می كند اما در مسائل داخلی حالی اش نمی شود.

حائری شیرازی با بیان این كه این ها همه نظرات خود آقای احمدی نژاد است و به مشایی ارتباطی ندارد گفت: بعضی می‌گویند و می‌نویسند كه كشور را در حال حاضر آقای مشایی دارد اداره می‌كند. این بزرگ‌نمایی است.

مشائی و احمدی نژاد

وی در عین حال به مشایی هم توصیه كرد كه كنترل شده تر صحبت كند: "من معتقدم او باید كنترل شده‌تر صحبت كند. بی‌غل و غش است. یك چیزی به ذهنش می‌رسد خوب است. نیت خوبی دارد، اما اگر مردم برداشت اشتباه می‌كنند باید مواظب باشد. مرحوم آقای بهشتی می‌گفت به آنچه شما منظورتان است، می‌گویند «مراد»، به آنچه مردم از صحبت‌های شما می‌فهمند، می‌گویند «مفهوم». اگر مردم از صحبت‌های مشایی چیز دیگری می‌فهمند او باید اصلاح كند. "

آیت الله حائری شیرازی همچنین در بخش دیگری از گفت‏وگو با سروش پیشنهاد كرد: رسانه ملی در برنامه های رادیو و تلویزیونی خود یك دوره كامل استفاده صحیح از شبكه های ماهواره ای را به مردم آموزش دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ماهواره هم ابزار رسانه‌ای است. می‌تواند محتوای آلوده داشته باشد، می‌تواند محتوای پاك، حكم ماهواره، حكم محتوای آن است.

حائری شیرازی افزود: "تكنولوژی، رسانه، تلویزیون و امثالهم مثل یك ظرف است كه در آن غذا می‌ریزند. قبل از اینكه ما در این ظرف غذای پاك و طیب بریزیم، دیگران پیش‌دستی كرده و غذای آلوده ریخته‌اند. ظرف چه گناهی دارد؟ ما در استفاده از ابزارها، پیش‌دستی نمی‌كنیم و عقب می‌مانیم، بعد می‌گوییم بو می‌دهد! می‌گویند طرف دستش به انگور نمی‌رسید می‌گفت ترش است. نه، این ابزارها بهترین نعمت‌ها است. ما با استفاده از این نعمت‌ها می‌توانیم خیلی بهتر به دین و بشریت خدمت كنیم.

وی در عین حال تاكید كرد: البته یك نكته مهم اینجا وجود دارد. مردم چون غذاهای مختلفی در دسترشان قرار می‌گیرد، هر كدام كه خوشمزه‌تر بود، آن را مصرف می‌كنند. یعنی اصالت سلامت به اصالت لذت تبدیل شده است. آن حرف گمراه‌كننده لذت‌بخشی می‌زند. این حرف هدایت‌كننده خسته‌كننده‌ای می‌زند.

رسانه ملی در برنامه های رادیو و تلویزیونی خود یك دوره كامل استفاده صحیح از شبكه های ماهواره ای را به مردم آموزش دهد

استاد اخلاق هیات دولت افزود: در مورد ماهواره،‌ غربی‌ها پیش‌دستی كرده‌اند و محصولات خود را وارد سیستم كرده‌اند، اما ما تنبلی كرده‌ایم و یا محصولاتمان هنری نیست. ارزشی هست اما هنری نیست. شما حرفی برای گفتن داشته باشید، فیلم هنری برای نمایش ارزش‌ها داشته باشید، آن‌ها از شما می‌قاپند. اما فیلم‌‌تان باید كیفیت داشته باشد. مگر اهل عالم می‌گویند اگر فیلم‌تان ضدارزش بود ما استفاده می‌كنیم؟ یعنی اگر محصول شما ارزشی باشد، زیبا هم باشد استفاده نمی‌كنند؟ اهل عالم لذت‌طلبند، زیباجویند. خوب، كدام فوتبال زیباست؟ فوتبال ما یا فوتبال برزیل؟ معلوم است كه فوتبال ما را نمی‌بینند. فوتبالی را تماشا می‌كنند كه زیبا باشد و حرفه‌ای.

وی خاطرنشان كرد:اگر ما اكنون بهترین و زیباترین فیلم‌ها و محصولات را در دنیا تولید می‌كردیم و از همه می‌پرسیدید آیا ماهواره باید باشد یا نباشد، پاسخ می‌دادند واجب است ماهواره داشته باشید، چون از طریق آن می‌توانستید بهترین محصول را ببینید.

پس مشكل ما، ماهواره نیست بلكه محتوای آن است كه بعضاً فاقد ارزش است كه البته این مشكل را هم بصیرت حل می‌كند. ما شاید بتوانیم بگوییم خرید و فروش و استفاده از ماهواره بد و ممنوع است و جلوی آن را هم بگیریم، اما فردا كه تكنولوژی باز هم پیشرفت كرد و آنتن‌های كوچك‌تر درست كردند كه از داخل ساختمان هم می‌شد همه دنیا را پوشش داد، باید دوباره بیاییم همه خانه‌ها را یكی‌یكی بگردیم، ببینیم چه كسی ماهواره دارد یا ندارد؟ اگر فردا بدون آنتن ممكن شد دریافت كنیم، چه می‌خواهید بكنید، ولو اینكه ماهواره هم ممنوع بشود و ممنوعیت آن لازم هم باشد، كافی نیست، چون تكنولوژی روبه‌پیشرفت است. البته تا وقتی كه این چنین نشده است كنترل هم بكنید بد نیست.

ما نمی‌گوییم ماهواره حرام است. ما می‌گوییم وضع فعلی ما خوب نیست، تولیدات ما خریدار ندارد. جاذبه ندارد. تولیدات ما هم مثل فوتبال ماست. در دنیا فوتبال ما رتبه هفتادم است، تولیدات فرهنگی و تلویزیونی و سینمایی‌‌مان هم هفتادم است.

منبع:تابناک

تنظیم:س.آقازاده