تبیان، دستیار زندگی
کتاب «القانون فی الطب» ابوعلی سینا، دانشمند و حکیم برجستۀ ایرانی برای نخستین بار بصورت کامل به زبان چینی ترجمه و منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چینی‌ها هم قانون را می‌خوانند‌

ابن‌سینا

کتاب «القانون فی الطب» ابوعلی سینا، دانشمند و حکیم برجستۀ ایرانی، برای نخستین بار بصورت کامل به زبان چینی ترجمه و منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین این کتاب توسط پروفسور «جو مینگ» از اساتید دانشکده داروسازی دانشگاه پزشکی پکن از زبان انگلیسی به زبان چینی ترجمه و در ماه ژوئن سال جاری 3000 نسخه چاپ و منتشر شده است.

این کتاب دارای چهار فصل به انضمام زندگینامه ابوعلی سینا و تصاویری از ترجمه های انگلیسی و آلمانی آن با سیصد و هفتاد و یک هزار کاراکتر چینی در 299 صفحه است.

باتوجه به این که در طول تاریخ مبادلات پزشکی و داروهای سنتی بین چین و ایران ادامه داشته است، کتاب قانون ابن سینا نیز در این کشور مشهور و مورد توجه دانشمندان و دانشکده های طب سنتی چین بوده و بخش هایی از این کتاب در مقاطع مختلف به این زبان ترجمه و منتشر شده است. ولی این برای نخستین بار است که متن کامل کتاب قانون ابن سینا به زبان چینی ترجمه و منتشر شده است.

باتوجه به این که در طول تاریخ مبادلات پزشکی و داروهای سنتی بین چین و ایران ادامه داشته است، کتاب قانون ابن سینا نیز در این کشور مشهور و مورد توجه دانشمندان و دانشکده های طب سنتی چین بوده است

قانون در طب یکی از کتابهای ابن سینا در زمینهٔ پزشکی‌است که نزدیک به هفتصد سال در مراکز علمی اروپا تدریس می‌شد.

کتاب قانون یک دایره المعارف پزشکی است که در آن تمام مبانی اصلی طب سنتی مورد بحث قرار گرفته‌است مانند: مبانی تشریح - آناتومی - مبانی علامت شناسی - سمیولوژی - داروشناسی وداروسازی و نسخه نویسی - فارماکولوژی و غیره.

کتاب قانون در سال ۱۳۶۰ توسط مرحوم شرفکندی از زبان عربی به زبان فارسی امروزی ترجمه شد و توسط انتشارات سروش منتشرگردید و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب قانون تا دو قرن پیش در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی مورد استفاده پزشکان بوده وبه اکثر زبانهای دنیا ترجمه شده‌است و بعد از انجیل بیشترین چاپ را داشته‌است.

افلاطون مغز و قلب و کبد را از اعضای حیاتی بدن انسان ذکر کرده بود و لذا این اعضارا "مثلث افلاطون" می نامیدند. اما ابن سینا گفته است که دوام و بقای نسل انسان وابسته به دستگاه تولید مثل است و لذا جمع چهار عضو مذکور را "مربع ابن سینا" نامیدند. وی همچنین علاقه مند به تاثیرات اندیشه بر جسم بود و آثاری نیز در باب روانشناسی دارد.

این کتاب مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتاب ابن سینا در طب و از امهات کتب طبی در تمدن اسلامی و از جمله مهم‌ترین آثار پزشکان دنیای قدیم است.

در تمدن اسلامی سه کتاب در شمار مهم‌ترین کتب طبی پزشکان مسلمان آورده می‌شود.

- الحاوی از محمد زکریای رازی

- کامل الصناعة از مجوسی اهوازی

- قانون ابن سینا

از این میان قانون ابن سینا از حیث غنای مطالب و حسن بیان بر دیگر آثار برتری دارد.

قانون مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتاب ابن سینا در طب و از امهات کتب طبی در تمدن اسلامی و از جمله مهم‌ترین آثار پزشکان دنیای قدیم است

این کتاب در پنج بخش تدوین شده‌است: "کلیات طب"، "ادویه مفرده"، "امراض مخصوص اعضاء"، "امراض عمومی بدن" و "ادویه مرکبه".

لازم به ذکر است که بر این کتاب شرح های فراوانی نگاشته شده ‌است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

- شرح قطب الدین شیرازی.

- شرح محمد بن احمد امشاطی.

- شرح فخر الدین رازی.

- شرح قطب الدین ابراهیم بن علی مصری.

- شرح علاءالدین بن ابوحزم قرشی.

- شرح موسی بن یونس.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی