تبیان، دستیار زندگی
در تکمیل عملیات روز چهارشنبه (9 تیر) که با رمز یا زهرا (س) آغاز شد، با بکارگیری تمهیدات و تجهیزات جدید، مهار گران بار دیگر حمله مستقیم به آتش برای ورود به چاه و مسدود کردن آن را شروع کردند و با پشتیبانی سوپر آب پاش‌ها و پمپ‌های پرقدرت برای خنک کردن تجهیزا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهار آتش چاه 24تنها در 21 روز؟

آتش سوزی چاه 24

از شروع حادثه آتش سوزی چاه 24 در روز هشتم خرداد ماه سال جاری همکاری نزدیکی بین نهادها و ارگان‌های شهرستان قصرشیرین با پرسنل صنعت نفت وجود داشته است و از ابتدای این حادثه با هماهنگی مهارگران چاه ملزومات مورد نیاز از قبیل ماشین‌های آتش نشانی، آمبولانس، بالگرد، آب و ... از امکانات محلی تهیه و در اختیار مهارگران قرار گرفته است.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه گزارش فعالیت شبانه‌روزی عملیات مهار چاه به نهادهای عالی کشور ارسال شده است،‌ تصریح کرد: مهم‌ترین نیاز عملیات مهار چاه تامین آب آتش نشانی است که با توجه به فصل خشک سال و از سوی دیگر افزایش مصرف در منطقه با هماهنگی و انجام کارشناسی و شناسایی منابع آب، اولویت با تامین آب عملیات مهار چاه است و برای این منظور از تمام ظرفیت‌ها و منابع آبی موجود در منطقه استفاده می‌شود.

تیموری با بیان اینکه حادثه چاه 24 در محروم‌ترین منطقه از نظر امکانات اتفاق افتاده است، یادآور شد: وقوع این حادثه باعث شده است تا برای محرومیت زدایی از منطقه و به طور کلی نقاط مرزی تمرکز و توجه بیشتری صورت بگیرد.

فرماندار قصرشیرین درباره آلوده بودن منطقه حادثه به انواع مین، تصریح کرد: منطقه نفت شهر پیش از حادثه هم مین روبی شده بود و از آنجا که در این نوع عملیات تا 85 درصد پاکسازی می‌شود و با توجه به موقعیت چاه حادثه دیده بازهم گلوله‌های عمل نکرده و انواع مین در منطقه وجود دارد.

عملیات حمله مستقیم به آتش برای مهار فوران چاه 24 با رمز یا زهرا (س) آغاز شد

مهار آتش چاه 24

عملیات حمله مستقیم به آتش برای كشتن چاه از سطح (Top kill ) لحظاتی پیش  توسط مهارگران فوران چاه 24 نفت شهر با رمز یا زهرا (س) آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شركت ملی حفاری ایران، این عملیات با به كارگیری اتی واگن تحت پوشش عملیات كولینگ برای دستیابی مهارگران آتش به دهانه چاه اجرا می شود.

مهارگران با كاربست تخصص و تجارب علمی و عملی خود موفق شدند در لحاظ نخست لوله هدایت شونده را در درون شیرهای فوران گیر (بی او پی) رانده تا بتوانند از این طریق آتش سركش را در دام خود قرار داده و مهار سازند.

مدیر تیم عملیات مهار و كنترل فوران چاه 24 در باره کشتن چاه از سطح (Well Capping) توضیح داد: خوشبختانه با تلاش تیم مهار و همت، پشتکار و تخصص مهارگران، این اقدام تا این لحظه پیشرفت خوبی داشته است.

مهندس حیدر بهمنی گفت: مجموعه تلاشگران صنعت نفت حاضر در منطقه نهایت سعی و كوشش خود را به كارگرفته‌اند تا این عملیات با موفقیت 100 درصد به سرانجام برسد.

مهارگران آتش پیش از شروع عملیات حمله به آتش از سطح با توجه به فرو ریختن بیش از 300 تن آهن آلات سازه دستگاه و تجهیزات و ادوات آن روی دهانه چاه، یکی از مشکل ترین و نادرترین عملیات پاكسازی چاه در حال فوران را انجام دادند.

سلسله عملیات حمله مستقیم به آتش ادامه دارد

روابط عمومی شركت ملی حفاری ایران گزارش داد: سلسله عملیات حمله مستقیم به آتش چاه 24 نفت شهر که از چهارشنبه 9 تیر آغاز شد، با بهره گیری از دستمایه‌های علمی و تجربی در شناخت رفتار چاه سرکش همچنان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی،گروه‌های عملیاتی و پشتیبانی بخش‌های مختلف صنعت نفت کشور با همیاری و همکاری تنگاتنگ در تلاشند تا با اجرای همزمان روش‌های ابداعی و متداول در زمینه مهار کنترل فوران چاه‌های نفت و گاز، نزدیک ترین مسیر را نهایی سازند.

مهار آتش چاه 24

روز دوشنبه 14 تیر نیروهای عمل کننده در سازمان‌های مهار و کنترل فوران چاه‌ها در شرکت‌های  ملی حفاری ایران، حفاری شمال، مناطق نفت خیز جنوب و نفت مناطق مرکزی با پشتیبانی دیگر بخش‌های مرتبط  در شرکت ملی نفت ایران باردیگر با پردازش تجربیات حاصل از روزهای گذشته در خصوص ویژگی‌های خاص چاه 24 درصدد عملیات مسدود کردن چاه از سطح و دهانه آن هستند.

به گفته دبیر ستاد عملیات مهار و کنترل فوران چاه 24 نفت شهر، تمام تمهیدات و تجهیزات لازم تدارک دیده شده و مهارگران آتش در انتظار فراهم شدن شرایط جوی و جهت باد برای شروع کار هستند تا بار دیگر حمله مستقیم به آتش برای ورود به چاه و بستن آن را اجرا کنند.

مردان پولادین اراده صنعت نفت، آتش سرکش چاه 24 نفت شهر راخاموش کردند

متخصصان و کارشناسان اهل فن و کار آزموده صنعت نفت کشور که پیش از این توانایی خود را در عرصه  مهار فوران چاه های نفت و گاز در داخل و خارج، به خصوص در دوران دفاع مقدس نشان داده‌اند با به کارگیری دانش علمی و تجارب گرانسنگ عملی خود در کوتاه ترین زمان ممکن آتش سوزی و فوران چاه 24 نفت شهر را که بر اساس سوابق و استاندارد عملیات مشابه در جهان، شش ماه به طول می‌انجامد به کنترل در آورند و زمین تفتیده نفت شهر را ثناگوی خود کردند.

عملیات مهار چاه از طریق سطح با هدف بستن چاه یا به اصطلاح کشتن چاه (ول کپینگ)  راهکاری بود که با وجود خطر خیز بودن، اما نزدیکترین شیوه برای دستیابی کوتاه مدت به نتیجه، تلقی می‌شد.  هر چند دیگر شیوه‌ها نیز از نظر دور نماند و همزمان در برنامه اولویت‌ها قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به حفاری‌های چاه‌های امدادی یا انحرافی اشاره داشت.

در تکمیل عملیات روز چهارشنبه (9 تیر) که با رمز یا زهرا (س) آغاز شد، با بکارگیری تمهیدات و تجهیزات جدید، مهار گران بار دیگر حمله مستقیم به آتش برای ورود به چاه و مسدود کردن آن را شروع کردند و با پشتیبانی سوپر آب پاش‌ها و پمپ‌های پرقدرت برای خنک کردن تجهیزات و موقعیت چاه موسوم به (کولینگ) لوله هدایت شونده به قطر 6 اینچ را (استینگر) به داخل شیر فوران گیر (بی او پی) وارد و  با تثبیت آن نسبت به تزریق سیال حفاری به درون چاه اقدام کردندو به لطف پروردگار بزرگ راس ساعت 21 روز سه شنبه 15 تیرماه مهار و به كنترل پولاد مردان صنعت نفت كشورمان در آمد.

مهار آتش چاه 24

 آنها كه در سكوت فداكاری می كنند: زاویه ای پنهان از حادثه نفت شهر

از زمانی كه چاه شماره 24 نفت شهر دچار انفجار شد حدود یك ماه سپری می شود. این حادثه عظیم كه تلفاتی نیز به همراه داشت از زوایای گوناگون مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و تلاش حفار مردان شركت ملی حفاری ایران برای مهار آتش بازتاب یافت. البته تجربیات موفقی كه در مهار آتش چاهها وجود داشته و نقش موثر شركت ملی حفاری در مهار این آتش سوزی های گسترده كه مصادیق بارز آن در حماسه مهار كنگان یا مهار آتش چاههای كویت است، اعتماد بیشتری به فعالیتهای حفار مردان ایرانی در مهار موفق چاه شماره 24 نفت شهر ایجاد می كرد و علیرغم تمام سختی‌ها و مشكلات از جمله گرمای شدید هوا، رطوبت بالا، گرد و غبار سنگین و نیز مجاورت با میادین مین بازمانده از دوران هشت سال دفاع مقدس، همگان به پایان این آتش گسترده خوش بین بودند- و هستند- هرچند كه یاد و خاطره دلاور مردانی كه در مجاورت چاه شماره 24 سوختند، ذهن و قلب ما را خراش می دهد، اما گویی در نفت، همه خود را فدا می كنند تا مشكلات و موانع از پیش پای نفت برداشته شود، چرا كه همگان می دانند نفت پیش قراول اقتصاد كشور است و هر مشكلی در مسیر تولید نفت ایجاد شود به مرور بر كل اقتصاد كشور تاثیر می گذارد.

اینگونه است كه امیدها برای مهار آتش افزایش می یابد.... اما حادثه نفت شهر زوایای دیگری هم داشت؛ زوایایی كه پنهان ماند و كمتر به آن توجه شده است. پیش از حادثه نفت شهر تنها یك پرستار در این منطقه عملیاتی حضور داشت، اما پس از این حادثه امكانات به مرور افزایش یافت و حضور كادر پزشكی در منطقه محسوس تر و ملموس تر شد. اكنون منطقه شاهد حضور 2 پزشك و 6 پرستار و تعداد دیگری از كادر سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  است كه در منطقه حاضر شدند تا رنج و الم ناشی از حادثه را كاهش دهند و در عین حال قوت قلبی باشند برای حفار مردان ایرانی كه تن خود را در مسیر شعله های سنگین قرار داده‌اند و جان خود را در مسیر شكست شعله های آتش در دست گرفته‌اند و به میان معركه رفته‌اند، معركه ای كه اگر چه مملو از شعله های آتش است اما قرار است با توان جادویی حفار مردان سرد شود؛ همچون آتشی كه در شرم حضور ابراهیم سرد و به گلستانی بدل شد.

مهار آتش چاه 24

اما رفتن به جنگ شعله های آتش نیازمند پشتوانه ای است كه خطرات را كاهش دهد و چه پشتوانه ای بهتر از یك كادر پزشكی متبحر و توانمند؟ در میان خطرات حاصل از انفجار آتش، آنچه به حفار مردان قوت قلب بیشتری می بخشید حضور فعال كادر پزشكی و پرستاری بهداشت و درمان صنعت نفت بود كه در میان زوایای آشكار آتش در نفت شهر، پنهان ماند و كمتر مورد توجه قرار گرفت. اما پنهان ماندن این زاویه از تاثیرگذاری آن نمی كاهد. مردان نفت عادت دارند در خفا فعالیت كنند و بدون تبلیغ عمل كنند و در این میان تفاوتی بین حفار مردان یا تلاشگران عرصه بهداشت و درمان نفت وجود ندارد. اگر حادثه انفجار در نفت شهر از دید رسانه‌ها هم پنهان می ماند، باز هم حفار مردان به تلاش خود برای مهار آتش ادامه می دادند؛ كما اینكه فعالان عرصه بهداشت و درمان صنعت نفت در سكوت به فعالیت خود ادامه دادند تا اثبات كنند كه هدف، رفع چالشها و پیشبرد امور است، نه تبلیغ فعالیتهایی كه آنها انجام آن را وظیفه خود می دانند. در كنار حفار مردان پرتلاش به فعالان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت هم دست مریزاد می گوییم.

منبع:تابناک

تنظیم:س.آقازاده