تبیان، دستیار زندگی
نوزدهمین دوره جام جهانی هم با انجام بازی شماره 64 در ژوهانسبوگ به پایان رسید و تا اسپانیایی‌ها، خوشحال ترین مردم جهان در جولای 2010 باشند .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 برنده بزرگ جام جهانی

جام جهانی

نوزدهمین دوره جام جهانی هم با انجام بازی شماره 64 در ژوهانسبوگ به پایان رسید و تا اسپانیایی‌ها، خوشحال ترین مردم جهان در جولای 2010 باشند.

به گزاش عصرایران، اسپانیا، هر چند جام جهانی را بالای سر برد و تک تک بازیکنانش بر آن بوسه زدند، تنها برنده این رقابت زیبا و نفسگیر نبود؛ جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برندگاه دیگری هم داشت که بسیاریشان نهانند و ناپیدا و اندکی هم آشکار:

1 - فیفا

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، فارغ از این که کدام تیم جام را به خانه ببرد، همیشه برنده اصلی تمام دوره‌های جام جهانی بوده است.

برآوردها حاکی از آن است که فیفا، در این دوره از مسابقات حدود 3 میلیارد دلار سود کرده است.فروش حق امتیاز پخش تلویزیونی بازی‌ها، تبلیغات، پورسانت اسپانسرها، بلیت فروشی مسابقات و ده‌ها سرفصل ریز و درشت درآمدی دیگر، فیفای بعد از آفریقای جنوبی را ثروتمند از فیفای قبل از آن کرده است.

مسابقات آفریقای جنوبی، پر آب و نان ترین دوره جام جهانی برای فیفا بوده به طوری که در مقایسه با جام گذشته، 60 درصد افزایش درآمد داشته است.

آدیداس

2 - آدیداس

شرکت آلمانی سهامی عام «آدیداس» که از 1948 فعالیت خود را آغاز کرده، در جریان بازی‌های 2010 آفریقا، حسابی کار و کاسبی اش سکه بود.

این شرکت، امسال هم توپ بازی‌ها که «جابولانی» نام داشت را تولید کرد و اسپانسر و تهیه کننده لباس‌های تعدادی از تیم‌های حاضر در جام از جمله ژاپن، آلمان، اسپانیا و... بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در دو روز منتهی به بازی "آلمان - اسپانیا" که آدیداس لباس هر دوتیم را تهیه کرده بود، حداقل 6 میلیون یورو از پیراهن‌های مارک آدیداس به فروش رفت و جالب این جاست که 43 درصد پیراهن‌های آلمان و اسپانیا با این مارک، در آسیا و مخصوصاً جنوب شرقی آسیا به فروش رفت!

اما خوش شانسی بزرگ آدیداس این بود که روی اسب برنده شرط بندی و پیراهن‌های تیم ملی اسپانیا را تهیه کرده بود و حالا مدیران این شرکت می‌توانند روی یک فروش فوق العاده و رویایی بر روی پیراهن‌ها اسپانیا (که اینک یک ستاره به نشان یک بار برنده شدن در جام جهانی بر آنها نقش بسته است) حساب ویژه‌ای باز کنند و حسابی پول پارو کنند.

در آمد سالیانه آدیداس 12 میلیارد یورو بر آورد می‌شود، یعنی در هر ساعت یک میلیون و 370 هزار یوروی ناقابل!

وووزلا نامی آشنا برای فوتبالدوستان

3 - ووووزلا

مبدع شیپور پلاستیکی بدصدا 38 سالگی خود را به عنوان یک مرد ثروتمند جشن خواهد گرفت.

«نیل فن شالکیک» که با گل کردن ووووزلا، شهرت و ثروتی به هم زده، طی گفت و گویی در پاسخ به اینکه گردش مالی حاصل از فروش این شیپور چقدر بوده است، تنها خنده کرده و گفته است: «دارم ثروتمند می‌شوم.»

او در سال 2001 کار خود را با تولید 500 وووزلا آغاز کرد. یکسال بعد یک شرکت از ایده این شیپور خوشش آمد و 20 هزار نمونه از آن را خریداری کرد و ووووزلا به اروپا، آمریکای لاتین و روسیه صادر شد و در جریان جام جهانی 2010، به عنوان ساز سنتی آفریقا که البته به صورت پلاستیکی تولید می‌شود به شهرتی جهانی رسید ؛ هر چند که بازیکنان تیم‌ها، شکایت داشتند که ووووزلا اعصاب و تمرکزشان را به هم می‌ریزد.

البته ناگفته نماند که در این میان چینی‌ها هم به عنوان نماینده پنجم آسیا در جام جهانی 2010 حاضر بودند و حتی در فینال نیز حضور پر رنگ و پرصدایی داشتند.

چینی‌ها که از آب هم کره می‌گیرند با تولید روزانه 50 هزار ووووزلای پلاستیکی توسط شرکت «جیینگ پلاستیك» و رساندن آنها به آفریقای جنوبی، برنده دیگر این تورنمنت بودند.

رونق ووووزلا، در ماه‌های اخیر صنعت کار و بار پلاستیک سازی چین را سکه کرده بود.

آفریقای جنوبی

4 - آفریقای جنوبی

کشوری که هنوز نامش یادآور سال‌های پرمحنت آپارتاید است و تا سال 1994، سیاه پوستان حق رأی نداشتند، در کمتر از دو دهه از پایان آپارتاید، یکی از بزرگ ترین رویدادهای بشری را میزبانی کرد و در آن سیاه و سفید و زرد و... از همه نژادها و قاره‌ها، به یک رقابت جهانی پرداختند و درآمد سرشاری را نصیب اقتصادش کردند.

ورزشگاه‌های مجهز که کم از بهترین‌های جهان مدرن نداشتند، نظم و نظام تحسین برانگیز این میزبانی تاریخی، حفظ امنیت بازی‌ها و توریست‌ها و... به آفریقای جنوبی حیثیتی دوباره داد و جنوبی ترین کشور قاره سیاه  که داشت به همراه رهبر بزرگش آرام آرام فراموش می‌شد را بار دیگر به صدر آورد.

بی هیچ تردیدی، نه فقط آزادی و آبروی آفریقای جنوبی که حتی همین میزبانی افتخارآمیز نیز مدیون مرد بزرگی است که 27 سال از عمرش را در زندان‌های نژاد پرستان گذراند و سرانجام نه فقط خود، که ملتی را از بندهای آپارتاید رهانید: نلسون ماندلای دوست داشتنی.

هشت پا

5 - آکواریوم دریایی شهر اوبرهاوزن

تا کنون نام هیچ حیوانی مانند هشت پای معروف آلمانی با جام جهانی گره نخورده بود. «پل» که در آکواریوم دریایی شهر اوبرهاوزن زندگی می‌کند، اغلب نتایج بازی‌های تیم ملی آلمان، از جمله برد در برابر آرژانتین و باخت در مقابل اسپانیا را به درستی پیش بینی کرده بود.

حال بماند که پشت پرده ماجرا چیست؛ ولی هر چه هست، آکواریوم اوبرهوزن، به خاطر ابتکار مسئولانش، اکنون پر رونق تر از گذشته است و زمینه درآمدزایی آن قاعدتاً بهتر شده است.به هر حال، آلمانی‌ها با این هشت پا، دکان و بازار خوبی برای خود درست کرده بودند.

6 - بازیکنانی که خوش درخشیدند

خرید و فروش بازیکنان و پولی که به جیب آنها می‌رود، تابع مستقیمی است از نمایش‌های بازیکنان در میدان‌های رقابت و چه جایی بهتر از جام جهانی تا«نام و نان»، خودی نشان دهند و برای قراردادهای بعدی ناز بیشتری کنند؟!

در این دوره از مسابقات، بازیکنانی مانند مسعود اوزیل، توماس مولر، لوئیس سوآرز، دیه گو فورلان، کایسوکه هوندا و آسموا ژیان با بازی‌های خوبی که انجام دادند، نظر بسیاری از تیم‌های معروف و ثروتمند اروپایی را به خود جلب کرده‌اند و طبیعتاً در فصل‌های آتی لیگ‌های برتر اروپایی، شاهد قراردادهای میلیاردی آنها با باشگاه‌های نامدار خواهیم بود کما این که تیم میلان، خواهان هوندای ژاپنی است و رئال مادرید هم در پی مولر آلمانی.

بازی‌های آنان، هر چند برای کشورشان آب نداشت و تیم هایشان را قهرمان نکرد، اما برای خودشان نان که داشت!

جام جهانی

7 - اروپا

تا قبل از جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین و اروپا، هر کدام با 9 قهرمانی در جام‌های جهانی، این افتخار را به طور مساوی بین خود تقسیم کرده بودند ولی در این دوره، اسپانیا با قهرمانی اش، جام را به اروپا برد تا نتیجه تاریخی برندگان جام جهانی، 10 بر 9 به سود قاره سبز تغییر کند و نکته ان که اروپایی‌ها، نه تنها قهرمانی که عنوان‌های دومی(هلند) و سومی(آلمان) را هم به خود اختصاص دادند تا رقیب دیرینه آنها یعنی آمریکای لاتین، با وجود بزرگانی چون برزیل و آرژانتین، بی نصیب و دست خالی، آفریقای جنوبی را به مقصد آمریکای جنوبی ترک کنند.

8 -  اسپانیا

و سرانجام، تیم ملی اسپانیا، برنده دیگر این مسابقات بود که با آمیزه‌ای از تاکتیک و تکنیک و البته با اندکی چاشنی شانس توانست قهرمان شایسته جام جهانی 2010 باشد و برای اولین بار جام جهانی فوتبال را به خانه ببرد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری