تبیان، دستیار زندگی
یک نفر رد شد از کنار دلم سروده های اسدالله شعبانی با تصویرگری پرستو احدی منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نفر رد شد از کنار دلم

اسدالله شعبانی

«یک نفر رد شد از کنار دلم» سروده های اسدالله شعبانی برای نوجوانان است که با تصویرگری پرستو احدی منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، پیمان، عشق ما، پرواز، قارچ لیمو، سیمرغ، همراه، پله های دریا، کاش می شد، گلی چیدم برای تو، شبنم و دریا، لاله واژگون، درخت و پرنده، روز عشق، آبی چشمان تو، چشمان آشنا، گله و غرور کوه برخی از عناوین عاشقانه های اسدالله شعبانی برای نوجوانان است.

از دیگر اشعار موجود در این کتاب می توان به همسایه، باغی همه رنگ، پیغام، قو، ساز سیمینه رود، تنگ بلور، بی تو ترین، جدایی و خواب اشاره کرد.

شاعر این اشعار درباره این کتاب می گوید: بارها از خود پرسیده ام چرا نوجوانان ما از ادبیاتی که اختصاصا برای آنها تولید می شود، رویگردانند؟ و به جای آنکه شعر نوجوانانه بخوانند به شعر سپهری و مشیری و ... علاقه نشان می دهند. در ادبیات داستانی هم به ترجیح می دهند بیشتر از همه رمان های عامه پسند را مطالعه کنند؟

به نظر می رسد که در نظام آموزشی کشور عشق و دلبستگی های عاطفی نوجوانان با ابتذال قلمداد شده است در نتیجه با حذف صورت مسئله نه تنها نتیجه ای حاصل نشده بلکه این کارها زمینه را برای گرایش هرچه بیشتر نوجوانان به آثار مبتذل فراهم آورده است

وی در توضیح این سوالات می گوید: پاسخ این پرسش ها از پیش برای همه ما که به گونه ای با ادبیات کودکان و نوجوانان سروکار داریم، روشن است. متاسفانه در چارچوب تنگ نظام آموزشی ما به برخی از نیازها از جمله نیازهای عاطفی نوجوان پاسخی درخور داده نمی شود از بیم آنکه مبادا آنها به انحراف کشیده شوند، موضوع عشق و عاشقی را از کتاب های درسی و غیر درسی حذف کرده اند.

وی ادامه می دهد: اصولا به نظر می رسد که در نظام آموزشی کشور عشق و دلبستگی های عاطفی نوجوانان با ابتذال قلمداد شده است در نتیجه با حذف صورت مسئله نه تنها نتیجه ای حاصل نشده بلکه این کارها زمینه را برای گرایش هرچه بیشتر نوجوانان به آثار مبتذل فراهم آورده است. پناه بردن به دنیای مجازی و آلوده شدن به عشق های اینترنتی که جز سرگردانی و افسردگی چیزی در بر ندارد خود نتیجه همین بی توجهی متولیان امور آموزشی کشور است.

شعبانی معتقد است: در فرهنگ دیرینه ما عشق و دوست داشتن با دو وجه زمینی - آسمانی که از آن به عشق پاک می توان یاد کرد، می تواند همه گونه سجایای اخلاقی از نوع فداکاری، گذشت، پایداری، پاکی و پاکدامنی و حتی آزادی و آزادگی را در همه نوجوانان ما بپرورد.

پناه بردن به دنیای مجازی و آلوده شدن به عشق های اینترنتی که جز سرگردانی و افسردگی چیزی در بر ندارد خود نتیجه همین بی توجهی متولیان امور آموزشی کشور است

نویسنده در این کتاب تلاش کرده با زبانی ساده و تا اندازه ای نزدیک به گفتار که مورد پسند گروه سنی نوجوان است، مضمون های عشقی را ساده تر و دست یافتنی تر بپردازد و هم در پس ظاهر ساده شعرها از نمادهای فرهنگی این بوم و بر بهره گیرد.

در یکی از اشعار این مجموعه با عنوان «چشمان آشنا» می خوانیم:

چه بهارانه حرف ها داری

موجی از سبر تا خدا داری

دلت از آفتاب تنهاتر

آسمانی فراخنا داری

گره از کار عاشقان بگشا

تو که دست گره گشا داری

به تو بیگانگی نمی زیبد

که دو چشمان آشنا داری

من تو را چون پرنده می خواهم

که تو آزادی مرا داری

پرسه های شبانه، بال های احساس، دفترهای ادبی 1 و 2، کلیله و دمنه، چشمه ماه، هزار سال شعر فارسی، زمین ما دل ما و شاعر و شب بو از دیگر آثار اسد الله شعبانی است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی