تبیان، دستیار زندگی
اکثر مسلمانان جهان و مردم کشورهای اسلامی از مداخله های آمریکا در کشورهای خود بیزارند و این بیزاری از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون مدام شدت پیدا کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا‌ستیزی در جهان اسلام

آمریکاستیزی

اشاره: در سال 2001 پس از حادثه حمله به برج های بانک تجارت جهانی، بعضی از روشنفکران آمریکا در حکومت پذیرفتند که آمریکا در جهان منفور است؛ اما این نفرت را ناشی از سوء تفاهم و اشتباه دانستند! آن ها به جای اینکه عذرخواهی کنند، طلبکار مردم جهان شدند و آنان را تلویحاً به ناسپاسی متهم کردند؛ گویی مردم ‍ژاپن، شیلی و ... باید از آمریکا سپاسگزار باشند.

گروه کتاب تبیان: کتاب "آمریکاستیزی در جهان اسلام"،  که توسط انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است بیان‌گر این نکته است که اکثر مسلمانان جهان و مردم کشورهای اسلامی از مداخله های آمریکا در کشورهای خود بیزارند و این بیزاری از پایان جنگ جهانی دوم تا کنون مدام شدت پیدا کرده است. در واقع نوشتار حاضر حاصل نخستین بخش از برنامه Menarision 2010 می باشد که توسط این مؤسسه انتشار یافته است.

بخش مقدمه کتاب توسط زیگرید فتح نوشته شده است. این بخش، نخست به تعریف و تبیین بحث ضد آمریکاگرایی می پردازد و در ادامه به شاخص بندی ضد آمریکاگرایی پرداخته و آن را از دیدگاه روبین استین و اسمیت به چهار دسته واکنشی، ایدئولوژیکی، انقلابی و ابزاری تقسیم می کند. پس از مقدمه، نویسندگان دیگر بر مبنای چارچوب ضد آمریکاگرایی ارائه شده در مقدمه، به بررسی موردی کشورها می پردازند.

به نظر می رسد ایالت متحده راه درازی در تغییر نگرش مردم منطقه در پیش دارد و حوادث اخیر در منطقه نشان می دهد که سیاستمداران آمریکایی به دنبال تغییر نگرش خود نیستند و شاید در نهایت این الزامات منطقه باشد که بر ایالات متحده تحمیل می شود

در فصل اول کتاب، به نگرش ضد آمریکاگرایی در مجموعه کشورهای مغرب عربی که شامل لیبی، تونس، الجزایر و مراکش است، پرداخته می شود. و دیدگاه مردم این کشورها مورد بررسی قرار می گیرد.

در فصل دوم از کشور مصر به عنوان پرجمعیت ترین کشور عربی بحث شده و در فصل بعدی، نخست به سیاست های آمریکا در قبال  کشور سودان توجه و به این موضوع پرداخته می شود که ضد آمریکاگرایی در سودان بیشتر بعد ایدئولوژیکی و واکنش گرایی دارد.

در فصل های بعدی موضوعات زیر مطرح و مورد بحث قرار می گیرند:

"گرایش های ضد آمریکاگرایی در عربستان سعودی"

"کشورهای عربی خلیج فارس"

"کشور یمن"

"عراق در دوران پیش از سقوط صدام و دلایل رشد گرایش های ضد غربی و ضد آمریکایی در حال حاضر"

"بررسی کشورهای اردن، لبنان و سوریه در چارچوب بلاد شام"فصل نهم به موضوع ایران می پردازد.

"پاکستان"

"جنوب شرق آسیا با تمرکز بر اندونزی و مالزی"

نویسندگان کتاب حاضر بر این باورند که تنها راه حل، تغییر در سیاست خارجی آمریکاست و مهم ترین مؤلفه آن دست کشیدن از حمایت اسرائیل است. با این حال به نظر می رسد ایالت متحده راه درازی در تغییر نگرش مردم منطقه در پیش دارد و حوادث اخیر در منطقه نشان می دهد که سیاستمداران آمریکایی به دنبال تغییر نگرش خود نیستند و شاید در نهایت این الزامات منطقه باشد که بر ایالات متحده تحمیل می شود.

منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی