تبیان، دستیار زندگی
عناصر تزیینی و که در مدارس جهت آذین بندی و یا آراستن مدارس مورد استفاده قرار می گیرد ، عوامل مهمی در رساندن پیام های ما به مخاطب ( دانش آموز) است . ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس (1)

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی که در مدارس جهت آذین بندی و یا آراستن مدارس مورد استفاده قرار می گیرد، عوامل مهمی در رساندن پیام های ما به مخاطب (دانش آموز) است. این عناصر هر چند ساده و کوچک باشند اما شبیه دانه های یک تسبیح با به هم پیوستن، نقش مهمی را در انتقال پیام، به هر مناسبتی، ایفا می کنند. گاهی یک عنصر کوچک مثل یک خال سیاه کوچک که در ترکیب بندی یک صورت نقش بسزایی دارد، عمل کرده و در زیبایی کار تاثیرگذار است. پس باید به دقت طرح را انتخاب و در اجرای آن نیز با دقت تمام عمل کنیم.

برای تزیین مدرسه و طراحی نقوش کاربردی بهتر است ابتدا به موضوع و مناسبت مورد نظر توجه کنید. هرچند برخی از این عناصر در مناسبت ها و جایگاه های مختلف قابل استفاده است.

در این سری از مباحث ابتدا به روش های یافتن نقوش مناسب و کاربردی پرداخته و سپس به روش های کاربردی کردن و استفاده مناسب و به جا از آن ها می پردازیم. پس به فصل اول این موضوع می پردازیم.

روشی برای پیدا کردن چند طرح ساده:

یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به یک المان یا عنصر تصویری ساده کردن طرح مورد نظر است. به طور مثال شما می خواهید یک گل ساده طراحی کنید. ابتدا عکس چند گل را انتخاب کرده و آن ها را به دقت نگاه کنید.

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس

یک طرح ساده از گل ها بکشید و شروع به ساده کردن طرح کنید.

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس

خطوط اضافی را حذف کرده و به یک سری خطوط اصلی برسید.

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس

شاید ساده کردن یک گل کار ساده ای باشد اما در اشکال پیچیده تر، اشکالی مثل پرندگان و حیوانات و انسان کار دشوارتر می شود، پس به دقت عمل کنید.

در حقیقت سعی کنید خطوط اضافی را حذف و خطوط محیطی را باقی بگذارید.

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس

سپس به زیباتر کردن گل یا در واقع طرحتان توسط "دور خط ها" و کلفت و نازک کردن آنها بپردازید. دقت کنید و ببینید که چطور یک اثر بعد می گیرد، بدون اینکه شما سایه زده و یا از عنصر دیگری استفاده کرده باشید.

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس

حتما برای دور خط ها از ماژیک مشکی یا رنگ های تیره استفاده کنید. این کار باعث می شود تا اثر بیشتر به چشم آمده و مورد توجه واقع شود. تاثیر دورگیری را بیش از همه بر مقواهای با رنگ روشن می توان دید. روی مقواهای تیره – به طور خاص مشکی وسرمه ای – از ماژیک های طلایی و نقره ای یا از رنگ کرم استفاده کنید. رنگ مورد نظر باید دارای پوشانندگی خوبی باشد. رنگ هایی مثل گواش و اکرلیک برای این امر مناسبند.

اگر شکل مورد نظر بر صفحه خاصی چسبانده می شود یا در واقع زمینه کار رنگ خاصی دارد، برای دور گیری رنگ های مشکی و سرمه ای و کرم از رنگ هایی متناسب با زمینه استفاده کنید. باید توجه داشت که این رنگ ها با رنگ زمینه کنتراست داشته و جلوه بصری اثر را حفظ کند.

بهتر است طراحی ها روی مقواها و  کاغذهای رنگی باشد تا طرحتان از یکنواختی و بی روحی دربیاید. در این صورت چند گل ویا چند پرنده در رنگ های مختلف دارید.

بهترین نوع مقوا، برای این دست کار ، مقواهای فابریانو است که از رنگهای شارپ و زنده ای برخوردار است. از استفاده کردن از رنگهای مات و مرده بپرهیزید چون جذابیت اثر را کم می کند. اگر از مقواهای براق می خواهید استفاده کنید، نوعی از مقوا وجود دارد که بافت محکمی داشته و برق مقوا آزار دهنده نیست.

این مقوا را می توانید از مقوا فروشی های خیابان ظهیر الاسلام تهیه کنید. اگر قصد دارید شکلی را که طراحی کرده اید، با ابزاری مثل پاستل یا مداد رنگی یا گواش و آبرنگ برای سایه زده یا رنگ کنید، مقوا های براق مناسب نبوده و فابریانو  برای این امر مناسب تر است. مقواهایی که قسمت داخلی آنها سفید است و با کوچکترین خراش، سفیدی مقوا به چشم می آید، بدترین نوع مقوا در ساختن اشکالی هستند که مقوا مهمترین عامل سازنده است.

حالا خوب به طرحتان نگاه کنید. گاهی با یک برش ساده و یا " خط تا " می توانید به اثرتان حجم دهید و کار را از یک فرم تخت به یک فرم حجمی ( و برجسته ) تبدیل می کنید.

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس

به خط چین ها و خطوطی که با فلش نشان داد ه شده اند نگاه کنید. این خطوط را باید با نوک قیچی یا پشت کاتر خط انداخت تا قابلیت تا خوردن پیدا کنند. به جهت " تا " دقت کرده و طوری تا کنید که شکلتان حجم بگیرد.

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس

نمونه ساده ای از این کار را می توانید ببینید:

عناصر تزیینی و اشکال کاربردی در مدارس

شاید گل لاله ساده به نظر بیاید اما به دلیل رنگ و جلوه زیبایی که دارد، از بهترین عناصر تزیینی به حساب می آید. لازم به ذکر است کیفیت خوب مقوا تاثیر بسزایی دارد.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: گروه باران

تنظیم: سمیرا بادامستانی