تبیان، دستیار زندگی
ابن سینا در تاجیکستان تندیس تابلوی "عصر عاشورا" رودکی ، فردوسی و ابن سینا در تاجیکستان نام سه منطقه  کشور تاجیکستان به نام سه نفر از مشاهیر ایران : رودکی ، فردوسی و ابن سینا تغییر می یابد. رئیس جمهور تاجیکستان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رودکی ، فردوسی و ابن سینا در تاجیکستان

تندیس تابلوی "عصر عاشورا"

رودکی ، فردوسی و ابن سینا در تاجیکستان

نام سه منطقه  کشور تاجیکستان به نام سه نفر از مشاهیر ایران : رودکی ، فردوسی و ابن سینا تغییر می یابد.

رئیس جمهور تاجیکستان پیشنهاد کرده است که اسامی برخی از مناطق این کشور که از زمان استقلال، تغییر کرده اند اما اسامی آن ها به دوران شوروی سابق مربوط می شود تغییر کند.

"امام علی رحمانوف" پیشنهاد کرده است « لنین» در حومه شهر دوشنبه به افتخاررودکیبنیانگذار ادبیات فارسی به نام وی نامگذاری شود ، ونام مناطق مرکزی دوشنبه به نام فردوسیخالق شاهکار حماسی معروف جهان ، " شاهنامه"  تغییر کند ومنطقه "فرونزه" نیز به نامابن سینادانشمند برجسته و فیلسوف بزرگ ایران نامگذاری گردد .

وی همچنین گفته است نام منطقه «سووتسکی» در جنوب شرق تاجیکستان به نام "تیمور مالک" به نام یکی از رهبران جنگ سالار دوران قرون وسطی که به مقاومت در برابر مغول های تاتار شهرت دارد تغییر یابد.

تندیس تابلوی "عصر عاشورا"

تهران- طراحی و کنده کاری تندیس تابلوی عصر عاشورا استاد فرشچیان در شیراز به پایان رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمد کردستانی هنرمند خوش ذوق قلم کار شیرازی در اثری ماندگار با طراحی صحنه ای از عصر عاشورا، جلوه های ویژه ای از حماسه بزرگ حسینی را در تابلوی زیبا ترسیم کرده است.

در این تابلو که با چوب درختان چنار، گردو، عناب و آبنوس ساخته شده ، بازگشت ذوالجناح و با خبر شدن اهل بیت (ع) از شهادت حضرت امام حسین (ع) به شیوه زیبایی طراحی و کنده کاری شده است. تابلوی عصر عاشورا با 102 سانتی متر طول ، 78 سانتی متر عرض و 18 سانتی متر ضخامت درمدت هفت ماه ساخته شده است.