تبیان، دستیار زندگی
مجموعه شعر «خاطرات بی تاویل» سروده شراره کامرانی با رویکرد توجه به ادبیات متعهد منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات بی تاوبل اذان و نسیم

خاطرات بی تاویل

مجموعه شعر «خاطرات بی تاویل» سروده شراره کامرانی با رویکرد توجه به ادبیات متعهد از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «خاطرات بی تاویل» مشتمل بر 5 فصل در موضوعاتی همچون سفر حج، سرزمین های اشغالی فلسطین، وطن پرستی، نوروز و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سروده شده است. کتاب «خاطرات بی تاویل» حاوی «ناگهانی از اذان و نسیم» سروده‌های تشرف شراره کامرانی به خانه خدا و «خاطرات بی‌تأویل» شامل موضوعاتی تغزلی – اجتماعی است.

حمیدرضا شکارسری (شاعر معاصر) در مقدمه ی این کتاب نوشته است: روزگاری شعر متعهد ارزش خود را تقریباً به تمامی وامدار محتوای خویش بود، روزگاری که شعر به دلیل آشکارگی نشانه ها و حتی نمادهایش گاه تا حد بیانیه های صریح شعاری و عصبی باوجهی ژورنالیستی نزول می کرد، این شعر حاصل اولویت یک ساحتی البته عمده و فراگیر از حیات انسانی، در ذهن هنرمندان روزگار بود.

در دهه 50 شمسی این ساحت جز در ادبیات شکل نمی گرفت دوره ای که در آن اندیشیدن جز در بعد سیاسی محقق نمی گردید، بحران های سیاسی نخستین سال های پیروزی و به خصوص حادثه عظیم جنگ تحمیلی بر عمر و فراگیری شعر متعهد سیاسی افزود، اما این بار اضلاعی از اندیشه های مذهبی و در سال های پایانی جنگ ابعادی از اندیشه های انتقادی اجتماعی به آن تازه و به تدریج چهره ای نو بخشید.

کتاب «خاطرات بی تاویل» حاوی «ناگهانی از اذان و نسیم» سروده‌های تشرف شراره کامرانی به خانه خدا و «خاطرات بی‌تأویل» شامل موضوعاتی تغزلی – اجتماعی است

این شاعر همچنین معتقد است که در دهه های هفتاد و هشتاد نه تنها در شعر انقلاب، بلکه در کلیت شعر ایران، پرداخت سیاسی رنگ می بازد و در عوض اندیشه های اجتماعی و مذهبی پررنگ و پررنگ تر می شود، این وضعیت در دهه هشتاد با پشت سر گذاشتن غوغای فرمالیسم وطنی حاکم بر جریان ها و امواج متعدد و متکثر شعری دهه هفتاد با ذهنیتی تربیت یافته تر و با تجربه تر سروسامانی پذیرفتنی تر هم پیدا کرده است.

شکار سری در توصیف وجه شعری شراره کامرانی می گوید: «وی از جمله سرشناسان این شاعران جوان محسوب می شود، این جوان البته لزوماً کم تجربه نیست، در نوآوری جسارتی خام و نسنجیده ندارد و در نقطه مقابل مقلد هم به معنای منفی کلمه نیست، کم تجربه نیست، زیرا مجموعه شعر نخست او با عنوان خطوط شکسته برنده جایزه کتاب اول در سال 1386 شده است و در دهها کنگره و جشنواره شعری داخل و خارج از کشور شرکت نموده و حائز رتبه های خوبی نیز گردیده است».

شراره کامرانی نیز در توضیح ویژگی‌های کتابش آن ‌را مجموعه‌ای از شعرهای سپید خود در دو بخش مرتبط با سفر حج و سایر موضوعات معرفی کرد و گفت: عنوان کتاب به دلیل علاقه من به یکی از سروده‌های این مجموعه است و برگرفته از نام واحدی نیست؛ چراکه کتاب یک منظومه واحد نیست.

وی به تلاش خود برای تصنعی نبودن موسیقی در سروده‌هایش اشاره و تصریح کرد: از این‌که بازی‌های زبانی یا موسیقی شعر در زبان محسوس باشد تا حد امکان فاصله گرفته‌ام.

در یکی از اشعار این مجموعه با عنوان «دل تنگی های خیابان هویزه (برای سردار هویزه شهید علم الهدی)» می خوانیم:

چند دفعه گم شده باشم خوب است؟

چند دفعه؟؟

چند بار پیدا نشده باشم؟!!!

این اتفاق ها درست از روزی شروع شد

که دلتنگی های خیابان هویزه دلم را محاصره کرد

باور کن

وقتی خیابان از یاد تو پر می شود

درخت ها در برزخ دود و آتش گیر می افتند

معبرها می سوزند و

همه جا پر می شود از پلاک های سوخته...

قبول کن

وقتی سرخ تند هویزه ای همه جا را می گیرد

این خیابان چند صد متری

جای بزرگی برای گم شدن است...»

مجموعه شعر «خاطرات بی تاویل» در جشنواره قلم زرین نامزد دریافت جایزه کتاب برتر شد.


تهیه و تظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی