تبیان، دستیار زندگی
آیت الله فضل الله به من می گفت : جمعه ای از روزهای جمعه نبود جز آنکه من در خطبه های نماز از جمهوری اسلامی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضل الله فرزند زمان

مجتهدی زمان شناس و عالمی آزاد اندیش

علامه فضل الله : هیچ جمعه ای نبود که من در خطبه هایم از جمهوری اسلامی دفاع نکرده باشم

جمعیت بی شماری در اقصی نقاط جهان از همه فرقه های اسلامی و غیر اسلامی در ماتم علامه فضل الله به عزاداری پرداختند . پس از این تشییع با شکوه مصاحبه ای انجام داده ایم با آیت الله اشکوری از شاگردان شهید صدر و از دوستان دانشمند از دست رفته آیت الله فضل الله


آیت الله اشکوری

- ابتداً ارتحال این دانشمند جلیل را به شما تسلیت می گویم. چه نظری در مورد جمعیت بی شماری که در تشییع جنازه مرحوم فضل الله شرکت داشتند دارید ؟

بسم الله الرحمن الرحیم . آنچه نظر انسان را به خود جلب می کند ، حضور همه گروه ها و فرقه های لبنانی در این تشییع جنازه است و این نشانگر همراهی و دوستی مردم لبنان با این بزرگوار بوده است حتی کسانی که ارتباط دینی هم با علامه نداشتند اما احساس انسانی داشتند در این تشییع حاضر بودند.

- دلیل این حضور و مشارکت پر رنگ از طرف همه طیف ها و مذاهب را چه می دانید ؟

منشا این علاقه مندی همان آبشخوری است که علامه فضل الله از آن نوشیده است و آن مکتب اهل بیت است و اهتمام او به این مکتب بزرگ و دریافت او از این مکتب در یافت صحیحی است و او هر چه از دین می فهمید را به زبان زمان به مردم انتقال می داد ، با مشکلات مردم آشنا بود و با درد مردم می زیست .

و ما به چشم دیدیم اثر این همراهی و اندیشه را هم در وفات این دانشمند و هم در زمان زندگانی او و این همراهی از اندوه مردم در ماتم عزای او و در تشییع جنازه او معلوم بود.

- اشاره به رسالت کردید ، چه رسالتی را او به دوش می کشید که حتما باید پس از مرگش به جهت جاودانگی یادش تداوم یابد؟

من تصور می کنم او همواره اهتمام داشت به تغییر نظام رهبری جهان و مسلمانان به یک سطح مطلوب و زبان او زبان روز بود و سعی و تلاش او شامل و همه جانبه بود نه اقلیمی و منطقه ای .

فهم زلال و شفاف و صحیحی از دین داشت ، همان فهمی که با روح اسلام  پیوند داشت و روح اسلام چیزی جز روح انسانیت نبود و دعوت جوامع به اسلام چیزی جز دعوت به انسانیت نیست و همواره تلاش می کرد که همه مبلغان ، سخنرانان ، دانشمندان و مرجعیت نیز همین فهم را داشته باشند ، همین دریافت را از دین داشته باشند . سعی می کرد که مسائل مطروحه اسلامی مسائلی باشند که در آن سختی و کژی نباشد و موجب فراغت زدگی از دین نگردد ،با حفظ اصول دین و پایین نیامدن از مبادی اصلی ، من این صفت را در زندگی مبارک او و در همه سکنات و در همه سخنرانی ها و کلمات او دیدم .

آیت الله فضل الله به من می گفت : جمعه ای از روزهای جمعه نبود جز آنکه من در خطبه های نماز از جمهوری اسلامی دفاع می کردم و برای من روشن بود که این دفاع به جهت مصلحت شخصی ایشان نبود بلکه دفاع از جریانی بود که او به آن اعتقاد داشت و آن حفظ نظام جمهوری اسلامی بود

- علامه چگونه منتقدین خود را نقد و رد می نمود تا اخلاق او سرمشق دیگران باشد تا بدانند چگونه باید با برادران ایمانی خود رفتار نمایند؟

او مرد محاوره و گفتگو بود مرد عمل بود نه مرد از سربازکردن. این از امتیازات و ویژگی های او بود . او با مخالفان خود گفتگو می کرد و از آنان نیز درخواست گفتگو داشت و خودش اهل جدال احسن بود همان جدال احسنی که قرآن به آن اشاره نموده است .

- آیا خاطره ای از مرحوم علامه دارید ؟

من با مرحوم فضل الله خاطرات زیادی دارم اما آنچه به یاد دارم این است که آیت الله فضل الله به من می گفت : جمعه ای از روزهای جمعه نبود جز آنکه من در خطبه های نماز از جمهوری اسلامی دفاع می کردم و برای من روشن بود که این دفاع به جهت مصلحت شخصی ایشان نبود بلکه دفاع از جریانی بود که او به آن اعتقاد داشت و آن حفظ نظام جمهوری اسلامی بود چرا که جمهوری اسلامی پناهگاه بیچارگان و مستضعفان و آزادگان جهان است باید آن نظام را از گزندها حفظ نمود و باید این نظام در عزت باقی بماند باید استوار باشد و همراه با شوکت ، به این جهت او از جمهوری اسلامی دفاع می نمود .


منبع: ابنا عربی

ترجمه: بخش هنرمردان خدا -  آقامیری