تبیان، دستیار زندگی
اسپانیا در نخستین حضورش در دیدار پایانی جام های جهانی توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فینال جام نوزدهم به روایت اعداد

اسپانیا قهرمان جام جهانی

اسپانیا در نخستین حضورش در دیدار پایانی جام های جهانی توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند. کاری که هلند در سه بار حضورش در فینال جام‌های جهانی از عهده‌اش برنیامد.

به نقل از ایسنا، نخستین جام جهانی به میزبانی قاره سیاه برای ماتادورها موفقیت آمیز و تاریخی به پایان رسید. ماتادورها پس از یورو ‌2008 جام جهانی ‌2010 را نیز با قهرمانی به پایان رساندند.

نگاهی آماری به آخرین دیدار جام جهانی ‌2010:

‌54

هلند و اسپانیا فینالیست‌های جام جهانی ‌2010 هر دو ‌54 امتیاز در مرحله انتخابی جام جهانی ‌2010 آفریقای جنوبی به دست آوردند. پیش از این تنها برزیل در جام جهانی ‌1970 و آلمان غربی در جام جهانی ‌1982 توانسته بودند با ‌5 پیروزی پیاپی به دیدار پایانی راه پیدا کنند.

‌38

هاوارد وب انگلیسی با ‌38 سال سن عنوان جوان‌ترین داور فینال تاریخ جام‌های جهانی را پس از جام جهانی ‌1938 لقب گرفت. وب چهارمین داور انگلیسی بود که در فینال‌های جام‌های جهانی گذشته قضاوت کرد.

‌36

آندره اویر هلندی نتوانست سی و ششمین جشن تولدش را که همزمان با روز برگزاری دیدار پایانی بود، جشن بگیرد.

اویر دومین بازیکنی است که در سالروز تولدش، در دیدار پایانی جام جهانی به میدان رفت.

یورگن گرابوفسکی پیش از این در جام جهانی ‌1974 جشن تولد ‌30 سالگی‌اش را در دیدار پایانی برگزار کرده بود.

‌18

هجده دیدار پایانی تاریخ جام‌های جهانی با حضور یکی از چهار تیم، برزیل، آرژانتین، ایتالیا و آلمان برگزار شده بود. در جام جهانی ‌2010 برای نخستین بار هیچ یک از این چهار تیم به دیدار پایانی راه نیافتند.

همچنین این نخستین بار بود که یک تیم اروپایی در خارج از قاره اروپا به مقام قهرمانی دست پیدا کرد.

‌15

پیش از این در پانزده دیدار پایانی جام‌های جهانی حداقل یک تیم اروپایی حضور داشت. آخرین باری که هیچ یک از تیم‌های اروپایی به دیدار پایانی راه نیافتند سال ‌1950 بود که اروگوئه با غلبه بر برزیل میزبان فاتح جام جهانی شد.

فینال جام نوزدهم

‌14

هلند پیش از شکست در دیدار پایانی در چهارده دیدار پیاپی خود در مرحله نهایی و انتخابی جام جهانی ‌2010 به پیروزی دست یافته بود.

لاله‌های نارنجی در صورتی که در دیدار پایانی اسپانیا را شکست می‌دادند، به همراه برزیل تنها تیم‌هایی بودند که با پیروزی در تمام دیدارها به قهرمانی جهان دست پیدا کرده‌اند.

پیش از این برزیل در جام جهانی ‌2002 کره و ژاپن با پیروزی در هفت دیدار به مقام قهرمانی جهان دست یافته بود.

‌12

دوازده کشور مختلف تاکنون توانسته‌اند در دیدار پایانی جام جهانی حضور داشته باشند. ‌9 کشور از این تعداد اروپایی هستند.

‌8

هشت تیم که تاکنون در فینال جام جهانی گل نخست را به ثمر رسانده‌اند اما در پایان بازی را به حریف واگذار کرده‌اند. چکسلواکی تاکنون دوبار با وجود برتری و به ثمر رساندن گل اول در جام‌های جهانی ‌1934 و ‌1962، جام قهرمانی را به حریفان واگذار کرده است.

مجارستان هم پس از این که در دیدار پایانی جام جهانی ‌1954 با دو گل از آلمان غربی پیش افتاد در پایان نتیجه را به ژرمن‌ها واگذار کرد.

‌5

وزلی اسنایدر و داوید ویا با حضور در دیدار پایانی این شانس را داشتند که علاوه بر کسب عنوان قهرمانی، با گلزنی در این دیدار عنوان آقای گلی را هم از آن خود کنند. دیگو فورلان با ‌5 گل به همراه سه بازیکن دیگر عنوان آقای گلی را به دست آورد و توسط کمیته فنی به بهترین بازیکن جام جهانی ‌2010 هم شناخته شد.

پیش از این چهار بار بهترین بازیکن جام جهانی، آقای گل این رقابت‌ها هم شده بود.

‌4

تیم هلند با رکورد ‌4 بازی بدون شکست پشت سر هم در دیدار پایانی به مصاف اسپانیا رفت. هلند در سه بازی آخر خود سه بار مقابل اسپانیا به برتری دست یافته بود و یک بار هم دیدار این دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده بود.

فرانک دی بوئر دستیار فعلی فان مارویک در آخرین دیدار این دو تیم در جام جهانی ‌2002 برای لاله‌های نارنجی گلزنی کرد.

مینگین گل های به ثمر رسیده در جام نوزدهم

‌3.8

میانگین گل‌های به ثمر رسیده در دیدار پایانی جام‌های جهانی ‌3.8 بوده است.

تساوی بدون گل برزیل و ایتالیا در دیدار پایانی جام جهانی ‌1994 کم‌گل ترین فینال و دیدار برزیل و سوئد در جام جهانی ‌1958 که با برتری ‌5 بر ‌2 سلسائو همراه بود، پرگل‌ترین دیدار پایانی تاریخ جام‌های جهانی بوده است.

‌3

سه تیم تاکنون در تاریخ جام‌های جهانی در بازی اول خود شکست خورده‌اند اما در نهایت به دیدار پایانی راه پیدا کرده‌اند. آلمان غربی ‌1982، آرژانتین ‌1990 و ایتالیا ‌1994 نیز در دیدار اول خود متحمل شکست شده بودند.

2.44

شاگردان فان مارویک با میانگین ‌44/2 گل در هر بازی با ‌20 پیروزی، ‌6 تساوی و شکست در یکی از ‌27 دیدار خود در مرحله انتخابی جام جهانی بهترین عملکرد را در بین تمام تیم‌های جام جهانی داشت.

‌2

وزلی اسنایدر تنها دو گل دیگر نیاز داشت تا با رکورد جانی رپ برابری کند. هافبک تیم اینتر نخستین بازیکنی بود که می‌توانست علاوه بر قهرمانی در تمام لیگ‌های اروپا، در عرصه ملی هم به قهرمانی دست پیدا کند.

‌1

داوید ویا برای برابری با رکورد رائول گونزالس تنها به یک گل دیگر نیاز داشت.

 صفر

اسپانیا در نیمه نخست دیدارهای خود در جام جهانی هیچ گلی از خط دروازه‌اش عبور نکرد. اسپانیا با چهار پیروزی خفیف یک بر صفر در مراحل حذفی جام جهانی، به مقام قهرمانی دست پیدا کرد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری