تبیان، دستیار زندگی
موشک آبی، گلایدر، استرس، سبک زندگی و کلیفرم شاخص آلودگی آب ها، پروژه هایی هستند که دانش آموزان مدرسه راهنمایی مصباح نور برای شرکت در پنجمین جشنواره دانش آموزی سایت تبیان انجام داده بودند. لازم به ذکر است که گروه استرس ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی و دبیرستان مصباح نور

در پنجمین جشنواره دانش آموزی

موشک آبی، گلایدر، استرس، سبک زندگی و کلیفرم شاخص آلودگی آب ها، پروژه هایی هستند که دانش آموزان مدرسه راهنمایی مصباح نور برای شرکت در پنجمین جشنواره دانش آموزی سایت تبیان انجام داده بودند. لازم به ذکر است که گروه استرس این مدرسه به عنوان یکی از گروه های برتر در بخش سمینارهای علمی این دوره ی جشنواره انتخاب گردید. خانم ها حسینی، رجایی و تقوی معلمان گرانقدری بودند که دانش پژوهان را در انجام این پروژه ها راهنمایی کردند.

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی و دبیرستان مصباح نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

استرس

همه ما در شرایط مختلف دچار استرس شده ایم. گاهی شب امتحان یا هنگامی که وارد مکانی جدید می شویم، بعضی اوقات هم با دیدن برخی افراد استرس می گیریم.استرس چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

استرس به معنی فشار و نیرو است و هر محركى كه در انسان ایجاد تنش كند، استرس زا یا عامل استرس نامیده مى شود. از نظر علمی استرس، عدم تناسب بین تقاضاها و زندگی ما و منابعی که برای برآوردن آن ها نیاز داریم، است. در حقیقت استرس یک واقعه است؛ این پاسخ غیر ارادی به خطر، از اولین روزهای زندگی در ما به وجود می آید. وقتی ما از استرس حرف می زنیم، آن چه معمولا شرح می دهیم یک سری نشانه ها هستند که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. بیماری های قلبی، زخم های گوارشی، احساس فرسودگی و خستگی مداوم، از دست دادن حافظه، گرفتگی عضلات، افسردگی و سردرد، تعدادی از نشانه های عمومی استرس هستند. استرس مزمن در بسیاری از افراد سبب چاقی می شود که همین امر به نوبه خود از طول عمر می کاهد. حتی بیماری های خطرناکی مانند سرطان با استرس ارتباط هستند.

روش های جلوگیری از استرس یکی از طریق استفاده از مواد غذایی مانند طالبی، ماهی، پنیر، گوشت گاو، برنج، کلم و شیر و دیگری با استفاده از روش های کنترل و مقابله با استرس با برنامه ریزی و مدیریت زمان است. علاقه مندان به این موضوع می توانند مقاله  دانش آموزان این مدرسه را مطالعه کنند.

برای مشاهده پاورپوینت گروه سبک زندگی این دانش آموزان نیز می توانید اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی و دبیرستان مصباح نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

کلیفرم شاخص آلودگی آب ها

کلیفرم ها موجودات زنده ای هستند که در مدفوع انسان ها و حیوانات خون گرم وجود دارند همچنین آن ها را می توان در آب های آشامیدنی مشاهده کرد. دانش پژوهان این مدرسه در این مقاله به طور اختصار چگونگی زندگی باکتری ها (کلیفرم ها) ، محل کشت آن ها که (شامل برلیان گرین (BG)،لاکتوز برات، ((EMB آگار و (EC) می شود)شرایط لازم برای زنده ماندن آن ها و این که در کجا به طور فراوان یافت می شوند را شرح داده اند؛ همچنین فاضلاب، اهداف ویژه تصفیه آن، روش های متداول هوازی و بی هوازی در تصفیه آن، میزان مواد آلی در فاضلاب ها، مقدار فاضلاب های صنعتی، سطحی و خانگی و انواع رنگ آمیزی را بررسی کرده اند. برای آشنایی با این بحث نیز می توانید اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی و دبیرستان مصباح نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

دبیرستان مصباحبا 6 پروژه با عنوان های DNA، آکنه، ساخت دستگاه هدف گیری با آب ، ساخت فواره هرون، جهانی شدن فرهنگ و عوامل ایجاد کننده شکاف نسلی در این دوره شرکت کرده بودند.

پروژه ساخت دستگاه هدف گیری با آب به عنوان غرفه برتر و پروژه DNA نیز به عنوان یکی از سمینارهای برتر در این دوره از جشنواره انتخاب شدند. معلمان عزیزی که این گروه ها را راهنمایی کردند، خانم ها موسوی موحدی، صادق و حسینی بودند. خانم اوج نیز مسول پروژه های این مجتمع بودند.

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی و دبیرستان مصباح نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

آکنه

آکنه یکی از رایج ترین بیماری های پوستی است که در هر شخصی می تواند بروز کند. روی پوست منافذی وجود دارد که آب از طریق غدد عرق از آن خارج می شود که همان منافذ ریشه مو می باشد. این منافذ به غدد چربی نیز متصلند که این غدد با ترشح چربی از این منافذ باعث رطوبت پوست شده و نمی گذارند پوست خشک باقی بماند.

مشکل وقتی پدید می آید که این منافذ به دلایل مختلفی بسته شود. این دلایل می تواند به هم خوردن تعادل هورمونی باشد یا رعایت نکردن بهداشت پوستی و یا خوردن غذاهای چرب، و یا مواد شیمیایی و...  که می توانند عامل بسته شدن این روزنه های پوستی شوند. در صورت مسدود شدن منافذ، دیگر چربی نمی تواند از منافذ ترشح شود و در فضای خالی که زیر روزنه وجود دارد، جمع می شوند.

از طرفی دیگر نوعی باکتری در پوست همه ی انسان ها وجود دارد که مواد غذایی این باکتری از چربی تامین می شود. در نتیجه این باکتری در جایی که چربی جمع شده است ساکن می شود و تکثیر می یابد و این باعث ایجاد تورم چرکی آکنه روی پوست می شد.

پیشنهاد می کنم که حتما مقاله این دانش پژوهان فعال را ببینید.

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی و دبیرستان مصباح نور در پنجمین جشنواره دانش آموزی

عوامل ایجاد کننده شکاف نسلی

شكاف نسلی مفهومی است كه اختلاف فاحش روانی، اجتماعی و فرهنگی و تفاوت معنا دار در بینش و آگاهی، باور ها، تصورات، انتظارات، جهت گیری های ارزشی و الگوهای رفتاری میان دو نسل همزمان در یك جامعه را مورد توجه قرار می دهد.

آیا ایجاد شکاف بین نسل ها در یک جامعه امری طبیعی است یا به عنوان یک مشکل مطرح می شود؟

چه عواملی درایجاد شکاف بین نسل ها نقش دارند؟

آیا میزان  تحصیلات  والدین در ایجاد این شکاف  موثر است؟

و سوالات دیگری که در این زمینه در ذهنتان دارید، با مطالعه مقاله دانش آموزان این دبیرستان می توانید به پاسخ این سوالات برسید.برای دیدن بروشور DNA اینجا کلیک کنید.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی