تبیان، دستیار زندگی
بررسی آمار نامگذاری ایرانیان در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور نشان می دهد انتخاب اسامی و القاب رسول گرامی اسلام(ص) برای فرزندان از سوی خانواده های ایرانی بسیار مورد توجه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره اجاره رحم

مکارم شیرازی

به نقل از رسا، حضرت آیت الله شیخ ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در پاسخ به استفتایی نظر خود را در خصوص اجاره رحم اعلام کرد.

متن استفتا بدین شرح است:

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

سلام علیکم

چندی است مباحثی در مورد اجاره رحم و تبعات فقهی آن در رسانه ها مطرح می شود و نظراتی در این رابطه ارائه می گردد. لذا تقاضا می شود نظر فقهی خود را درباره سوالات زیر مرقوم بفرمایید.

1. آیا اجاره رحم جایز است؟

2. آیا اجاره رحم موجب محرومیت می شود؟ در صورت محرومیت، با چه گروه هایی محرم می شود؟

آیا اجاره رحم موجب جاری شدن احکامی مثل ارث با اجاره دهند و فرزند می شود یا نه؟

جواب استفتا

باسمه تعالی

اجاره رحم در صورت لزوم اشکالی ندارد و زنی که رحم خود را اجاره داده نسبت به آن فرزند حکم مادر رضاعی دارد و تمام احکام مادر رضاعی نسبت به او و شوهرش جاری می شود ولی حکم ارث بین آن زن و شوهر با فرزند جاری نمی شود.

همیشه موفق باشید

ناصر مکارم شیرازی

شهری که همه خانم‏هایش چادری هستند

به نقل از رجانیوز، «محمد فیروزی‏پور» فرماندار آران و بیدگل به دست آوردن رتبه اول قرآنی در کشور و وجود 200 کانون فرهنگی، مذهبی و سیاسی دراین شهرستان را نشان ازتوجه مسئولین و مردم آن به مسائل فرهنگی ودینی دانست و گفت: «با اعتقادات عمیق دینی که در مردم این منطقه وجود دارد حتی یک نفر خانم را نداریم که در این شهرستان بدون چادر باشد».

وی با اشاره به اینکه در سال جاری 3500 نفر در مساجد این شهرستان در اعتکاف شرکت کردند افزود: این شهرستان با جمعیتی بیش از 90 هزارنفر با دو بخش و 11 روستا و داشتن مردمی متدین و ولایتی وسوابق درخشان انقلابی در سال 1342 در همراهی ولایت نقش مهمی را ایفا نمودند و در پیروزی انقلاب اسلامی ودفاع مقدس نیزبا نقش آفرینی حماسه های زیادی را آفریدند.

فیروزی‏پور با اشاره به اینکه این شهرستان بیش از 720 شهید تقدیم انقلاب نموده که ازاین تعداد 33 شهید روحانی و 30 شهید سردار می‏باشند گفت: مردم با برگزاری بهترین عزاداری‏های اهل بیت (ع) و مراسم مختلف مذهبی دراین شهرستان که در کشور منحصر به فرد می‏باشد عشق خود را به اسلام، ائمه اطهار (ع)، نظام ،انقلاب و ولایت نشانت می‏دهند.

بیشترین نام پسران ایرانی چیست؟

محمد رسول الله(ص)

به نقل از ایرنا ، سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه رویکرد مردم ایران اسلامی به انتخاب اسامی و القاب پیامبر گرامی اسلام (ص) برای فرزندان پسر خود جالب توجه است، اعلام کرد:"محمد" پر استقبال ترین انتخاب نام در بین خانواده های ایرانی است.  بررسی آمار نامگذاری ایرانیان در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور نشان می دهد انتخاب اسامی و القاب رسول گرامی اسلام(ص) برای فرزندان از سوی خانواده های ایرانی بسیار مورد توجه است.

بنابراین گزارش، در طول فعالیت یکصد ساله سازمان ثبت احوال ، نام "محمد" دو میلیون و 435 هزار و 888 بار تکرار شده است، تکرار نام "احمد" در این مدت 759 هزار و 565 بار انجام شده و نام رسول 197 هزار و 774 بار تکرار شده است.

براساس این گزارش، مجتبی 296 هزار و 495 بار، محمد امین 160 هزار و 283 بار، محمد حسین 358 هزار و 496 بار، محمدرضا 853 هزار و 564 بار، محمد طاها 26 هزار و 819 بار، محمد علی 484 هزار و 288 بار، محمد مهدی 210 هزار و 5 بار و مصطفی 400 هزار و 477 بار در این مدت برای فرزندان پسر خانواده های ایرانی انتخاب شده است.

این گزارش حاکیست، اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ثبت احوال کشور به منظور بررسی تحولات اجتماعی کشور بریده زمانی جدیدی از میزان انتخاب این اسامی در کشور منتشر کرده که دوره های زمانی 10 ساله را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شامل می شود.

سازمان ثبت احوال ضمن انتشار این بریده زمانی برای میزان نامگذاری در کشور تاکید کرد: پذیرای پیشنهادات محققان و پژوهشگران در حوزه تحولات اجتماعی کشور در خصوص بررسی و رصد تحقیقات اجتماعی است.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.