تبیان، دستیار زندگی
از مترو شهید حقانی كه بیرون بیایی و پا روی زمین بگذاری جز پارك جنگلی طالقانی، باغ‌راهی هم هست كه در گرمای تابستان تهران میزبان مردمان این دیار است. باغ‌راه یا باغ‌دره و یا هر نام دیگری كه بر آن بگذاریم، هر چه هست محلی‌ است زیبا و جذاب برای مردمان تهرانی ك
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذر از هفت شهر عشق

باغ موزه دفاع مقدس


از مترو شهید حقانی كه بیرون بیایی و پا روی زمین بگذاری جز پارك جنگلی طالقانی، باغ‌راهی هم هست كه در گرمای تابستان تهران میزبان مردمان این دیار است. باغ‌راه یا باغ‌دره و یا هر نام دیگری كه بر آن بگذاریم، هر چه هست محلی‌ است زیبا و جذاب برای مردمان تهرانی كه سال‌هاست در میان ترافیك و دود و بوق و...  زندگی می‌كنند و دنبال محلی برای تمدد اعصاب هستند و گویا این باغ همان محل آرامش است.

شاید برای خیلی ها عجیب باشد وقتی بشنوند كه این باغ‌دره بخشی از موزه جنگ تحمیلی است و اینكه چطور خشونت یك جنگ در كنار گیاهان و طبیعت قرار گرفته و حالا قرار است تا روایتگر سال‌های مقاومت باشد.

كار سختی نیست، فقط باید چند ساعتی را در این مجموعه سپری كرد تا دید كه آنچه با عنوان دفاع مقدس مطرح است حقیقت سال‌هایی است كه شاید بسیاری ندیده باشند. اما فقط روایت جنگ تحمیلی نیست كه در این مجموعه روایت می‌شود كه جریان شكل‌گیری انقلاب اسلامی به امامت حضرت روح‌الله از دهه42 تا زمان پیروزی، حكایت ستم‌های رژیم پهلوی، و آنچه سبب شد تا فریاد مردم به بی‌بدیل‌ترین انقلاب جهان بدل شود در باغ موزه دفاع مقدس به نمایش درآمده است.

باغ موزه دفاع مقدس یكی از طرح‌های ملی است كه با آغاز شهرداری دكتر قالیباف عملیات اجرایی آن كلید خورد و در ایام آزاد‌سازی‌ خرمشهر یك دهه مراسم گرامیداشت فتح‌الفتوح دفاع مقدس در این مجموعه برگزار شد. در واقع این مجموعه نیازی بود كه به‌قول امیر سرتیپ سید حسام هاشمی، از سال62 مورد تأكید مقام معظم رهبری بوده و حالا در آستانه تحقق است.

در باغ موزه دفاع مقدس مشخصات تمامی فرماندهان شهید و زنده 8سال

دفاع مقدس به همراه تصاویر و اشیاء باقی مانده از آنها به‌صورت تصاویر

سه‌بعدی و عكس در تالار پروانه‌های باغ موزه دفاع مقدس به نمایش درمی‌آید

اما این مجموعه تلفیقی است از تكنولوژی و اعتقاد و بیان حقایق روزگاری كه انقلاب در محاصره دشمن بود ولی مردمان این سرزمین مردانه ایستادند تا طعم شیرین پیروزی را بچشند. باغ موزه دفاع مقدس ضمن بهره گرفتن از آخرین فناوری‌های روز دنیا، كاملا منطبق با معماری ایرانی و اسلامی است. الهام گرفتن از معماری ایرانی- اسلامی با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا، تا 150سال آینده، می‌تواند نیاز مخاطبان موزه را برآورده كند.

پروژه ساخت موزه دفاع مقدس در سال 1384به مسابقه گذاشته شد و مهندسان ایرانی برنده این مسابقه شدند. باغ موزه در فضایی به مساحت 20هكتار بنا شده است. علاوه‌بر بنای ساختمان كه با الهام از استتار ادوات جنگی ساخته شده، تلاش شده است تا در داخل بنا و همچنین محوطه با استفاده از مفاهیم ایرانی، ویژگی‌های دفاع‌مقدس به زیباترین شكل ممكن بیان شود.

باغ موزه دفاع مقدس

از جمله ویژگی‌های باغ موزه دفاع مقدس، بكار بردن آخرین فناوری‌های روز دنیا در جای‌جای موزه است. شهروندان با ورود به محوطه موزه از شناسه كاربری برخوردار شده و می‌توانند حتی بعد از خروج از موزه، از آخرین اخبار مربوط به این مكان مطلع شوند. در تالارهای موزه نیز برای بیان اتفاقات 8سال دفاع مقدس از تكنولوژی‌های چندرسانه‌ای استفاده شده است.

میلیون‌ها طیف رنگ از بازدیدكنندگان باغ‌دره و باغ‌موزه دفاع مقدس استقبال می‌كنند تا شاهد بزرگ‌ترین نمایش آبی جهان در ایران باشند. برای آنهایی كه به باغ موزه دفاع‌مقدس می‌آیند جشنواره‌ای از نور، 16میلیون رنگ، آب و آتش فراهم شده تا هر شب به تناسب زمان، بزرگ‌ترین فستیوال نوری ایران اجرا شود.

برای اجرای این نمایش بزرگ، یكصد فواره آب با چیدمان یك دایره به قطر 30متر در داخل دریاچه باغ موزه با ارتفاع 15متر در 256حالت برای هر فواره هنگام نمایش لیزر به‌كار گرفته شده است.

نور، لیزر و صدا در میانه این فواره‌های بلند فضای منحصر‌به‌فردی را پیشكش بازدیدكنندگان از باغ‌موزه دفاع مقدس می‌كنند. فضایی كه با استفاده از 44دستگاه مه‌ساز شرایطی را برای بیننده به‌وجود می‌آورد كه تا به حال در هیچ كجای دنیا شاهد آن نبوده است.

نورافشانی باغ موزه در جایی به اوج خود می‌رسد كه پر قدرت‌ترین لیزر دنیا در مناسبت‌های مختلف تصاویر و نوشته‌های مربوط به آن زمان را روی رشته كوه البرز به نمایش می‌گذارد؛ جایی كه در فاصله 20كیلومتری باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد.

برای آنهایی كه به باغ موزه دفاع‌مقدس می‌آیند جشنواره‌ای از نور، 16میلیون

رنگ، آب و آتش فراهم شده تا هر شب به تناسب زمان، بزرگ‌ترین

فستیوال نوری ایران اجرا شود

بنای یادمان 8سال دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس احداث شده و برای نخستین‌بار در تهران، محلی برای ادای احترام به حماسه‌سازان 8 سال دفاع مقدس در نظر گرفته خواهد شد.

7 تالار در باغ‌موزه دفاع مقدس با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا تصاویر سه‌بعدی 8سال دفاع مقدس را برای بازدیدكنندگان و كسانی كه كوچك‌ترین خاطره‌ای از طولانی‌ترین جنگ دنیا ندارند، به تصویر می‌كشد. بنای یادمان دفاع مقدس كه به‌نحوی هشتمین تالار باغ موزه به شمار می‌رود در انتهای بنای موزه قرار دارد. بازدیدكنندگان بعد از خروج از موزه می‌توانند ضمن بازدید از این محل، به حماسه‌سازان 8سال دفاع مقدس ادای احترام كنند.

باغ موزه دفاع مقدس

در باغ موزه دفاع مقدس مشخصات تمامی فرماندهان شهید و زنده 8سال دفاع مقدس به همراه تصاویر و اشیاء باقی مانده از آنها به‌صورت تصاویر سه‌بعدی و عكس در تالار پروانه‌های باغ موزه دفاع مقدس به نمایش درمی‌آید. این نیز یكی از ابداعات و نوآوری‌های موجود در این مجموعه است. در این تالار طنین موسیقی با نوای آبشار صوتی را می شنوید که پس زمینه تصاویر برخی از فرماندهان گرانقدر دفاع مقدس شده اند. استفاده از تصاویر سه‌بعدی این امكان را به مدیران مجموعه می‌دهد كه هر زمان كه تمایل داشته باشند تصاویر تالار پروانه‌ها را تغییر دهند. برای نمونه در طول یك هفته تصویر تمام فرماندهان جنگ را به نمایش بگذارند یا چند روز خاص را تنها به یك فرمانده اختصاص دهند.

مطالب مرتبط:

گردشگری جنگ چیست؟

تفنگ سر پر


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: همشهری