تبیان، دستیار زندگی
یژه جالب است اگر بدانید که در كل سینمای ایران تنها 13، 14 نفر متخصص جلوه‌های ویژه داریم كه همه‌ی تولیدات سینمایی و تلویزیونی را پوشش می‌دهند. ایسنا- داود رسولیان، طراح و اجرا كننده جلوه‌های ویژه  ضمن بیان این مطلب ک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای ایران و جلوه‌های ویژه


جالب است اگر بدانید که در كل سینمای ایران تنها 13، 14 نفر متخصص جلوه‌های ویژه داریم كه همه‌ی تولیدات سینمایی و تلویزیونی را پوشش می‌دهند.

ایسنا- داود رسولیان، طراح و اجرا كننده جلوه‌های ویژه  ضمن بیان این مطلب که «بعد از انقلاب اسلامی، من اولین نفر هستم» اظهار داشت: ما كارمان را از صفر شروع كردیم و هیچ‌كس نبود كه به ما بگوید چكار باید بكنیم در حالیكه نه بیمه درستی داریم و نه حمایت درستی از ما می‌شود و جایی هم تحویلمان نمی‌گیرند. در این بدبختی بزرگ شدیم و رشد كردیم و الان به لحاظ كیفی از خیلی كشورها جلوتر هستیم.

وی با بیان اینكه من اولین نفر جلوه‌های ویژه در بعد از انقلاب هستم گفت: با اولین فیلم رسول ملاقلی‌پور به نام «سقای تشنه لب» جلوه‌های ویژه در سینمای ایران  آغاز شد و بعد هم در كارهایی چون « نینوا» و« بلمی به سوی ساحل» ادامه پیدا كرد. من نیز به نحوی وارد این رشته شدم . بعد از آن به تحصیل در رشته سینما در دانشگاه پرداختم و پایان نامه‌ام را هم درباره جلوه‌های ویژه ارائه دادم.

رسولیان با اشاره به كار جلوه‌های ویژه در فیلم‌های قبل از انقلاب یادآور شد: «شب‌نشینی در جهنم» از معدود فیلم‌های شاخص آن زمان در این رشته است و بجز تعداد انگشت شماری به لحاظ اینكه افراد- تجربه جنگ را نداشتند، بلد نبودند چكار كنند و حتی تمام شلیك‌هایی كه صورت می‌گرفت توسط افكت اجرا می‌شد.

وی تصریح كرد: ما هم بعد از انقلاب و جنگ وارد این فضا شدیم و بعد از اتمام جنگ، این فضا برای تربیت نیروهای جدید متوقف شد مگر اینكه خودمان نیروهای جدیدی تربیت كنیم.

رسولیان در مقایسه كار جلوه‌های ویژه در سینمای ایران و جهان گفت: در جهان با متولد شدن سینما جلوه‌های ویژه هم آغاز شد و اینها به موازات هم جلو آمدند. اما در ایران صرف نظر از معدود فیلم‌های قبل از انقلاب، عمر این رشته به 22 سال نمی‌رسد و با این وجود می‌بینیم كه چه كارهای شاخصی انجام دادیم.

بطور مثال در هالیوود فیلم ترمیناتور با 99 میلیون دلار ساخته شد كه 50 میلیون دلار آن هزینه جلوه‌های ویژه فیلم شد كه با یك اكیپ 50 نفری صورت گرفت اما در ایران می‌بینیم كه كارهای بزرگ با هزینه‌های كم انجام می‌شود.

از فیلمهایی كه رسولیان اخیرا كار جلوه‌های ویژه آنرا انجام داده فیلم « زن زیادی » آماده اكران و در سریال « در چشم باد» نیز مشغول كار است.