تبیان، دستیار زندگی
مرور کلی بر عملیات رمضان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت سازترین عملیات

عملیات رمضان در شب 21 ماه مبارک رمضان و سال ‌روز شهادت امام «علی»(علیه‌السلام) در ساعت 21 و 30 دقیقه شامگاه 23 تیر 1361 با رمز «یا صاحب الزمان ادرکنی» در منطقه‌ ی عملیاتی شلمچه در شرق بصره آغاز شد.

در این حمله 10 تیپ از سپاه و دو لشکر از نیروی زمینی ارتش حضور داشتند که تحت امر 4 قرارگاه عملیاتی کار می‌کردند.

در مرحله‌ی نخست در سه محور به ‌علت موانع و استحکامات پدافند مثلثی ‌شکل و میادین مین فراوان، نیروهای ایرانی نتوانستند با سرعت عمل به‌تمامی اهداف موردنظر دست پیدا کنند لذا با روشن شدن هوا از ادامه‌ی پیشروی خودداری شد.

عملیات رمضان

اما در محور جنوبی واقع در جنوب پاسگاه زید چهار تیپ از سپاه و دو تیپ از ارتش توانستند با سرعت عمل چشمگیری همه‌ی مواضع دشمن را درهم کوبیده و تا عمق 30 کیلومتری مواضع عراقی‌ها رسیده و خود را به نهر «کتیبان» شرق اروند و کانال «ماهیگیری» برسانند؛ به‌گونه‌ای که به قرارگاه لشکر 9 زرهی عراق دست یافته و ضمن به‌غنیمت گرفتن خودروی تویوتای فرماندهی، قرارگاه را منهدم كنند.

علی‌رغم این موفقیت، جناح راست نیروها باز مانده بود و با روشن شدن هوا عراقی‌ها با یک لشکر زرهی فشار اصلی را معطوف به این منطقه کرده و از تأمین نیروهای پیشروی ایرانی ممانعت به‌عمل آوردند.

در این مرحله از عملیات، 85 دستگاه تانک و نفربر و 12 توپ دشمن منهدم و 71 دستگاه تانک و نفربر نیز به ‌غنیمت گرفته شد.

مرحله‌ی دوم نیز در محور میانی واقع در جنوب پاسگاه زید و با همان یگان‌ها و با تقویت دو تیپ دیگر در تاریخ 25 مرداد 1361 صورت گرفت که چندان موفقیت‌امیز نبود و تنها مقداری خسارت به دشمن وارد‌ آمد و شماری از آنان کشته و زخمی و اسیر شدند.

در مرحله‌ی سوم احتمال می‌رفت که دشمن با تجمع نیروهای زرهی و آرایش وسیع آنان قصد پاتک دارد لذا در تاریخ 30 مرداد 1361 از شرکت نیروهای زرهی خودی صرف‌نظر شد تا نیروهای پیاده بتوانند به انهدام تانک‌ها و نفربرها بپردازند.

بنابراین عملیات مرحله‌ی سوم از جنوب پاسگاه زید آغاز شد و نیروهای ایرانی به‌طور خیره‌کننده‌ای به درهم شکستن و تصرف مواضع دشمن پرداختند.

رزمندگان اسلام توانستند در این مرحله‌ی مهم در زمینی به‌وسعت 180 کیلومتر مربع نزدیک به 700 دستگاه تانک و نفربر را منهدم و 14 دستگاه تانک و نفربر دشمن را - که 4 دستگاه آن از نوع پیشرفته‌ی «تی 72» بود - را به غنیمت بگیرند.

مرحله‌ی چهارم عملیات در یکم شهریور 1361 از محور جنوبی منطقه‌ی عملیاتی شلمچه شروع شد اما به‌دلیل هوشیاری و آمادگی عراقی‌ها و استحکامات و مواضعی که تعبیه شده بود راهی از خط نخست دشمن به‌روی رزمندگان اسلام باز نشد.

عملیات رمضان در شب 21 ماه مبارک رمضان و سال ‌روز شهادت امام «علی»(علیه‌السلام) در ساعت 21 و 30 دقیقه شامگاه 23 تیر 1361 با رمز «یا صاحب الزمان ادرکنی» در منطقه‌ ی عملیاتی شلمچه در شرق بصره آغاز شد

مرحله‌ی پنجم و پایانی - که تلاش نهایی و اصلی این عملیات سیاسی، نظامی بود - در تاریخ 6 شهریور 1361 از شمال پاسگاه زید در حد فاصل دژ مرزی عراق و خاکریزهای مثلثی آغاز شد.

در بدو درگیری و نبرد همه‌چیز طبق طرح فرماندهان ایرانی پیش می‌رفت و نیروهای ارتش و سپاه توانستند گذشته از پاکسازی و الحاق، خاکریزی مناسب و دوجداره در جناح شمالی بسازند ولی از آن‌جا که دقت کافی در ساخت آن به‌کار نرفت دشمن توانست 5 کیلومتر در آن رخنه کند.

در این مرحله 130 دستگاه تانک و نفربر منهدم و 11 دستگاه نیز به‌غنیمت گرفته شد و هم‌چنین 800 تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند.

برای به‌دست آوردن اطلاعات بیش‌تر كلیك فرمایید.

راه قدس از كربلا می گذرد

سردار سرلشكر پاسدار شهید غلامحسین افشردی

سالروز شهادت حسن باقری

نگاهی به سنگ نوشته یك شهید

خاک های نرم کوشک، یادگار برونسی

مکاتبات یک شهید با جوانی در آلمان

جنگ رمضان، دفاع مشروع

تسنیم نور

بخش هنرمردان خدا - سیفی