تبیان، دستیار زندگی
کتاب «شهروندان مسلمان در اروپا» مسایل هم‌زیستی مسلمانان با دیگر ادیان در اروپا را بررسی می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هم‌زیستی مسلمانان با دیگر ادیان در اروپا

مسلمانان در اروپا

کتاب «شهروندان مسلمان در اروپا» مسایل هم‌زیستی مسلمانان با دیگر ادیان در اروپا را بررسی می‌کند. ترجمه این کتاب به همراه دو اثر دیگر از سوی اتحادیه جهانی علمای مسلمان به آیت‌الله تسخیری، دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ارایه شده است.

محمدرضا فاضل، کارشناس مسوول معاونت فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با ایبنا، اظهار داشت: کتاب‌های "منشور اتحادیه جهانی علمای مسلمان" و "سبب‌شناسی تغییر فتوا در عصر حاضر"‌ عنوان دو اثر پیشنهادی دیگر از سوی مجمع جهانی علمای مسلمان به دبیر مجمع برای ترجمه‌اند. این سه کتاب توسط همین اتحادیه منتشر شده‌اند.

به گفته وی کتاب "سبب‌شناسی تغییر فتوا در عصر حاضر" مراحل اداری چاپ را طی می‌کند و دو کتاب دیگر به‌تازگی منتشر شده‌اند.

این اثر مباحثی نظیر هم‌زیستی مسلمانان با دیگر ادیان و وظایف و حقوقی که بر عهده مسلمان در اروپاست را بررسی می‌کند

فاضل، کارکرد و اهداف اتحادیه جهانی علمای مسلمان را تقریبا مشابه کارکردهای مجمع جهانی تقریب دانست و گفت: این اتحادیه از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی به شمار می‌آید که بسیاری از علمای جهان اسلام در آن عضویت دارند. اعضای این نهاد درباره مسایل مختلف جهان اسلام بحث و تبادل نظر کرده، تصمیماتی اتخاذ می‌کنند.

وی افزود: بیشتر علمای این اتحادیه در کشورهای خودشان صاحب نفوذند، چرا که از پشتوانه‌های مردمی برخوردارند یا در دستگاه حکومتی مناصبی در اختیار آنهاست. به همین دلیل تصمیمات آنان در نحوه اداره امور کشورها بی‌تأثیر نخواهد بود.

کارشناس مسوول معاونت فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی درباره کتاب «شهروندان مسلمان در اروپا» گفت: این اثر مباحثی نظیر هم‌زیستی مسلمانان با دیگر ادیان و وظایف و حقوقی که بر عهده مسلمان در اروپاست را بررسی می‌کند.

وی افزود: مسایل جدیدی که مسلمانان به دلیل آمیختن با جامعه اروپا با آن روبه‌رو شده‌اند، نظیر ازداواج با زنان اهل کتاب، معاملات اقتصادی و روابط اجتماعی نیز بخش دیگری از مباحث اثر را به خود اختصاص داده است.

شیخ فیصل مولوی نگارش این اثر و محمد مقدس ترجمه آن را بر عهده داشتند.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی