تبیان، دستیار زندگی
اكبر صحرایی در داستان معمای كانال ماهی، ماجرای بیرون آوردن یك مورچه از گوش یك رزمنده را به تصویر كشیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وداع با مورچه سرباز

معمای کانال ماهی

اكبر صحرایی در داستان "معمای كانال ماهی"، ماجرای بیرون آوردن یك مورچه از گوش یك رزمنده را به تصویر كشیده است.

به گزارش ایبنا، داستان طنز "معمای كانال ماهی" چنین آغاز می‌شود كه جلیل، یكی از رزمندگان حاضر در منطقه شلمچه كه در شوخی با همرزمان خود مشهور است، به خاطر رفتن مورچه‌ای در گوشش، همراه رزمنده دیگری به نام اصغر، راهی بهداری منطقه جنگی می‌شوند.

بی‌تابی‌های جلیل و راهكارهای طنز دكتر برای درآوردن مورچه از گوش او، دیالوگ‌های صمیمی شخصیت‌های داستان "معمای كانال ماهی" و همچنین تصویرسازی‌ها، این اثر را خواندنی كرده‌اند.

ابتكار اكبر صحرایی در این داستان، معرفی برخی مناطق و عملیات‌های دوران دفاع‌مقدس به مخاطبان كودك و نوجوان است. وی در بخشی از داستان "معمای كانال ماهی"‌ نوشته است:‌

"اصغر، موتور تریل قرمز 125 را از سنگر بیرون می‌آورد. هندل كه می‌زند، جلیل پشت سرش سوار شده و توی گوشش وزوز می‌كند: "جون مادرت برو دیگه! برو..." اصغر گیج می‌شود و دنده‌های موتور را با هم قاطی می‌كند. گاز موتور را می‌گیرد و خاكریز را دور می‌زند و از روی سرپل، از كانال ماهی عبور می‌كند. اصغر موتور را می‌راند داخل منطقه دفاعی پنج ضلعی شكل كه 45 روز پیش در عملیات كربلای 5، از چنگ دشمن بیرون آورده بودند..."

بی‌تابی‌های جلیل و راهكارهای طنز دكتر برای درآوردن مورچه از گوش او، دیالوگ‌های صمیمی شخصیت‌های داستان "معمای كانال ماهی" و همچنین تصویرسازی‌ها، این اثر را خواندنی كرده‌اند

جلیل و اصغر در پایان این ماجرا و پس از بازگشت به مقر، متوجه می‌شوند كه سنگرشان مورد اصابت خمپاره قرار گرفته و آن‌ها جان سالم به در برده‌اند.

صحرایی در قسمتی از داستان "معمای كانال ماهی" و در توصیف لحظه درمان جلیل در بهداری نوشته است:

"دكتر از سنگر بیرون می‌رود و با یك سطل پلاستیكی آب برمی‌گردد. جلیل سطل آب را كه می‌بیند، وحشت‌زده می‌گوید: "این دیگه چیه؟" دكتر سطل آب را می‌گذارد كف سنگر.

ـ شجاع باش. سرت رو می‌كنی تو سطل،‌ گوشت كه پر از آب بشه، مورچه خودش می‌آد بیرون.

جلیل با تردید سر را داخل سطل آب می‌كند. اصغر آهنگ كارتون پلنگ صورتی را می‌زند و می‌خواند: "دریم دریم... وداع با مورچه سرباز!"

داستان "معمای كانال ماهی" نوشته اكبر صحرایی، با شمارگان 3 هزار نسخه  منتشر شده است.


تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی